رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

موزه صنایع دستی گرگان

لینک این مطلب کپی شد!

خانه امیر لطیفی یا موزه صنایع دستی گرگان در بافت قدیم گرگان، خیابان امام خمینی جنب مسجدجامع و بازارچه سنتی نعلبندان قرار گرفته است.

این بنا به مساحت ۹۵۶ متر مربع بنایی است دو طبقه که در اواخر دوره قاجار توسط مرحوم مهدی خان ملک به عنوان منزل مسکونی ساخته شده بود و دارای دوبخش هسته اصلی بنا و بخشهای خدماتی است.

موزه صنایع دستی گرگان به عنوان اولین موزه صنایع دستی استان گلستان درخانه امیرلطیفی واقع شده است. این موزه تلاش می کند تا علاوه بر آشنا نمودن مردم با صنایع دستی منطقه پیام های آموزشی و فرهنگی تاثیر گذاری را در جامعه گسترش دهد و سبب رونق و احیای مجدد آنها در میان علاقه مندان گردد.

رعایت تناسبات، اصل قرینگی، استفاده از مصالح همگون با اقلیم آب و هوایی که بنا در آن قرار گرفته است از ویژگیهای معماری این خانه است.

عمده ارزش بنا به هسته ساختمان اصلی بستگی دارد و در مرکز خود هر طبقه، یک اطاق سه دربی و دو راه پله در مجاورت آن و سپس یک اطاق دیگر در هر سو دارد، می توان گفت که همین طرح در طبقه فوقانی نیز تکرار شده و فضای راه پله ها به اطاق ها افزوده گردیده و اطاق های سه دری به ۵ دری تبدیل شده است. در خانه امیر لطفی از فضای مورد استفاده در کرسی چینی نیز به نحو مطلوب استفاده شده است و با ساخت حوضخانه، در مسیر آب شهری که از جنوب وارد ساختمان می شود، فضایی برای ایام گرم تابستان فراهم آورده شده است.

جرزهای قطور ۸۰ سانتی متری بنا توان باربری طبقات را دارا می باشد و به منظور پیوسته بودن اجزا ساخت کلاف بندی در آن انجام شده است که مهمترین آن ها در سر در طاق ها دیده می شود که با الوار های قطور و قوی اجزا آن را به هم پیوند داده اند. درب های چوبی دو لنگه که در طبقه اول دارای کتیبه و در طبقه دوم دارای هلال می باشند نمای اصلی بنا را جلوه ای خاص بخشیده اند.

فرم موزون رعایت تقارن، ارتفاع مناسب با ابعاد بنا، سرشیرهای پیش آمده و مطابق با کف قلوه چین و آجر فرش گچبری اتاق ها، تفکیک فضاهای خدماتی همچون آشپزخانه و انباری و بخش خدمه از هسته اصلی، از ویژگی های بنای امیر لطیفی می باشد. این بنا در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

از دیگر اماکن دیدنی نزدیک به خانه امیر لطیفی، مسجد جامع گرگان، بازار قدیمی گرگان و خانه باقری است.
آدرس: گرگان، خیابان امام
زمان: زمان های معمول

1401 موزه صنایع دستی گرگان

1402 موزه صنایع دستی گرگان

1403 موزه صنایع دستی گرگان

1404 موزه صنایع دستی گرگان

1405 موزه صنایع دستی گرگان

1406 موزه صنایع دستی گرگان

1407 موزه صنایع دستی گرگان

1408 موزه صنایع دستی گرگان

1409 موزه صنایع دستی گرگان

آدرس: گرگان، خیابان امام
زمان: زمان های معمول

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *