جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

معرفی سوغات و خوراکی‌های رشت

تاریخ بروزرسانی :
۱ خرداد ۱۴۰۲

رشت یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور با آب و هوایی عالی و طبیعتی سرسبز و چشم نواز است. همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد رشت را به عنوان مقصد سفر خود در تعطیلات انتخاب کنند؛ اما یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر، چشیدن طعم غذاهای اصیل و سنتی آن شهر و تهیه سوغاتی برای خود و عزیزانتان است. به همین دلیل اگر قصد سفر به رشت را دارید، بعد از خرید بلیط رشت ، ضروری است که با خوارکی‌ها و سوغات این شهر آشنا باشید. در ادامه این مطلب با برخی از محبوب‌ترین سوغاتی‌ها و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های رشت آشنا خواهید شد. پس ادامه مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

خوراکی‌های رشت

رشت خوراکی‌های زیادی از شیرینی و کلوچه گرفته تا آلوچه و لواشک‌های مختلف دارد. در ادامه تنها برخی از محبوب‌ترین خوراکی‌های این شهر که توسط مردم محلی و به ویژه زنان رشت تهیه می‌شوند را بررسی کرده‌ایم. می‌توانید با تهیه این خوراکی‌ها به عنوان سوغاتی، دوستان خود را در چشیدن طعم اصیل خوراکی‌های محبوب رشت سهیم کنید.

رشته خوشکار

رشته خوشکار یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خوراکی‌های رشت است که بیشتر برای افطار در ماه رمضان پخته می‌شد. اما با محبوبیت بی‌نظیری که این شیرینی پیدا کرده است، امروزه در تمامی ماه‌های سال می‌توانید به رشته خوشکار خوشمزه و اصیل رشت دسترسی داشته باشید. این شیرینی به طور معمول به صورت نیمه آماده در مغازه‌ها پیدا می‌شود. چرا که خودتان باید آن را در منزل سرخ کرده و داغ و تازه نوش جان کنید.
سوغات و خوراکی‌های رشت معرفی سوغات و خوراکی‌های رشت

کوکی و کلوچه

از دیرباز یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های شمال کشور، کلوچه‌های خوش طعم آن بوده است. در گیلان بیشتر کلوچه‌های فومن و کوکی‌های گردویی و کشمشی شناخته شده‌اند. با وجود این که امروزه بیشتر کلوچه‌ها توسط کارخانه‌ها تهیه و تولید می‌شوند، می‌توانید با مراجعه به بازارهای محلی رشت، از کلوچه‌های سنتی دست‌پخت زنان محلی هم تهیه کنید.

باقلوای یاس

باقلوای یاس نوعی باقلواست که مانند اکثر باقلواها با خمیر باقلوا و مغز گردو یا بادام تهیه می‌شود؛ اما تفاوت این باقلوا با سایر باقلواها در عطر آن است. برای معطر کردن باقلوای یاس رشتی، از گل یاس استفاده می‌شود. بادام یا گردویی که برای پر کردن این باقلوا استفاده می‌شود را در چند روز در بین گل‌های تازه یاس قرار می‌دهند تا این که کاملا عطر گل یاس بگیرند؛ سپس از آن ها برای پخت این باقلوا استفاده می‌شود.

سوغات و خوراکی‌های رشت1 معرفی سوغات و خوراکی‌های رشت

سوغات رشت

پس از خرید خوراکی‌های خوشمزه رشت، نوبت به خرید صنایع دستی و محصولات محلی این شهر به عنوان سوغاتی می‌رسد. مردم محلی رشت بسیار هنرمند بوده و صنایع دستی بسیار زیبایی دارند. در ادامه برخی از این صنایع زیبا که می‌توانید در بازارهای محلی رشت پیدا کنید به طور مختصر معرفی شده‌اند. اگر به صنایع دستی و محلی علاقه دارید، می‌توانید با تهیه بلیط جاسک، از صنایع دستی محلی این شهر هم دیدن کنید.

پشم بافی

بسیاری از البسه‌هایی که در بازارهای محلی رشت مشاهده می‌کنید مانند جوراب، سربند و لباس‌های مختلف، محصول پشم بافی زنان محلی هستند. زنان با استفاده از پشم گوسفند نخ‌های رنگی رنگی درست کرده و سپس با دستان خود لباس‌های گرم و زیبای پشمی برای زمستان تهیه می‌کنند. لباس‌های پشمی دست‌باف رشت امروزه بیشتر برای کودکان تهیه می‌شوند.

سوغات و خوراکی‌های رشت2 معرفی سوغات و خوراکی‌های رشت

حصیر بافی

برنج کاری در رشت و به طور کل گیلان یکی از مشاغل اصلی بوده و بیشتر مردم این استان به این کار مشغول هستند. پس از برداشت برنج و جدا کردن دانه‌های آن، زنان محلی با استفاده از ساقه‌های باقی مانده شروع به حصیر بافی می‌کنند. محصول این هنر معمولا وسایلی مانند سبد، زیرانداز و زنبیل است. حصیربافی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، در رشت هم دیده می‌شود.

رشتی دوزی

رشتی دوزی یک هنر زیباست که توسط زنان محلی برای زیباتر کردن پارچه‌های ساده اجرا می‌شود. آن‌ها پارچه‌های ساده پشمی که غالبا پارچه‌های ماهور هستند را برداشته و با دوختن نقش و نگارهای رنگی رنگی روی آن‌ها، آن‌ها را تبدیل به لباس‌های سنتی، رومیزی و رو تختی‌های زیبا می‌کنند. هنر اصیل ایرانی را می‌توان در پارچه‌های رشتی دوزی شده به خوبی مشاهده کرد.

کولوشی جارو

کولوشی جارو که با نام جارو رشتی هم شناخته می‌شود، یکی از معروف‌ترین صنایع دستی شهر رشت است. این جارو هم از ساقه‌های برنج ساخته شده و برای جارو کردن منزل یا حیاط از آن استفاده می‌شود. برخی از این جاروها دسته‌های بلندی داشته و افرادی که کمر درد دارند یا می‌خواهند سقف را جارو کرده و تارعنکبوت‌ها را از بین ببرند از نوع دسته بلند کولوشی جارو استفاده می‌کنند.

چموش دوزی

چموش یک نوع کفش یا پاپوش محلی رشت است که از چرم طبیعی ساخته می‌شود. مردان و زنان محلی رشت از گذشته با استفاده از چرم طبیعی این پاپوش‌ها را دوخته و با رنگ‌های طبیعی آن‌ها را تزئین می‌کردند. چموش‌ها یکی از زیباترین سوغات رشت هستند و می‌توانند بهترین یادگاری از سفر شما به این شهر باشند؛ همچنین لازم است بدانید که کیفیت این پاپوش‌ها هم بسیار عالی است.

خرید بلیط هواپیما رشت

در این مطلب با برخی از محبوب‌ترین سوغاتی‌ها و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های رشت آشنا شدیم. علاوه بر این خوراکی‌ها که می‌توانید به عنوان سوغاتی خریده و همراه خود بیاورید، رشت غذاهای خوشمزه بسیاری هم دارد. می‌توانید همین امروز از سایت فلای تودی یک بلیط رشت با قیمت مناسب تهیه کرده و به این شهر سرسبز و زیبا سفر کنید. فلای تودی یک دستیار بسیار عالی و کارآمد برای سفر شماست. می‌توانید در سایت فلای تودی بلیط بلیط سفر به بسیاری از شهرها و کشورها مانند بلیط جاسک را پیدا کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد