جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مصلای امام خمینی تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱ خرداد ۱۳۹۴

آدرس : تهران -خیابان شهید دکتر بهشتی، روبروی خیابان میرعماد، مصلای بزگ امام خمینی در سال ۱۳۶۱ اقدامات اولیه برای ساخت مصلایی بزرگ در تهران آغاز شد و زمین‌های منطقهٔ عباس‌آباد تهران که در کنار چند بزرگراه اصلی تهران قرار دارد به عنوان منطقه‌ای مناسب برای ساخت این مصلا برگزیده شد. در سال ۱۳۶۹ یکی از طرح‌ها برای ساخت این مصلا برگزیده و کار ساخت پس از آن آغاز شد
ز اوایل دهه ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۸۷ نمازهای عید فطر تهران به امامت سیدعلی خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی ایران در این مکان برگزار می‌شد

طراح و معمار مصلی پروژه، دکتر پرویز موید عهد می‌باشد. محور اصلی طرح مصلی که طولانی‌ترین محور طرح است، در جهت قبله قرار داشته و همه ساختمانها به تبعیت از این محور، در جهت قبله یا عمود بر آن هستند. در طراحی معماری مصلی از اعداد طلایی استفاده شده است بطوریکه به یاد و نام معصومین علیهم السلام دارای ۱۴ گلدسته، ۱۲ صحن و ۵ ورودی می‌باشد. ارتفاع ایوان بزرگ مصلی ۷۲ متر به عدد شهدای کربلا و ارتفاع گنبد مسجد جامع ۶۳ متر به عدد سالهای عمر پیامبر اکرم است.
مصلی دارای ۷ گنبد می‌باشد که متاثر از معماری گنبدهای ایرانی مناطق مختلف کشور طراحی شده اند. گنبد اصلی مصلی، از بزرگترین گنبدهای جهان اسلام بوده و بدیعترین طرح را دارد.
تعداد گلدسته‌های مجموعه مصلی ۱۴ عدد می‌باشد. دو گلدسته اجرا شده فعلی، بلندترین آنها بوده که در جهان اسلام بی بدیل می‌باشند. ارتفاع این گلدسته‌ها ۱۴۰ متر بوده و داخل گلدسته‌ها، پله‌های مارپیچ طراحی شده که از میا آنها آسانسور عبور می‌کند.
ایوان بزرگ میان مسجد جامع و گلدسته‌های اصلی به صورت پوسته ای به ارتفاع ۷۲ متر و دهانه ۱۱۰ متر طراحی گردیده است . طراحی این ایوان نسبت به انواع معماری ایوان‌ها در مساجد، نوگرایانه و بدیع می‌باشد.
در مجموعه مصلی، از حوضها و آبنماهای متعددی برای طراوت بخشیدن به محیط استفاده شده است. حوض مرکزی مصلی دارای ۲۵۰۰ متر مربع مساحت است. همچنین در طراحی مجموعه مصلی، فضای سبز دارای اهمیت و یژه ای بوده، بطوریکه در نقاط مختلف ماکت طرح، فضای سبز جهت ایجاد محیطی لطیف و آرامش بخش، در نظر گرفته شده است.

1161 مصلای امام خمینی تهران

1171 مصلای امام خمینی تهران

1181 مصلای امام خمینی تهران

1191 مصلای امام خمینی تهران

655 مصلای امام خمینی تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    مصلای تهران بسیار عظیم و بزرگ هست.من برای نمایشگاه کتاب به اینجا رفتم و خیلی شلوغ بود و لی مبهوت معماری و بزرگی اینجا شده بودم

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    من نمايشگاه پوشاك رو اينجا رفتم بسيار بزرگ و از لحاظ معماري جالب بود اما گرمايش خوبي نداشت

    ۱۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد