رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آذر ۱۳۹۹

طرح « نظم سبز ملی » در صنعت گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

بحران پاندمی ویروس کرونا از طریق برجسته‌سازی ارتباطات میان سلامت انسان‌ها و وضعیت سالم زیست محیطی کره زمین بر نیاز تهیه طرح نظم سبز ملی در صنعت گردشگری افزوده است، تهیه این طرح می‌تواند با هم‌افزایی و همسویی بین دستگاهی تهدید‌های زیست محیطی را کاهش و در پایداری توسعه گردشگری موثر باشد. گردشگری یک از منعطف‌ترین و پرشتاب‌ترین بخش‌های اقتصادی ـ اجتماعی است که ۷ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد و به‌عنوان یک کارفرمای پیشرو میلیون‌ها شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است. پس از شیوع کووید ۱۹، طبیعت جان تازه‌ای گرفته و فرصتی برای بازیابی طبیعت و تنفس دوباره زیست کره فراهم شد، همچنین با ابتکار سازمان جهانی گردشگری نحوه‌ تعامل گردشگری با اکوسیستم و منابع طبیعی نیز باز تعریف شده است. در این راستا با انتخاب شعار سال ۲۰۲۰ با عنوان «گردشگری و توسعه روستایی»، گردشگری به‌عنوان یک رکن راهبردی در سیاست‌های توسعه روستایی قرار گرفته است.

گردشگری با محیط زیست پیوندی ناگسستنی دارد و در صورت نبود برنامه‌ریزی مناسب و مسافرت‌های غیرمسئولانه آثار زیان‌بار گردشگری بر اکوسیستم بیش از آثار مثبت آن خواهد بود. امروزه ما شاهد آثار مخرب ناشی از ورود بیش از حد گردشگران در مکان‌ها و فضا‌های پر بازدید هستیم، به طوری که این رفتار میزان پایداری اکولوژیک و تاب‌آوری محیط زیست شهری و روستایی را کاهش داده و اثرات نامطلوبی را برای جوامع محلی به جا گذاشته است. به‌عنوان مثال در بعد داخلی هجوم میلیون‌ها مسافر و گردشگر در ایام پیک سفر و تعطیلات به استان‌های شمالی به علت چشم‌انداز، مزیت‌ها و ارزش‌های جغرافیایی، اختلالات و آثار زیان‌باری به محیط زیست این استان‌ها وارد آورده است.

-سبز-ملی طرح « نظم سبز ملی » در صنعت گردشگری

تاب‌آوری شکننده محیط زیست استان‌های شمالی اکنون به یک چالش بزرگ زیست محیطی تبدیل شده است. مداخلات انسانی، هجوم اکولوژی به نقاط بکر طبیعت و حضور مستمر ماشین و انسان در نوار شکننده شمالی، پایداری اکولوژیکی این استان‌ها را تضعیف کرده و به حد هشدار رسانده است. پس از شیوع بیماری کرونا آلودگی‌های پلاستیکی (دستکش، ماسک، بطری‌های آب آشامیدنی و ضد عفونی) تشدید شده و این هدایای مسموم انسان به طبیعت که پس از یک چرخه به انسان‌ها و جانوران بر‌می‌گردد و خاک را آلوده می‌کند از ابرچالش‌های آینده است که حاصل رفتار غیرمسئولانه انسان و هجوم گسترده گردشگران به نواحی بکر طبیعت است که هم‌اکنون نیازمند تدبیر و راهکار ملی است.

افکار عمومی در بسیاری از کشورها روز به روز بر میزان توجه به مسئله تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست می‌افزایند. بحران پاندمی ویروس کرونا از طریق برجسته‌سازی ارتباطات میان سلامت انسان‌ها و وضعیت سالم زیست محیطی کره زمین بر تهیه هر چه بیشتر طرح«نظم سبز ملی در صنعت گردشگری» افزوده است. توجه ویژه به سیاست سبز و مسائل محیط زیستی از مطالبات مردمی و دوست‌داران محیط زیست است که بیش از پیش صنعت گردشگری به آن نیاز دارد.

گردشگری بدون کربن، تاب‌آورتر، سبزتر، مسئولانه و اخلاقی از سوی سازمان جهانی گردشگری مورد تاکید قرار گرفته است؛ به همین دلیل تهیه سند نظم سبز ملی صنعت گردشگری به‌عنوان یک ابتکار ملی می‌تواند با هم‌افزایی و همسویی بین دستگاهی تهدید‌های زیست محیطی را کاهش و در پایداری توسعه گردشگری گام بردارد و به عنوان مکمل «سند راهبردی توسعه گردشگری» در حفاظت و پاسداری از ارزش‌های طبیعی و بنیادهای زیستی عمل کند.

منبع:خبرگزاری میراث آریا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *