جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

صنایع دستی رزن

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

شهرستان رزن دارای ۵۰۱ کارگاه خانگی در رشته های گلیم بافی،سراجی چرم ،مروار بافی ،خراطی ،معرق چوب و … و دارای ۵۷ کارگاه تولیدی در رشته های قاب سازی ،نمد مالی ،سراجی چرم و … می باشد.در سال ۱۳۸۸ در راستای آموزش و ترویج صنایع دستی تعداد ۳۰۰ نفر در رشته های قلم زنی روی مس ، نقره کوبی ،مروار بافی ،سراجی چرم ،رودوزی سنتی ،معرق چوب ،گلیم بافی و .. آموزش دیده اند.در سال جاری نیز تعداد ۱۲۰ نفر از محل اعتبارات استانی در رشته های منبت ،سراجی ،گلیم بافی به صورت مرحله مقدماتی و در رشته قلم زنی روی مس دوره پیشرفته در حال برگزاری می باشد.

صنایع دستی شاخص شهرستان رزن :

۱-در روستای کاج ۴۰ کارگاه قاب سازی با اشتغال حدود ۱۵۰ نفر وجود داشته و به تولید محصولاتی مانند قاب آینه ،قاب عکس و میز کنسول فعالیت دارند. این صنعتگران تنها تولید کنندگان قاب های چوبی در کشور می باشند.همچنین در روستای گرمک نیز تعداد ۱۰کارگاه قاب سازی وجود دارد.

111 صنایع دستی رزن

1111 صنایع دستی رزن

14575IMG 1857222 صنایع دستی رزن

۲-کارگاه های تولیدی چرم و مصنوعات چرمی در شهرستان جایگاه ویژه ای داشته و به تولید کیف های اداری ،پاسپورتی ،کمربند ،کیف دانشجویی و .. فعالیت دارند .از جمله کارگاه عفاف روستای قراکند با اشتغال ۱۵ نفر خانم و کار گاه هوشمند و روستاهای تموزان و کرفس.

22 صنایع دستی رزن

221 صنایع دستی رزن

۳-تنها کارگاه فعال نمد مالی در غرب کشور در روستای شوند از توابع این شهرستان قرار دارد .در گذشته حدود ۳۰کارگاه در این روستا وجود داشته که به علت درآمد کم و پیشرفت تکنولوژی ،عدم تمایل مردم به خرید تولیدات نمد ،فعالیت در این زمینه در حال منسوخ شدن می باشد.آقای صفر علی پیرعلی و فرزندانش در حال تولید یر انداز ،پوشاک ،پادری و کمربند و نمد تزیینی می باشند.نمد به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ آب و سرما در گذشته کاربرد فراوانی در بین مردم به ویژه برای چوپانان و عشایر داشته است . اما امرزه با تغییر شرایط زندگی و پوشاک کاربرد نمد از مد افتاده است. یک فرد نمد مال به علت تماس دائمی با رطوبت ،دچار بیماری های مفصلی و آسم می شوند.
32 صنایع دستی رزن

33 صنایع دستی رزن

۴-مروار بافی (سبد بافی ):در سالهای گذشته شهرستان رزن دارای چوب مروار مرغوب و کشت آن به صورت انبوهی صورت می گرفت.از مصارف آن بافتن انواع سبد ها ،صندوق حمل انگور و میوه جات و .. بوده است.غیر از مصارف فوق به استان های شمال کشور نیز جهت انواع محصولات فرستاده می شد.جهت احیا و ترویج این صنعت چندین دوره آموزش مروار بافی برگذار شده است.

4 صنایع دستی رزن

4 1 صنایع دستی رزن

۵-چلینگری : در گذشته در روستاهای غینرجه ،دمق ،نیر ،قروه درجزین و رزن افرادی به ساخت و تولید چاقو ،داس ،گوزوم کن باغبانی،تبر، شن کش و … مشغول بوده اند. امروه فقط تعداد محدودی کارگاه در روستای غینرجه و شهر های قروه درجزین و دمق فعال می باشد.ابزار فوق در گذشته کاربرد زیادی داشته و جزء ملزومات خانواده به شمار می رفته است.که امروزه از محصولات مشابه و صنعتی استفاده می گردد.

————————————————————————

سراچی روستای چایان

سراجی 1 صنایع دستی رزن

سراجی صنایع دستی رزن


قلم زنی روی مس

قلم زنی 1 صنایع دستی رزن

قلم زنی صنایع دستی رزن

گلیم فرش

گلیم فرش صنایع دستی رزن

منبت روستای گندوز
گندوز 1 صنایع دستی رزن

گندوز صنایع دستی رزن

نقره کوبی

نقره کوبی صنایع دستی رزن

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *