جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه شاه خورشید ریگان

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ مرداد ۱۴۰۰

قلعه شاه خورشید ریگان ، متعلق به قبل از اسلام و در شهرستان ریگان، روستای گزان خواست واقع شده است. این بنا با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۳۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.شهرستان ریگان در شرق استان کرمان و در مسیر یکی از جاده های اصلی کشور یعنی جاده ابریشم قرار دارد. تفاوت این شهرستان با دیگر شهرستان های استان وجود دو اقلیم متفاوت است که در قسمتی از شهرستان گرما و در قسمتی دیگر از آن برف و سرما حاکم است و همین امر موجب جذابیت بیشتر برای گردشگران شده است. این شهرستان تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور محسوب می شده و تاریخ آن همزاد شهر بم ذکر شده و این دو شهر مکمل یکدیگر بوده اند.

در ریگان آثار تاریخی زیادی وجود دارد که یکی از این آثار تاریخی بنای شاه خورشید است که به قولی مربوط به دختر بهمن ابن اسفندیار است. این بنا تنها اثر ثبتی ریگان است که در روستای «گزان خواست» مسافران زیادی را در ایام نوروز به سمت خود جذب می کند. این بنا به صورت مربع در اضلاع ۷.۵ در ۷.۵ متر ساخته شده و قدمت آن به قبل از اسلام بر می گردد.

ریگان قلعه شاه خورشید ریگان

جاهای دیدنی ریگان

چهار اثر تاریخی دیگر در شهرستان ریگان شامل قلعه سنگ آباد، قلعه دهگود، سردرب وزیری و ارگ جزان وجود دارد. پرآب ترین قنات شرق استان کرمان نیز در روستای رستم آباد چاه ملک ریگان قرار دارند. همچنین بلند ترین تپه های شنی دنیا در این شهرستان است که هر سال بر طول و ارتفاعشان به دلیل وزش بادهای فصلی افزوده می شود و از دیگر جاذبه های گردشگری کرمان به شمار می روند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • هخامنش کرمان

    دختر اردشیر یکم هخامنشی و نوه ی خشایارشا هخامنشی

    ۱۶ فروردین, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد