رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ تیر ۱۳۹۹

قلعه ۴۰۰ ساله شهراب

لینک این مطلب کپی شد!

قلعه ۴۰۰ ساله شهراب واقع در روستای شهراب مرکز دهستان سفلی بخش زواره یکی بزرگترین روستاهای زواره بعد از تلک آباد می‌باشد . این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری زواره در مسیر انارک -زواره ‌واقع شده است.از علل اصلی پیدایش روستا و وجه تسمیه شهراب می‌توان به وجود قنات و آب اشاره کرد و به دلیل اینکه این روستا نسبت به روستاهای اطراف اب فراوانی ‌داشته است به شهراب معروف شده است.

این نامگذاری نشان دهنده آن است که شهراب در گذشته نه چندان دور از آبادی های پرجمعیت و در حد یک شهر در منطقه بود. در لغت فارسی نیز شهراب را به جایی یا شهری اطلاق می کنند که بین دو نهر واقع شده باشد و چون شهراب هم بین دو قنات بلوچ ها و نیو بوده، به این نام خوانده شد. قلعه و برج و بارو در اکثر روستاهای سفلی زواره وجود داشته است و دلیل آن حفاظت از مردم و ساکنان روستا بوده است و درواقع روستاها بیشتر قلعه بوده و مردم در آن سکونت داشته اند.

قلعه شهراب

قلعه روستای شهراب زواره یا همان قلعه محمد حسین خان نیز،شامل نارنج قلعه با نارین قلعه بوده و در آنجا قنات آب و تمام لوازم ‌مورد مصرفی برای زندگی جمع بوده است. عمارت با شکوهی در این قلعه وجود داشته و دارای ‌نقب( تونل زیرزمینی) بوده است که در موقع اضطرار مسیر و جای فرار باشد.
ارتفاع دیوار و برج های آن حدود ۲۰متر بوده است که در نوع خود بی‌نظر است و کارشناسان قدمت این قلعه را بیش از۴۰۰ سال می‌دانند.

بطور کلی قلعه ها در روستاها بیشتر به گونه چهارگوش و مستطیل مانند ساخته شده و در پیرامون آنها برجهایی برای دیده بانی و تیراندازی به سوی دشمن وجود داشت و از همان برج ها اگر جنگ افزار وجود نداشت و یا اندک بود، دیگ های آب جوش و قیرهای داغ بر سر دشمن می ریختند تا یا دشمن خسته شده و از گشودن دژ ناامید شود و یا او را در پشت دیوارها نگه داشته تا نیروهای کمکی از جاهای دیگر به یاری آنها بشتابند و قلعه شهراب نیز یکی از اینگونه قلعه هاست.
این قلعه که ۶ برج داشته است، روزگاری ‌مأمن روستائیان بوده و مردم در آن از گزند یاغیان مانند حسین کاشی در امان بوده اند. قلعه شهراب مانند قلعه مزدآباد زواره دارای محل نگهداری ستوران و چهارپایان و حشم و خدم بوده است. بازسازی و مرمت این قلعه آن در کنار طبیعت زیبای روستا می‌تواند جذب گردشگران را نیز در پی داشته باشد و باعث رونق بیشتر روستا شود.

از دیگر آثار تاریخی شهراب می‌توان به حمام قدیمی آن اشاره کرد که قدمت حدود ۲۰۰ ساله دارد. البته این مکان نیز در حال از بین رفتن است. از دیگر بناهای شهراب مسجد جامع آن است. مسجد نمادی بی نظیر از معماری اسلامی و نمایشگاهی از هنر اسلامی است.اسلام عالی ترین شکل هنر را در معماری و به ویژه معماری مساجد به نمایش گذاشته است، از طریق معماری خاص مساجد، جلوه های عظیمی از شکوه اسلامی عرضه می شود که هر بیننده ای را تحت تأثیر قرار می دهد.

از دیگر جاذبه های مذهبی و مهم شهراب به دو امامزاده که هر دو از فرزندان امام موسی کاظم(ع) هستند، می‌توان اشاره کرد که به نام های سید کمال الدین حسین؛ امامزاده کهنه و سید ابوطالب؛ امامزاده نو معروف هستند و مورد توجه خاص مردم محل و مسافران است. داخل امامزاده کمال الدین نقاشی و گچبری و آینه کاری هایی به چشم می‌خورد که مربوط به دوره قاجار است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *