رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ مهر ۱۳۹۷

شناسایی ۲۲۴ اثر تاریخی در طبس

لینک این مطلب کپی شد!

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی اصغر محمودی نسب سرپرست هیأت باستان شناسی این سایت تاریخی گفت: شهرستان طبس یکی از مناطق قدیمی، کهن و با سابقه چند صد ساله در استان خراسان جنوبی به شمار می آید که با استعدادهای محیطی فوق العاده و موقعیت ارتباطی ممتاز، همواره در خراسان بزرگ و ایالت قهستان، دارای جایگاه پر اهمیتی در طول دوران تاریخی بوده است.
او وجود آثار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در این منطقه را موید این امر دانست و افزود: با این اوصاف، متأسفانه شهرستان طبس از ناشناخته ترین مکان های ایران امروزی از لحاظ پیشینه پژوهش های باستان شناختی و تاریخی است
محمودی نسب گفت: در بررسی انجام شده در بخش دیهوک و دهستان پیرحاجات این شهرستان مجموعا ۲۲۴ اثر تاریخی شناسایی شد که قدمت عمده این آثار مربوط به دوران اسلامی خصوصا دوره متاخر مربوط می شود و آثار پیش از تاریخی و تاریخی در این محدوده بسیار اندک است که از جمله آثار شناسایی شده در قبل از اسلام علاوه بر یک محوطه می توان به بقایای راه و همچنین نقوش صخره ای اشاره کرد.
وی یادآور شد: محدوده مورد مطالعه به علت واقع شدن در کویر از یک طرف و منتهی شدن به کوهستان از سوی دیگر، دارای دو نوع آب و هوای گرم و خشک و سرد است و قسمت اعظم شهرستان طبس را دشت های خشک تشکیل می دهد.
محمودی نسب گفت: کاهش میزان بارندگی و همچنین ضریب خشکی بالای این منطقه، نمایانگر آب و هوای صحرایی و خشک و بیابانی است.
او با بیان اینکه شهرستان طبس در قسمت های کوهستانی دارای تابستان های معتدل و زمستان های خنک و سرد و قسمت های دشت آن دارای تابستان های گرم و زمستان های سرد و خشک است این امر را موجب شکل گیری آثار شناسایی شده در مناطق کوهپایه‌ای و دامنه ‌کوه ها دانست و تصریح کرد: این مناطق چه از لحاظ دسترسی آب و چه از لحاظ خاک مرغوب برای کشاورزی مناسب تر بوده است.
وی آثاری که در سطح دشت در مسیر جاده های قدیمی قرار دارند را بیشتر شامل حوض انبار و کاروانسرا دانست و گفت: علاوه بر این بناها کوره هایی در حاشیه کویر نیز ساخته شده و یکی از دلایل اصلی ساخت این کوره ها در حاشیه کویر پوشش گیاهی تاغ برای تامین سوخت کوره ها بوده است.
سرپرست هیأت باستان شناسی افزود: همچنان که گفته شد قرارگیری این مناطق در حاشیه کویر موجب شده که شاهد بافت های روستایی زیادی در این محدوده باشیم که نشان از نقش و تاثیر اقلیم در معماری این منطقه دارد.

 شناسایی 224 اثر تاریخی در طبس

           
 

نظر کاربران :

  • جواد فتحایی

    در طبس آثار تاریخی و مناطق گردشگری زیاد دیگری نیز وجود دارد که شما به آن ها نپرداخته اید. اماکنی همچون:
    سد تاریخی کریت با قدمت بیش از هزار سال، بافت قدیم روستای کریت که بعد از زلزله باقی مانده، اقامتگاه بومگردی نخل و نرگس، آب انبارهای تاریخی روستای کریت که قدیمی ترین آنها مربوط به دوره افشاریه است،
    مجموعه منحصر بفرد قبرهای سپردنی در روستای کریت و باغستان کریت. اگر امکانش باشد بنده می توانم توضیحات و عکس های این اماکن را برای شما ارسال کنم

    ۱۵ فروردین, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *