رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد و مدرسه حکیم باشی (آقا محمود)

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ دی ۱۴۰۰

ساخت بنای مسجد و مدرسه حکیم باشی (آقا محمود) را به میرزا احمد حکیم باشی نسبت داده اند که گویا در دوره فتحعلی شاه زندگی می کرد.مسجد و مدرسه حکیم باشی یا آقا محمود از اماکن مذهبی و تاریخی منطقه ۱۳ شهر تهران است. وقف مسجد و مدرسه حکیم باشی و آقا محمود را به میرزا احمد حکیم باشی نسبت داده اند که در دوره فتحعلی شاه در قرن ۱۳ هجری شمسی زندگی می کرد.

 مسجد و مدرسه حکیم باشی (آقا محمود)

معماری مسجد و مدرسه حکیم باشی (آقا محمود)

در جبهه قبله، گنبد خانه و ایوانی وجود دارد که شاخص ترین عناصر مسجد به شمار می آید و شبستانی کم عمق و طویل در جبهه مقابل آن ساخته اند. در دو جبهه دیگر، هشت حجره رو به روی یکدیگر قرار دارد. وسط هر یک از دو جبهه، ایوانی وجود دارد. به این ترتیب این بنا دارای سه ایوان است. دو سوی گنبدخانه، به دو ورودی مجهز است که هر کدام متشکل از پیش طاق، هشتی و دالانی است و مستقیماً به حیاط ختم می شود.

مسجد آقا محمود

بر ایوان جنوبی مدرسه تاریخ ۱۲۳۴ و در کتیبه وقف نامه واقع در سر در مدرسه تاریخ ۱۲۵۷ قید شده است. این بنا به مسجد آقا محمود نیز شهرت دارد در جبهه قبله گنبدخانه و ایوانی وجود دارد که شاخص ترین عناصر به شمار می آید. شبستانی کم عمق و طویل در جبهه مقابل آن ساخته در دو جبهه دیگر هشت حجره به روی یکدیگر قرار دارد. وسط هر یک از دو جبهه ایوانی وجود دارد این بنا شامل سه ایوان است. دو سوی گنبد خانه به دو ورودی مجهز است که هر کدام متشکل از پیش طاق هشتی و دالانی است مستقیم به حیاط ختم می شود. گفتنی است برای بازدید از مسجد و مدرسه حکیم باشی یا آقا محمود می توانید پامنار ابتدای کوچه مروی قبل از حاجیان پلاک ۱۸۰ مراجعه کنید.

نحوه دسترسی

آدرس :تهران، پامنار، ابتدای کوچه مروی، پلاک ١٨٠

-حکیم-باشی-1 مسجد و مدرسه حکیم باشی (آقا محمود)

-حکیم-باشی-2 مسجد و مدرسه حکیم باشی (آقا محمود)

-حکیم-باشی-3 مسجد و مدرسه حکیم باشی (آقا محمود)

           
 

نظر کاربران :

  • بابامحمدی

    با سلام من دانشجوی مهندسی معماری هستم و موضوع پروژه ام مسجد حکیم باشی هست
    از شما خواهشمند هستم برای گرفتن پلان این بنا راهنمایی بفرمایین .
    باتشکر

    ۲۸ آبان, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
    • اسلوب

      منبع این مطلب سازمان میراث فرهنگی می باشد . در صورت پیدا کردن مطالب جدید, حتما برای شما ارسال خواهم شد.

      ۱ آذر, ۱۳۹۴
    • سپیده

      سلام دوست عزیز شما اگه گنجنامه هارو داشته باشین تو قسمت بناهای مذهبی تهران این مسجد و سایر اماکن مذهبی با پلان و برش و نما و عکس های قدیمی و یه سری توضیحات موجوده

      ۶ آبان, ۱۳۹۶

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *