رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ مرداد ۱۳۹۸

موزه جانورشناسی کرج

اشتراک گذاری

موزه جانورشناسی کرج دارای مجموعه جالبی از گروه‌های مختلف جانوری شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، آبزیان خصوصاً حشرات و گونه‌های زیان‌آور و یا مفید کشاورزی است که در کنار آنها فزاینده‌ها و روش‌های مبارزه با حشرات به نمایش گذاشته شده است. موزه جانورشناسی کرج در حال حاضر با ۱۷ سالن، در دو طبقه شامل دو بخش علمی و عمومی بوده و مجموعه‌ای از جانوران مختلف، پوستر وعکس، همچنین مولاژهای گوناگونی از آناتومی اندامهای درونی و بیرونی و غیره را در بر دارد. هوبره، کالائوس، خرس بور، شیر، کفتار، میمون تنبل، طاووس ، یوزپلنگ ایرانی و انواع جانوران بومی و غیر بومی که برخی از آنها مانند زرافه، ببر بنگال و کرگدن جزو نمونه‌های منحصر به فرد و نادر جانوری هستند، در موزه جانورشناسی کرج نگهداری می‌شود. علاوه براین ۵۰ هزار نمونه حشره و پنج هزار نمونه کنه موزه جانورشناسی کرج را به غنی ترین موزه حشره شناسی کشور بدل کرده است.
بشر از ابتدا به دنبال دانستنی‌های جدید بوده و به اقتضای نوع کنجکاوی خود در کشف مجهولات و تبیین آنها کوشیده است. همچنین بشر برای انتشار تجربیات خود انواع و اقسام راه‌ها را آزموده تا دیگر همنوعانش را نیز بواسطه انتشار این تجربیات به سمت فرهنگی والاتر رهنمون سازد. از راه‌ها و روشهایی که انسان از آنها برای انتقال علم و تجربه‌اش استفاده کرده است، می‌توان استفاده از قلم و کتابت را ذکر کرد و هنر که شامل مواردی از قبیل نقاشی، نمایش، موسیقی است، نوع دیگری از این روش‌هاست. از دیگر انواع این روش‌ها، روش حفظ و نمایش آثار هنری، باستانی و مجموعه‌های مختلف است که به صورت اختصاری، آن را “موزه” می‌نامیم.

موزه جانورشناسی کرج

موزه‌ها در امر آموزش از دیر‌باز یار و همراه انسان بوده‌اند و نکته جالب توجه در باب موزه‌ها این است که آنها ترکیبی از انواع روش‌های آموزش هستند. یکی از نقاط قوت موزه ها در امر آموزش این است که این مراکز به شکل طبیعی و بدون واسطه دانسته‌ها را در اختیار بیننده قرار می‌دهند. موزه‌ها انواع مختلف دارند به عنوان مثال، موزه فرش، جواهرات، صنایع، اقوام و سنن و البسه ضمن اینکه در کشور ما هم انواع آن وجود دارد.
موزه جانورشناسی کرج مجموعه عظیمی از اندوخته‌های علوم و دانستنیها را در خود جای داده است، از لحاظ غنای علمی، فراوانی و تنوع گونه‌ها و روش‌های نمایش نمونه در نوع خود کم نظیر است و می توان آن را به لحاظ داشتن برخی از نمونه ها در کشور منحصربه فرد به حساب آورد.
در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی، اولین موزه جانور شناسی کشور در دانشکده کشاورزی کرج به دستور دکتر جلال افشار پایه گذاری شد.. این موزه از سال ۱۳۲۴ تا کنون زیر نظر دانشگاه تهران به فعالیت خود ادامه می دهد. این موزه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج که کهن‌ترین مرکز آموزشی کشورمان در بخش کشاورزی است قرار دارد و به زعم اکثر کارشناسان حوزه جانورشناسی می توان آن را یکی از منحصر به فردترین موزه ها در سطح کشور یا حتی خاورمیانه دانست.
این موزه در ابتدا و در زمان دکتر افشار با دو اتاق شروع به کار کرده بود و ساختمان موزه هم ساختمان دانشکده کشاورزی بود که رفته رفته کل آن ساختمان تبدیل به این موزه جانورشناسی شد. در این موزه نمونه هایی وجود دارد که در هیچ یک از موزه های جانورشناسی کشور، به خصوص در بخش نمایشی وجود ندارد. برای مثال زرافه شش متری، مار بوآ، کانگورو و مورچه خوار که خیلی از بچه ها فقط آن را در کارتون ها می بینند، از این دست جانوران تاکسیدرمی شده هستند.
علاقه مندان به دیدن این موزه می توانند به آدرس میدان امام حسین، بلوار شهید چمران، دانشکده کشاورزی مراجعه فرمایند.

موزه جانورشناسی کرج  موزه جانورشناسی کرج
موزه جانورشناسی کرج  موزه جانورشناسی کرج

منابع:خبرگزاری مهر-ایران تورینگ

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *