رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ بهمن ۱۴۰۰

موزه موسیقی تهران

اشتراک گذاری

موزه موسیقی تهران یکی از جذابترین موزه‌های استان تهران است .این موزه با مساحت تقریبی ۳۶۵۰ متر و زیر بنای بیش از ۱۴۰۰ متر در سه طبقه با هدف حفظ میراث موسیقی ملی، معرفی آثار و تولیدات گذشتگان و تکریم اساتید و پیشکسوتان عرصه موسیقی، در ۲۲ آبان سال ۱۳۸۸ با حضور بزرگان موسیقی افتتاح شده و بخش‌های مختلفی را در برمی‌گیرد.

موزه موسیقی تهران

تاریخچه موزه موسیقی تهران

در سال ۱۳۷۲، سه نفر از مسئولان فرهنگی و هنری وقت به نام‌های سید محمود بهشتی (مدیر عامل شرکت توسعه‌ فضاهای فرهنگی)، مرتضی کاظمی (مدیرعامل وقت فرهنگسرای بهمن و مشاور شرکت توسعه) و علی مراد خانی (رئیس وقت مرکز موسیقی وزارت ارشاد) طرح تاسیس این موزه را مطرح کردند. امور اجرایی موزه در سال ۱۳۷۴ با مدیریت علی مراد خانی (مدیر عامل کنونی موزه) و مساعدت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران آغاز شد.

بنای فعلی موزه در سال ۱۳۵۱ ساختمانی مسکونی بود که پس از طرح تاسیس موزه‌ موسیقی، به‌دلیل تناسب محل و فضای کافی، از سال ۱۳۸۲ مورد بازسازی قرار گرفت. این موزه یکی از مرمت‌های خوب و دوست‌داشتنی خانه‌ای قدیمی در تهران است که با طرح احیای آن به موزه ،کاری ماندگار در راستای حفاظت از خانه‌های قدیمی تهران و نمایش هنر ایرانی انجام شده است. سرانجام موزه موسیقی تهران در سال ۱۳۸۸ موزه در این محل افتتاح شد.

موزه موسیقی تهران

بخش‌های مختلف موزه

سالن‌های نمایش سازها شامل سازهای کوبه‌ای، بادی، زهی، سنتی و زهی نواحی است. در این سالن‌ها سازهای نفیسی را می‌توانید مشاهده کنید که بسیاری از آن‌ها از اساتید موسیقی به امانت گرفته شده‌اند؛ مانند سازهای استادانی چون محمدرضا درویش و مجید کیانی. در کنار بازدید از سازها، سیستم پخش صوتی اطلاعات سازها به‌عنوان راوی نیز شما را بیشتر با آن‌ها آشنا خواهد کرد. لازم به ذکر است که موزه تعدادی از این سازها را خریداری کرده و تعدادی را به امانت گرفته است و برخی نیز از سازهای اهدایی به موزه هستند.

سازهای زهی و بادی

سالن سازهای زهی و بادی در طبقه‌ همکف، شامل دو بخش است؛ در بخش سازهای بادی انواع سازهای خودصدا، نی‌ها، نی‌لبک و سوتک‌ها را خواهید دید و در بخش سازهای زهی سازهایی مانند زه صدای مضرابی و زه صدای آرشه‌ای دیده می‌شود.

44 موزه موسیقی تهران

سازهای کوبه‌ای

در سالن سازهای کوبه‌ای در طبقه‌ همکف، انواع سازهای کوبه‌ای دوطرفه و یک‌ طرفه و در سالن سازهای سنتی، انواع سازهای زهی، مضرابی و ارشه‌ای و سازهای کوبه‌ای سنتی ایرانی مانند تنبک دیده می‌شود.

سازهای اهدایی

طبقه‌ دیگر تالار مختص نمایش سازهای اهدایی است که هرکدام قدمتی طولانی دارند و متعلق به اساتید موسیقی بوده‌اند؛ استادانی مانند میرزا عبدالله، استاد عشقی و کیهان کلهر.

آرشیو صوتی و تصویری

آرشیو صوتی و تصویری موجود در موزه نیز آرشیو صوتی و تصویری زنده یاد محمد علی گلشن ابراهیمی است که سال‌ها برای جمع‌آوری آن زحمت کشید و سپس آن را به موزه اهدا کرد. علاوه بر این آرشیو مجموعه‌های ارزشمند دیگری نیز به آن افزوده شده است که به همت کارکنان موزه در حال دیجیتالی شدن است.

45 موزه موسیقی تهران

گنجینه‌ موزه

در بخش بسیار جالب توجه گنجینه‌ موزه با آثار و یادگارهای جالبی از اساتید موسیقی مواجه می‌شوید؛ آثاری مانند چوب رهبری ارکستر حشمت سنجری، ساعت شماته دار استاد علی تجویدی، سنتور استاد ملک حسین و تقویم رومیزی تقی مسعودیه.

ضبط و پخش موسیقی

سالن دیگری که توجه شما را جلب خواهد کرد بخشی مربوط به وسایل ضبط و پخش موسیقی قدیمی است.

49 موزه موسیقی تهران

کتابخانه‌ تخصصی

بخش دیگری از این موزه کتابخانه‌ تخصصی آن با مجموعه‌ای نفیس از ۳۰۰۰ کتاب در ۶۰۰۰ جلد است که ۱۶۰۰ عنوان از آن در حوزه‌ هنر و ادبیات و خصوصا موسیقی است. البته قرار است بخش الکترونیک این کتابخانه نیز برای مطالعه‌ الکترونیکی کتاب‌ها و ارتباط با دیگر موزه‌های دنیا راه‌اندازی شود. از بخش‌های تازه راه‌اندازی شده‌ موزه نیز سالن آمفی تئاتر و استودیوی آن است.

آدرس موزه موسیقی تهران

موزه موسیقی تهران در میدان تجریش، خيابان شهيد دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹ واقع است. برای دسترسی می‌توانید از مترو، تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. ایستگاه مترو تجریش (خط شماره یک/تجریش-کهریزک) در فاصله یک کیلومتری از موزه قرار دارد. از ایستگاه نهایی اتوبوس تندروی خط شماره ۷ (تجریش-راه‌آهن) با پیاده‌روی، در کمتر از ۱۵ دقیقه به موزه خواهید رسید. دیگر اتوبوس‌ها و تاکسی‌هایی که مقصد نهایی آن‌ها میدان تجریش است، از سراسر شهر می‌توانند شما را به این مکان برسانند.

48 موزه موسیقی تهران

50 موزه موسیقی تهران

موزه موسیقی تهران

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    قیمت ورودیش به نسبت بقیه جاها بالاتر بود ولی ارزشش رو داشت. مخصوصا اینکه کارگاه آشنایی و ساخت سازش خیلی خوب و سرگرم کننده بود

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید علیرضا میرحسینی

    قیمت موزه هارو هم بزارید

    ۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *