جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد و مدرسه معیرالممالک تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ دی ۱۴۰۰

مسجد و مدرسه معیرالممالک تهران  توسط دوستعلی خان نظام الدوله معیرالممالک از رجال دوره قاجار احداث شد. تاریخ احداث و وقف بنا را پیش از سال ۱۲۹۰ هـ . ق برآورد کرده اند. این بنا در خیابان خیام کوچه معیر قرار دارد. گنبدخانه و ایوانی بزرگ در جبهه قبله این مجموعه دیده می شود و در جبهه مقابل آن، شبستانی کم عمق و طویل قرار دارد که در سال های اخیر شکل جدیدی یافته است. در دو جبهه دیگر و مقابل هم، شماری حجره وجود دارد و در جلو آنها، رواقی طراحی و ساخته شده است. فضاهای ساخته شده در جبهه قبله، نسبت به سه جبهه دیگر ارتفاع بیشتری دارد. گنبدخانه، فاقد پوشش تزیینی است و مناره های دو سوی ایوان نیز پیش از آن که بنایشان به اتمام برسد به حال خود رها شده اند. این بنا دارای دو ورودی است.

%name مسجد و مدرسه معیرالممالک تهران

مسجد و مدرسه معیرالممالک تهران

یکی از قدیمی‌ترین مساجد، مدارس و آب انبارهای تهران همین مسجد مدرسه_معیر است‌. گنبد عظیم و آجری مدرسه و مسجد هم‌چنان پابرجا است و آب انبار عظیمی که در زیر آن ساخته شده بود کاربری دیگری پیدا کرد و ستون‌های عظیم آن گواه آب‌گیری وسیع آن است‌. باغ دوست‌علیخان معیرالممالک افزون بر ۳۰۰۰۰۰ مترمربع بود و در آن طاق نصرتی به شکل طاق نصرت پاریس ساخته بود، اما با گسترش خیابان‌های مرکزی پایتخت و تغییر چهره شهر، دیگر از خانه و باغ کوچک‌ترین اثری باقی نماند و تنها مسجد و مدرسه و آب انبار قدیمی هنوز وجود دارد.

%name مسجد و مدرسه معیرالممالک تهران

در جنوب شرقی باغ معیرالممالک مدرسه و مسجد معیرالممالک قرار دارد، بخشی هایی از این باغ‌ با طرح توسعه تهران به مردم فروخته شد و این کار سبب گردید که جهت شرق، جنوب و شمال مدرسه مسکونی گردد. در گذشته برای برپا ماندن اماکنی همانند مدرسه معیرالممالک در طول ده‌ها سال برای کسب در آمد قسمت هایی از ساختمان را به موقوفات می‌داند، مدرسه معیرالممالک هم از این قاعده مستثنی نبود.در ضلع جنوبی مدرسه تعدادی مغازه و یک حمام ساخته شد. بعدها در جریان توسعه پاسدارخانه به بازارچه تبدیل شد و درآمد حاصله وقف مدرسه گردید. در قسمت جنوب غربی مدرسه آب‌انباری درست شد و برای خنک نگهداشتن آب آن نیز دو بادگیر در بالای عمارت قرار داده شد که آب اشامیدنی محل را تأمین می‌کرد.

مسجد و مدرسه مُعیـِر الممالک2 مسجد و مدرسه معیرالممالک تهران

آب انبار معیر الممالک

آب انبار معیرالممالک به علت عمق زیاد و بادگیرهای متعدد آب خنکی داشت‌. هنوز، در این کوچه حمامی به نام معیرالممالک باقی است‌. کوچه معیر محلی است که هنوز در آن خانه‌های قدیمی با درهای ورودی و کوبه‌های زنانه و مردانه و گل میخ‌ های زیبا وجود دارد که بیانگر هویت و تاریخ تهران است‌.

معیر 1 مسجد و مدرسه معیرالممالک تهران

مسجد و مدرسه مُعیـِر الممالک4 مسجد و مدرسه معیرالممالک تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *