رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ بهمن ۱۳۹۹

لباس تشریفاتی و رسمی آخرین پادشاه ایران در سعدآباد

لینک این مطلب کپی شد!

مجموعه ای از لباس های خاندان پهلوی اول و دوم در زمره ی آثار موزه تاریخ معاصر در معرض دید بازدید کنندگان می باشد که شامل : اونیفورم ها و لباس های نظامی و رسمی رضا خان و محمدرضا پهلوی ، تعدادی از لباس های تاج الملوک، فرح دیبا، اشرف و شهناز پهلوی که در مراسم های مختلف استفاده می کردند , لباس تشریفاتی و رسمی آخرین پادشاه ایران در سعدآباد موجود می باشد . در این مجموعه ، لباس تشریفات تمام رسمی سران دربار پهلوی نیز به چشم می خورد . کت و شلوار فراگ با تزیینات گلابتون و سرمه دوزی که توسط وزراء ، معاونین وزراء ، روسای تشریفات دربار ، آجودانها ، روسای ادارات و شهرداری ها ، نمایندگان سیاسی و کنسول های ایران در کشورهای خارجی استفاده می شده است ، البته طرح و رنگ آن بر اساس درجه هر شخص متفاوت بوده است .

-سلطنتی-1 لباس تشریفاتی و رسمی آخرین پادشاه ایران در سعدآباد

لباس موجود در این موزه ، لباس تمام رسمی درباریان می باشد که شامل کت وشلوار فراگ ماهوت مشکی با تزیینات گلابتون و سرمه دوزی در قسمت یقه ، جلوی سینه ، دور کمر کت ، پشت و حاشیه کت و آستین های آن است. این لباس توسط خیاط خانه ( مزون ) لانوین در فرانسه طراحی و دوخته شده است. لازم به ذکر است جهت دوخت بخش های تزئینی آن (گلابتون دوزی و سرمه دوزی) ۱۶۰۹ متر نخ طلا مصرف گردیده. این لباس در اعیاد رسمی ملی و مذهبی ، میهمانی های رسمی مانند تولد شاه و دیدارهای رسمی که در آن از قبل نوع پوشش برای شرکت کنندگان معین می گردید، پوشیده می شد.

-سلطنتی لباس تشریفاتی و رسمی آخرین پادشاه ایران در سعدآباد
از جمله مراسمی که در آن سران دربار پهلوی از این پوشاک استفاده نموده اند، می توان به جشن ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در سال ۱۳۵۰ اشاره نمود. بدین منظور تعداد ۵۰ دست لباس تشریفات مخصوص این جشنها از طرف دربار به مزون لانوین سفارش داده شد که در آن زمان برای هر دست لباس بالغ بر ۱۰۰۰ دلار هزینه گردیده است .
در حال حاضر این لباس و مجموعه ای از لباس های خاندان پهلوی در طبقه دوم موزه تاریخ معاصر در معرض نمایش می باشد.

-سلطنتی-4 لباس تشریفاتی و رسمی آخرین پادشاه ایران در سعدآباد

مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد، مجموعه وسیعی از باغ ها و عمارت های مختلف است که در شمال تهران قرار دارد. این مجموعه چهار دوره تاریخی را پشت سر گذاشته و تعداد کاخ های آن ۱۸ عدد ارزیابی می شود که هر کدام در یکی از دوره های قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم بنا شده اند. امروزه مجموعه سعدآباد ۱۲ موزه جذاب را در خود جای داده که از آن جمله می توان به کاخ موزه ملت، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه سلاح های دربار، موزه هنر ملل و … اشاره کرد. یکی از جالب ترین موزه های مجموعه سعدآباد، موزه پوشاک سلطنتی است که در کاخ تابستانی شمس پهلوی برپا شده است. جالب است بدانید که پس از انقلاب این کاخ به عنوان محلی برای موزه مردم شناسی در نظر گرفته شد؛ اما در سال ۱۳۸۸ تغییر کاربری داد و به موزه پوشاک سلطنتی بدل شد. در این موزه، مجموعه ای از لباس های خانواده پهلوی مانند فرح دیبا، محمدرضا پهلوی و اشرف و شهناز پهلوی در معرض دید قرار دارند.
یکی از جدیدترین لباس هایی که موزه پوشاک سلطنتی از آن رونمایی کرده، لباسی رسمی محمدرضا پهلوی است. این لباس که به شکل یونیفرمی سورمه ای رنگ است، به هنگام بازدید پادشاه از مسوولان و افسران بالارده ارتش نیروی هوایی به کار می رفت. در واقع یکی از تشریفات مرسوم دربار آن بود که هرگاه پادشاه می خواست از یگان های نظام بازدید کند، لباس مخصوص آن نیروی نظامی را به تن می کرد. با نگاهی به این یونیفرم سورمه ای و دیدن آرم روی یقه آن، متوجه می شویم که این لباس به بازدید از نیروی هوایی ارتش اختصاص داشته است. بر روی شانه های یونیفرم ۴ ستاره به چشم می خورد که نشان از بالاترین درجه نظامی دارد و با عنوان ارتشبد شناخته می شود. در سمت چپ لباس، ردیفی از چند نشان افتخار دیده می شود که به دوره های گذرانده شده اشاره دارد و آرم های تشویقی محسوب می شوند. اگر خوب به یونیفرم سلطنتی نگاه کنید، بر روی دکمه های طلایی رنگ آن، نقش شیر و خورشید را خواهید دید و بر روی کلاه آن، نقشی از عقاب با بال های گشوده و تاجی بر روی بال ها می بینید.

همان طور که گفته شد در حال حاضر لباس رسمی آخرین پادشاه ایران در موزه پوشاک سلطنتی کاخ موزه سعدآباد نگهداری می شود و همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ می توانید به بازدید آن بروید.

آدرس کاخ موزه سعدآباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید کمال طاهری

-سلطنتی-5 لباس تشریفاتی و رسمی آخرین پادشاه ایران در سعدآباد

           
 

نظر کاربران :

  • مهین داوودی

    لباس تشریفاتی دربار پهلوی چقدر ارزش دارد ؟

    ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *