جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عطاری شریفان ، شغلی با قدمت۱۰۰ ساله

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ فروردین ۱۳۹۹

منطقه خراسان غربی یکی از غنی ترین مناطق کشور از جهت رویش گیاهان دارویی ارزشمند است.شهر سبزوار مرکز منطقه خراسان غربی از دیرباز یکی از مراکز مهم و اصلی خرید و فروش گیاهان دارویی بوده است.چند عطاری قدیمی سبزوار که در خیابان تاریخی بیهق واقع شده اند متعلق به خانواده شریفان هستند و در ذهن مردم سبزوار مغازه ی عطاری با نام شریفان ها طوری پیوند خورده است که گاهی وقت ها به جای گفتن عطاری می گویند، شریفان.

عطاری شریفان001 عطاری شریفان ، شغلی با قدمت100 ساله

این غرفه به خاطر همین نقش پر رنگ داروهای گیاهی در کشاورزی و تجارت غرب خراسان در موزه ی مردمشناسی سبزوار در نظر گرفته شده است.موزه مردمشناسی سبزوار در محل کاروانسرای تاریخی حاج فرامرزخان این شهر قرار گرفته و در طول سال میزبان شمار زیادی از گردشگران خطه سربداران و سرزمین بیهق است.علاوه براینکه عطاری شریفان را همه سبزواری ها و روستاهای اطراف می شناسند لااقل هر خانواده سبزواری یکی دوبار مشتری انواع پودرها ، روغن ها و داروهای گیاهی خوش عطر و بویی بوده است، که مانند اکسیرهایی شفا بخش در ده ها قوطی شیشه ای و یا ظرف های حلبی و پلاستیکی، با نظم و حوصله ای خاص در قفسه های چوبی و فلزی کنار هم یا روی هم چیده شده اند و هریک دارای برچسب نام است تا هنگام نیاز به راحتی پیدا شوند.

عطاری شریفان2 عطاری شریفان ، شغلی با قدمت100 ساله

با همین ویژگی های قدمت شغل، گستردگی دامنه مشتریان و محصولات خاص و پرطرفداری که دراین مغازه ها خرید و فروش می شود، حالا دیگر شریفان ها یک نشانه خوب شده اند برای سبزواری ها. درست مثل واژه «یوک» در لهجه محلی دیار سربداران، یا غذای «کمه جوش» که مردم این شهر دیرپا را در هر جای دیگر دنیا هم که باشند به یکدیگر می شناساند، اگر یک سبزواری در هر جایی خارج از این شهر در صحبت هایش نامی از عطاری شریفان ببرد، با این نام و نشان می تواند به سرعت امواج آشنایی را برای سبزواری های دیگری که شاید در همان اطراف شنونده صحبت هایش باشند، بفرستد.
حاج حسن شریفان، متولد ۱۳۱۴ فرزند میرزا محمد و نوه ی عبدالکریم، که جد اندرجد به این حرفه مشغول بوده ایم. برادران و برادر زاده هایم، همین حرفه را دنبال کرده اند.
تقریباً ۶۰ سال است که عطاری دارد و از سن ۱۲ سالگی که کلاس ششم را تمام کرده اند در کنار پدر کار می کرده اند. برادران شریفیان در کنار پسران خود سال هاست که به این کار مشغول هستند.
در کنار خرید از این عطاری ها می توانید از خواص آنها با خبر شوید،جایی که برادران شریفان با آغوش باز شما را از خواص تک تک گیاهان دارویی مطلع می کنند.
عطاری شریفان در دل تاریخی ترین خیابان سبزوار (خیابان بیهق) در حال خدمت رسانی به مردم این شهر است.

عطاری شریفان3 عطاری شریفان ، شغلی با قدمت100 ساله

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • فاطمه سلیمی

    سلام ایا ایشون شماره تماس هم دارند چون من راهم دوره مشهدم

    ۲۱ دی, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *