رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مهر ۱۳۹۳

شهر همت آباد

اشتراک گذاری

شهر همت آباد ، مرکز بخش طاغنکوه از توابع شهرستان فیروزه میباشد که بعد از ادامه مسیر از شهر فیروزه در امتداد مسیر به سمت سلطان‌آباد در جاده قدیم نیشابور به سبزوار اولین شهر، شهر همت‌آباد است و درست در دو طرف جاده ارتباطی گسترش یافته است . فاصله این شهر از مرکز شهرستان ۱۰ کیلومتر میباشد که از سمت شرق به شهر فیروزه از سمت غرب به شهر سلطان آباد ، ازسمت شمال شرق به شهر بار و از سمت جنوب به شهرستان نیشابور محدود میباشد.

شهر همت‌آباد یک شهر دشتی بین راهی است که هیچ‌گونه عنصر طبیعی در اطراف آن وجود ندارد. موقعیت نسبی شهر همت‌آباد بر مبنای روابط درونی و برونی این شهر با واحدهای سکونتگاهی و عناصر مصنوع همجوار آن به شرح ذیل است. جاده قدیم بین شهری نیشابور- سبزوار از داخل بافت کالبدی شهر عبور می‌کند و شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌نماید.

عوامل و فرصتهای تاثیرگذار در توسعه کالبدی، اقتصادی و اجتماعی شهر:

v وجود راه‌آهن مشهد – تهران در شمال شهر.

v وجود جاده‌ارتباطی بین‌شهری سبزوار- نیشابور جهت دسترسی آسان به مراکز شهری.

v نزدیکی به مرکز شهرستان و مرکز دهستان شهر فیروزه.

v توپوگرافی هموار و وجود اراضی بایر وسیع در داخل بافت و اطراف شهر.

شهر همت‌آباد در یک منطقه کاملاً هموار و دشتی قرار دارد. شهر به شکل فشرده و خطی در دو سمت جاده بین شهری گسترش یافته است. سراسر اطراف شهر همت‌آباد را تا شعاع ۵ کیلومتری منطقه پست و هموار زمین‌های کشاورزی تشکیل داده‌اند. به لحاظ توپوگرافی هیچ مانعی در برابر توسعه کالبدی شهر در جهات متفاوت وجود ندارد. به لحاظ مخاطرات طبیعی به دلیل عدم وجود کوه‌های مرتفع در شهر هیچ گسلی شهر را تهدید نمی کند و خطر ریزیش تخته‌سنگی و یا لغزش و رانش زمین در شهر وجود ندارد.

دسترسی به شهر همت‌آباد از طریق مسیر جاده قدیم نیشابور- سبزوار به تهران صورت می‌گیرد. شهر در شمال راه آهن مشهد- تهران واقع شده‌است. یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، کالبدی شهر عبور جاده ارتباطی بین‌شهری نیشابور– سبزوار از داخل شهر است.

اقتصاد اکثر مردم شهر وابسته به کشاورزی و دامداری است و این منطقه یکی از مناطق مهم تولید محصولات کشاورزی است عمده تولیدات زراعی منطقه گندم و جو ، ذرت ، هندوانه محلی و گوجه فرنگی میباشد و با توجه به تولید بالای آن در منطقه متأسفانه به دلیل عدم وجود بازار مناسب در منطقه تخمه هندوانه تولیدی به شهرستان سبزوار و گوجه فرنگی تولیدی به شهرستانهای مجاور ارسال میگردد .

وجود اراضی مستعد کشاورزی بالغ بر۶۸۰ هکتار این منطقه را به بعد اصلی تولید محصولات کشاورزی تبدیل نموده است و رونق بالای دامداری و وجود حدود ۶۳۰۰ راس دام سبک و ۴۵۵۰ راس دام سنگین در منطقه زمینه را جهت سرمایه گذاری در فرآوری محصولات کشاورزی و دامی مستعد ساخته است.

جمعیت شهر همت آباد بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ تعداد ۱۵۹۷ نفر و وسعت محدوده خدماتی شهر همت آباد ۱۰۲ هکتار می باشد.

همت آباد شهر همت آباد

           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    مردم خیلی خوب و خونگرمی داره من که عاشق فرهنگ و ادب این شهرم

    ۸ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *