رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ دی ۱۳۹۳

مرمت ۶ خانه تاریخی فارس در مراحل پایانی است

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۱۰-به گزارش خبرگزاری پانا، مصیب امیری گفت: با توجه به سیاستگذاری های سازمان در راستای حفظ ونگهداری بناهای تاریخی، فرهنگی و به منظور باز زنده سازی بافت های تاریخی هم اکنون مرمت ۶ خانه تاریخی صبار، فرهادی، تیم ناک و توکلی در بافت تاریخی شیراز وخانه های تاریخی محمودی لار و واقفی زرقان پایان یافته ویا در مراحل پایانی است.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: مرمت خانه تاریخی فرهادی و تیمناک با اعتبار ۶۷۰ میلیون ریال پایان یافت که در طی این عملیات سبک سازی و احیای پشت بام و بازسازی شیرسرهای چوبی انجام گرفت .
امیری به مرمت خانه تاریخی صبار اشاره کرد و گفت: مرمت این بنا با اعتبار ۳۳۰ میلیون ریال شامل تهیه مصالح و اجرای طاق سنتی آجری و ساخت و نصب طاق آجری با استفاده از آجر بوده است .
وی درادامه به مرمت خانه توکلی اشاره کرد و گفت: مرمت این بنا با اعتبار ۹۵۰ میلیون ریال درمراحل پایانی است که در طی آن تعمیرات اساسی پشت بام و تعمیرات آجرکاری و تعویض شیرسرهای فرسوده انجام گرفته است .

به گفته او خانه محمودی لار از دیگر بناهای در دست مرمت استان است که با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و با اختصاص ۸۵۵ میلیون ریال مرمت اساسی پشت بام شامل جمع آوری و برداشت لایه های مختلف خاک و کاهگل،برچیدن سقوف اتاق هایی که با تیر چوبی، حصیر و توفال پوشیده شده اند ،تهیه و نصب چوب تیر ها و اجرای گچ روی سقف ها انجام شده و خانه واقفی زرقان نیز دیگر بنای تاریخی دردست مرمت هست که با اختصاص اعتبار بیش از ۸۲۰ میلیون ریال با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست مرمت بوده و سفید کاری اتاق ها برچیدن کف فرش های قدیمی اتاق ها و اجرای مجدد کف فرش و اجرای ازاره آجری داخل ساباط و ساخت و نصب درب های چوبی و تعمیر درب های موجود از اقداماتی است که برای این خانه تاریخی انجام گرفته است .
به گفته امیری تعمیرات انجام گرفته درمنزل افشاریان شامل ساخت و نصب درو پنجره و اجرای سیمان کاری داخلی اتاق ها ،ایوان و حیاط و همچنین تعمیرات منزل تاریخی نصیرالملک در بخش آینه کاری ها، آجرکاری و گچ کاری ضلع شمالی به صورت امانی از دیگر اقدامات مرمتی در خانه های تاریخی استان بوده است .
گفتنی است خانه تاریخی صبار از خانه های ارزشمند دوره قاجاریه است که در بافت قدیم شیراز محله درب مسجد ،پشت مسجد نو قرار گرفته است ودر تاریخ ۱۰دی ماه۸۳ به شماره ۸۷۰۹ به ثبت ملی رسیده است ،خانه عزیز ا… تیمناک نیز از خانه های قاجاری است که درمحله سرباغ پشت مسجد نو واقع شده ودرهمان تاریخ با شماره ۸۷۰۵ثبت ملی شده است ، خانه فرهادی هم از دوره قاجار به یادگار مانده ودرکوچه حکیم السلطنه در محله درب شیخ در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد این بنا در۱۱ دی ماه ۸۰ باشماره ۴۶۷۵ به فهرست آثار ملی ایران پیوست وخانه توکلی نیز از دیگر خانه های تاریخی شیراز است که دردست مرمت قرار دارد و این خانه به شماره ۳۳۹۶ درتاریخ ۲۵ اسفند ۷۹ ثبت ملی شده است .
همچنین خانه واقفی از ابنیه ارزشمند شهرستان زرقان می باشد که مربوط به اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی بوده ودر ۳۰ بهمن ۸۶ به شماره ۲۰۹۰۶ به ثبت ملی رسیده و خانه محمودی لار نیز از آثار دوره زندیه است که ۱۰ خرداد ماه سال ۸۲وبه شماره ۸۶۷۸ ثبت ملی شده است.

197 مرمت 6 خانه تاریخی فارس در مراحل پایانی است

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    ی گزارشم تهیه بکنید از خانه های تاریخی ک اطراف شاه چراغ خراب کردن..بی دلیل..چقدر مردم جلوشون وایسادن اما شبانه با لدر با خاک یکسانشون کردن..متاسفانه حقیقت چیز دیگه ای هست

    ۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *