جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد حنیفه گوراوان

تاریخ بروزرسانی :
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

مسجد حنیفه گوراوان که در روستای گوراوان عجب شير واقع شده است ، يكی از معدود مساجد تغيير نيافته دوره ايلخانی بوده و از قديمی ترين مساجد تاريخی منطقه است. در اواخر دوره قاجار، تغییراتی در این مسجد صورت گرفته است. این مکان در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

%name مسجد حنیفه گوراوان

اين مسجد تاريخی دو ستون اصلی و قديمی داشته كه پايه آن آجری و سرستونهايش سنگی است و جزو نمونه‌ های اوليه ستونهای مساجد ايلخانی هستند. ستونهای مسجد حنيفه گوراوان در دوره‌ های مختلف از حالت سنگی خارج و به پايه ستونها آجری و سرستونها و سقف چوبی تغيير كرده و با اضافه شدن نقاشی و حكاكی بر روی سر ستون و سقف تكامل يافته‌اند.

%name مسجد حنیفه گوراوان

سقف اين مسجد شبستانی پيش از اين تخت چوبی بود اما در سال ۷۹ از حالت تخت به شيب دار تغيير يافته است. نمای غربی اين بنا جزو بخشهای الحاقی آن است.فضای بكر و دست نخورده اين مسجد تاريخی از ديگر شاخصه‌ های اصلی مسجد حنيفه گوراوان میباشد. هر چهار جهت مسجد تاريخی گوراوان باز است و حياط ندارد، يك ميدان اين مسجد را احاطه كرده و فضا سازی و رواق سازی در آن انجام نشده است.این مسجد با یک طبقه پلان مستطیل به طول پنجاه متر و عرض ‎ سی متر که کشیدگی آن شرقی و غربی بوده دارای شبستان اصلی و بخش الحاقی با کاربری سرویس و آشپزخانه در ضلع غربی است.

%name مسجد حنیفه گوراوان

کف این بنا به دلیل رطوبت های سطحی پنج پله بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و تیرهای اصلی سقف به صورت یکپارچه و شرقی و غربی است.در این مسجد ‎ دوازده ستون بکار رفته که دو ستون آن آجری با قطر نسبتا زیاد و ده ستون دیگر چوبی با سرستون های معمولی بوده و دارای نمای آجری است.قدمت اولیه مسجد حنیفه گوراوان به دوره ایلخانان باز می گردد که مساحت اولیه آن بزرگتر از حالت فعلی بوده و تغییراتی در اواخر قاجاریه در آن صورت گرفته است.
از بنای اولیه دو ستون آجری و احتمالا کتیبه ای سنگی کنده کاری شده با قاب بندی آجری به یادگار مانده که در بازسازی مسجد در گوشه شمال شرقی نصب و تاریخ آن ‎ ۷۹۴ هجری قمری است.

%name مسجد حنیفه گوراوان

مسجد حنیفه گوراوان 2 مسجد حنیفه گوراوان

%name مسجد حنیفه گوراوان

%name مسجد حنیفه گوراوان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *