رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ آذر ۱۳۹۷

قلعه خاندان بهادری

لینک این مطلب کپی شد!

قلعه خاندان بهادری مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان کمیجان، دهستان اسفندان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۷۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.شهرستان کمیجان در ۹۵ کیلومتری مرکز استان مرکزی قرار دارد و مردمان این دیار به زبان ترکی آذربایجانی و تاتی صحبت می‌کنند.کمیجان به لحاظ آب و هوایی منطقه‌ای بکر است و می‌تواند موقعیت مناسبی برای گذران فراغت و گردشگری باشد. قدمت این سرزمین در شمال‌غرب استان مرکزی با توجه به یافته‌ها و کشف سنگ‌نگاره‌ها به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد و سابقه تاریخ ژرف گویای فراز و نشیب‌های زیادی در منطقه است.

قلعه بهادری؛ سالم‌ترین بنای تاریخی کمیجان

– منطقه مرکزی – کمیجان به دلیل این سابقه، بناهای تاریخی خاصی را در خود جای داده است که یکی از این ابنیه‌ قلعه خاندان بهادری در روستای اسفندان است.ساخت این قلعه که یکی از سالم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان کهن است، به دوره قاجار برمی‌گردد و خانواده بهادری در آن سکنی گزیده بودند.قلعه خاندان بهادری با وسعت ۱۱ هزار مترمربع زمین و بنایی به متراژ سه هزار مترمربع دارای دو بخش و دو درب چوبی در قسمت شمالی و غربی بناست که البته درب اصلی قلعه در بخش جنوبی بنا قرار دارد و درب دیگر به سمت حمام خزینه، انبار، مطبخ و اتاق‌های خدمتکاران منتهی می‌شود.
این بخش با ویژگی‌های خاص معماری که دارد؛ دارای بخش شاه‌نشین، باغ، قلمستان و برج‌های بلند است. به دلیل گذر زمان آسیب‌های بسیاری به برج‌ها وارد شده و ارتفاع آنها امروز به حدود شش متر رسیده است.
درب اصلی قلعه که از آن به عنوان دروازه یاد می‌شود، از دو لنگه چوبی با میخ‌های فلزی تشکیل و تزیین شده است. با ورود به داخل قلعه از بخش بیرونی عمارت می‌توان اتاق‌های پنج دری، سه دری، ایوان، ستون‌ها، اروسی و پنجره‌های رنگی را دید که جلوه خاصی به این بنا داده است.
وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین ساختمان‌های قلعه در بخش شمالی بنا قرار گرفته که به بخش اعیان‌نشین اختصاص داشته است و مصالح به کار رفته در ساخت این بنا شامل خشت، سنگ، آجر، چوب، آهک و گچ است.
قلعه خاندان بهادری در کنار یکی از راه‌های مهم ارتباطی استان مرکزی به سوی غرب کشور قرار گرفته است به طوری که منطقه وفس که قلعه بهادری در آن واقع شده از دیرباز محل اتصال راه‌های تهران، همدان، قم، کرمانشاه و کردستان بوده است. این قلعه حکومتی و دفاعی به همین سبب و برای حفظ امنیت و نظارت بر اوضاع منطقه ساخته شده است. این قلعه مربوط به دوره قاجار است و تاکنون میراث فرهنگی سه مرتبه اقدام به مرمت آن کرده است.

این قلعه در سال ۱۳۸۱ توسط کریم بهادری به میراث فرهنگی اهدا شد و در هفدهم اسفندماه همان سال به عنوان اثر ملی ثبت شد.با توجه به ارزش تاریخی این بنا و قدمت، این بنا می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. البته کمیجانی‌ها و اغلب مردم استان تا حدی این قلعه را می‌شناسند، اما شناساندن آن به دیگر علاقمندان آثار تاریخی در کشور می‌تواند گردشگران زیادی را راهی این منطقه و قلعه کند.

-خاندان-بهادری قلعه خاندان بهادری

-خاندان-بهادری1 قلعه خاندان بهادری

-خاندان-بهادری2 قلعه خاندان بهادری

-خاندان-بهادری3 قلعه خاندان بهادری

-خاندان-بهادری4 قلعه خاندان بهادری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *