جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

تاریخ بروزرسانی :
۵ فروردین ۱۴۰۲

با سیری در کاشان همراه باشید تا با شهر گل و گلاب ، پایتخت فرش جهان و شهری پر از خانه های تاریخی بیشتر آشنا شوید. این شهر زادگاه یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان بنام سیلک با قدمتی بیش از هفت هزار سال است. شهر کاشان اولین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی را دارد. کاشان با بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی که ۳۳۳ اثر آن ثبت ملی و باغ فین هم ثبت یونسکو شده‌است.

شهر کاشان 800x521 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

معرفی شهر کاشان

کاشان یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مقصدهای گردشگری در ایران است و نقش مهمی در صنعت توریسم کشور دارد. مردم کاشان به زبان فارسی و لهجه کاشانی، کاشی یا کاشونی سخن می گویند که همچون بسیاری از لهجه های فارسی ویژگی‌های آوایی‌ خاصی دارد. از زمان های گذشته تاکنون چرخ اقتصاد کاشان بر روی صنایع مختلفی می چرخد. در کشاورزی و محصولات مرتبط به آن شاهد کشت گل محمدی، پنبه، پیاز، صیفی ها و انواع میوه‌ها، غلات و گیاهان دارویی و تولید گلاب و عرقیجات سنتی هستیم.
وجود معادنی همچون مس، آهن، سولفات باریم، زاج سبز، نمک طعام، سنگ های مرمر و تراورتن نیز غنیمتی برای اقتصاد کاشان است که البته برخی از آنها هنوز دست نخورده باقی مانده اند. این شهر ده ها کارخانه فرش ماشینی و صنایعی چون چینی و ملامین‌سازی، کاشی‌سازی، ریسندگی و ابزارآلات صنعتی در خود دارد و به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور شناخته می شود.
گلاب‌گیری و قالی‌شویان از مراسم سنتی این شهر است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. مراسم گلاب‌گیری معمولاً از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد که مقصد گردشگری تعداد زیادی از مردم ایران می‌باشد و مراسم قالی‌شویان در جمعه دوم مهرماه هر سال در کاشان برگزار می‌گردد. از مناطق کویری کاشان می‌توان به راوند، ابوزیدآباد، نوش آباد، سفیدشهر، خزاق را نام برد. از مناطق کوهستانی کاشان نیز می‌توان قمصر، قهرود، کامو، نیاسر، برزک و مرق و نشلج را عنوان کرد.

شهر کاشان 1 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

جاذبه های گردشگری کاشان

خانه بروجردی ها

این خانه نگین جاهای دیدنی کاشان است که تا ساعت ۹ شب می‌توانید از آن بازدید کنید و در فضای آرامش‌بخشش قدم بزنید. این بنا سوغات دوره‌ی قاجار در ایران است و از شاهکارهای هوشمندانه‌ی تاریخ ایران در قرن ۱۳ محسوب می‌شود. این خانه‌ی وسیع با دو حیاط بیرونی و اندرونی، حوضی بزرگ، سردر زیبا، درهای چوبی و خط و نقوش دیوارها، چشم شما را همراه خود می‌کند تا از لحظه‌لحظه‌ی حضور در این محل لذت ببرید. اما ویژگی بی‌نظیری که در خانه بروجردی ها شما را شگفت‌زده می‌کند، بادگیرهای آن و هوای مطلوب و خنک آن در تابستان است که شما را از آب‌وهوای گرم منطقه‌ی کویری ایران نجات می‌دهد. این خانه نمونه‌ی منحصربه‌فردی در سبک معماری نوی ایران است.
آدرس:کاشان، خیابان علوی

خانه بروجردی ها سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

باغ فین کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که حسابی شیفته‌اش خواهید شد، باغ فین است که در خیابان امیرکبیر قرار دارد و در آن هم می‌توان از طبیعت لذت برد هم از آثار تاریخی. سرسبزی این باغ در کنار معماری خاص عمارت آن، نقش مهمی در جذابیت توریستی کاشان دارد. روی سنگ‌فرش‌های خواستنی این باغ قدم بزنید و از شیطنت فواره‌های خوش‌صدای آن لذت ببرید. در تمام مسیر درختان بلند و خوش قد و قامت باغ شما را همراهی می‌کنند تا فراموش کنید که در یک منطقه‌ی کویری قرار دارید. سرسبزی باغ فین زیباترین تضاد آب‌وهوایی را در ایران به نمایش می‌گذارد.
آدرس: كاشان، خيابان امير كبير

باغ فین 800x533 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

حمام فین

این حمام یکی از جاهای دیدنی کاشان است که به‌واسطه‌ی اهمیت تاریخی آن بسیار در بین ما ایرانی‌ها مشهور است. این حمام در بخش جنوبی باغ زیبای فین قرار گرفته و در حقیقت از دو حمام تشکیل شده است. ساخت یکی از این حمام‌ها که به حمام برزگ یا سلطنتی شناخته شده، به فرمان فتحعلی‌شاه بوده است. حمام دیگر که با نام حمام کوچک یا صفوی معروف است، همان مکانی است که یکی از سیاه‌ترین صفحه‌های کتاب تاریخ ایران را به خود اختصاص داده؛ امیرکبیر، صدراعظم پر افتخار ایرانی دراین حمام به قتل رسیده و به همین سبب این بنا در بین جاهای تاریخی اهمیت بالایی دارد.

حمام فین سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

خانه طباطبایی ها

زیباترین و در عین حال قدرتمندانه‌ترین بنای کاشانی، خانه طباطبایی ها است که در خیابان علوی جا گرفته است. این بنای بسیار وسیع خوراک عاشقان معماری سنتی ایران است تا سری به آن بزنند و در هر گوشه‌اش نکته‌ی مهمی برای کنکاش و تحلیل پیدا کنند. تمام قسمت‌های این خانه از جمله هشتی، ایوان، حیاط خلوت و از همه مهم‌تر تالار شاه‌نشین، جذابیت بی‌نظیری در بین جاهای دیدنی کاشان دارد. شاه‌نشین مکانی مجلل برای پذیرایی از مهمان‌ها بوده و از ویژگی‌های آن سقف بلند، آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های دیدنی و پنجره‌های مشبک است که شکوه فراوانی به این بنا بخشیده است.
آدرس: کاشان، خیابان علوی

%name سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

خانه عباسیان

خانه عباسیان مثل دیگر خانه‌های تاریخی کاشان در محله‌ی سلطان امیراحمد قرار گرفته و به جذابیت این منطقه اضافه کرده است. این خانه حجت را در معماری سنتی ایران تمام کرده و هر آن‌چه که این سبک معماری می‌طلبد، در خود جمع کرده است. این خانه گچ‌بری‌های دیدنی، قرینه‌سازی‌های حرفه‌ای و طراحی‌های منحصربه‌فردی در جاهای دیدنی کاشان دارد و به‌واسطه‌ی جذابیت‌های بالای معماری، لوکیشن سریال‌های تاریخی‌ای مثل «ملاصدرا» و «مسافر ری» بوده است. رستوران سنتی داخل این خانه فرصت استراحت داچسبی را برای بازدیدکننده‌ها به‌وجود آورده و آن را خواستنی‌تر کرده است.
آدرس:کاشان – خیابان علوی – کوی سلطان امیراحمد

خانه عباسیان سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

خانه عامری های کاشان

خانه تاریخی عامری ها سوغات جا مانده از دوره‌ی زندیه است که در دوره‌ی قاجار کامل‌تر شده است. این خانه در محله‌ی سلطان امیراحمد قرار دارد و مثل سایر خانه‌های تاریخی کاشان، گچ‌بر‌ها، منبت‌کاری‌های اصیل و… جذابیت بالایی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. این خانه امروزه با عنوان هتل سرای عامری ها برای مسافران شناخته شده است.
آدرس:کاشان، محله علوی، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم، پلاک صفر

خانه عامری ها 800x533 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

خانه تاریخی آل یاسین

قطعا یکی از تفریحات کاشان ، دیدن خانه‌های تاریخی با معماری‌های منحصر به فرد است. به همین دلیل است که باید خانه تاریخی آل یاسین را در لیست جاهای دیدنی کاشان قرار داد. این خانه زیبا در پاییز جلوه‌ای ویژه دارد. البته در دیگر فصل ها مانند بهار نیز می‌توان از دیدن این خانه زیبا لذت تمام برد. خانه به دوره قاجار تعلق دارد. داستان ساخت خانه آل یاسین بسیار جالب و شنیدنی است. بر خلاف تصور و رفتار همیشگی، محمد شاه قاجار دستور داد تا به یادبود محمد تقی حسینی کاشانی، عالم و مرجع معروف قرن سیزدهم کاشان، خانه‌ای درخور وی بسازند و به ورثه اهدا کنند.
این خانه دست به دست و نسل به نسل چرخید و به دست نظام‌الدین مجتهد کاشانی یا همان آل یاسین افتاد. آل یاسین هم اولین نماینده مردمی کاشان، بعد از نهضت مشروطه در مجلس شورای ملی بود. به همین دلیل است که این خانه را به نام خانه تاریخی آل یاسین می‌شناسند.خانه آل یاسین که در حال حاضر یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود، تا سال ۱۳۶۵ نیز مسکونی بوده و مالکیت آن را نوادگان مجتهد کاشانی بر عهده داشتند. نهایتا در سال ۱۳۷۰، این خانه به مبلغ هشت میلیون تومان به شهرداری کاشان واگذار شد. شهرداری نیز تا سال ۱۳۷۶ مشغول مرمت و بازسازی آن بود. در حال حاضر معاونت عمرانی شهرداری کاشان در این ساختمان مستقر است.
آدرس:کاشان، خیابان امام، جنب خانه بارفروش

خانه آل یاسین 800x533 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

بازار سنتی کاشان

این بازار شاهکار تاریخ معماری و تجاری ایران است که مربوط به دوره‌ی صفویه است.بازار تاریخی کاشان در خیابان افضل قرار گرفته و از گذشته به دلیل همنشینی با راه‌های مهم بازرگانی حال‌وهوای پر رونقی پیدا کرده و بازار محبوب ایرانی به حساب می‌آید. این بازار در میان جاهای دیدنی کاشان هم حرف بسیاری برای گفتن دارد و سبک زیبای معماری آن به رونق تجاری آن اضافه کرده است.
آدرس: کاشان، خیابان بابا افضل، بازار کاشان

بازار کاشان 665x800 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

مسجد جامع کاشان

اگر در کوچه و پس کوچه‌های زیبای کاشان سرک بکشید، به خیابانی با نام بابا افضل خواهید رسید. در این خیابان می‌توانید شاهد قدیمی‌ترین مسجد تمام شهر کاشان باشید. این مسجد با شماره ثبت ۲۵۲، در سال ۱۳۱۵ به لیست آثار ملی ایران اضافه شد. با توجه به اسناد تاریخی، ساخت این مسجد زیبا به دوران سلجوقی باز می‌گردد. البته همانطور که می‌دانید، ایرانیان در ابتدا پیرو آیین زرتشت بوده‌اند. به همین دلیل این مسجد نیز در گذشته آتشکده بوده و پس از گرویدن مردم ایران به دین مبین اسلام، این آتشکده تبدیل به مسجد جامع کاشان شده است.

یکی از افرادی که در ساخت این مسجد تلاش بسیاری داشته، صفیه خاتون، دختر مالک اشتر، همان سردار بزرگ بوده است. همچنین یکی دیگر از نکات بسیار جالب که این مسجد را در بین جاهای دیدنی کاشان معروف کرده این است که دو محراب با دو قبله دارد. زمانی که از محلیان منطقه در این مورد سوال می‌کنید، با دو پاسخ مختلف رو به رو خواهید شد. اول اینکه در گذشته ابزار دقیقی برای سنجش قبله نبوده و به همین دلیل محراب اصلی اشتباه ساخته شده است. به همین دلیل محراب را تخریب کرده‌اند اما آثار گچ‌کاری آن باقی مانده و یک محراب جدید کنار آن ساخته‌اند. اما برخی دیگر بر این باور هستند که محراب دیگر مربوط به زمانی است که بیت المقدس قبله مسلمین بوده و جهت آن همسو با بیت المقدس است.
آدرس:کاشان، خیابان بابا افضل، محله میدان کهنه

مسجد جامع کاشان 1 800x513 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

قمصر

قمصر ، منطقه‌ی خوش‌عطر و رنگ کاشان است. این مکان از جاهای دیدنی کاشان است که با نام گلاب خوش‌عطرش مشهور است. قمصر کاشان در اواسط بهار سرزمین صورتی‌رنگ گل‌های محمدی و دلرباترین شهر ایران با هوای دل‌انگیز بهاری می‌شود. هر ساله هزاران نفر برای حضور در مراسم مهیج گلاب‌گیری مسافر بهاری کاشان می‌شوند و زیباترین فستیوال ایرانی را تجربه می‌کنند.

قمصر سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

شهر زیرزمینی نوش آباد

حوالی شهر کاشان شهری به نام نوش آباد قرار دارد که یکی از عجایب تاریخی ایران را در خود جا داده است. شهری زیر زمینی با معماری جالبی در این منطقه ساخته شده که عمق بعضی از نقاط آن تا ۱۸ متر هم می‌رود. دنیایی از اتاق‌ها، راهروها، کانال‌ها و… کنار هم در ۳ طبقه جمع شده‌اند و در جاهای دیدنی کاشان به‌عنوان یک گنج تاریخی پر رنگ شده‌اند. این مکان به مجموعه اویی هم مشهور است.
آدرس: کاشان ، نوش آباد، خیابان امام خمینی، مجموعه شهر زیرزمینی نوش آباد
نوش آباد سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

شاید در سفر به استان اصفهان و شهر کاشان، زمانی که به دنبال جاذبه‌های توریستی می‌گردید، بارها با مساجد مختلف رو به رو شوید. از طرفی امکان دارد تصور کنید که همه مساجد شبیه به هم هستند و بهتر است زمان خود را صرف دیدن امثال مختلف آنها نکنید. اما مسجد و مدرسه آقا بزرگ، یکی از جاهای دیدنی کاشان است که حتما باید از آن بازدید نمایید. پیش از هرچیز باید بدانید که مسجد آقا بزرگ، تنها مسجد پنج طبقه در تمام دنیا بوده و به همین دلیل شهرت جهانی دارد.

مسجد آقا بزرگ را به گنبدی عظیم و آجری به همراه مناره‌های کاشی کاری شده زیبا و بلند می‌شناسند. نقاشی‌ها، مقرنس‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌ها همه منحصر به فرد، دیدنی و زیبا هستند. این مسجد به دست حاج محمد تقی خانبان ساخته شده. او مسجد آقا بزرگ را به یادبود داماد مرحوم خود، یعنی ملا محمد مهدی نراقی که در بین مردم به آقا بزرگ معروف بود، بنا کرد. این مسجد در سال ۱۳۳۰ هجری در لیست آثار ملی ایران ثبت شد و امروزه شهرتی جهانی دارد.
آدرس: کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقابزرگ

مسجد آقابزرگ سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

تپه‌های سیلک کاشان

یکی از جاهای دیدنی کاشان که کمتر کسی از آن آگاهی دارد، تپه‌های سیلک است. تپه‌های سیلک را برخی با نام زیگورات خطاب می‌کنند. زیگورات نام نیایشگاه مردم ایران باستان بوده که معمولا از گل و خاک رس ساخته می‌شد. جالب است بدانید که اولین بار در سال ۱۳۱۰ هجری این بنای تاریخی و باستانی کشف شد و مردم کاشان قبل از این، آنجا را شهر نفرین شده خطاب می‌کردند.
تپه‌های سیلک از دو تپه مختلف نزدیک به هم با طول نیم کیلومتر تشکیل شده است. در هر یک از این دو تپه، گورستانی باستانی قرار دارد. گورستان‌هایی که یکی از آنها سه هزار و ۵۰۰ سال و دیگر حدود سه هزار سال قدمت دارد. به همین دلیل است که اینجا را خاستگاه تمدن شهرنشینی ایران می‌دانند. البته متاسفانه بر روی یکی از این گورستان‌ها، بلوار امیرالمومنین ساخته شده و دیگری زیر باغات و مزارع کشاورزی غرب تپه مخفی شده است. امروزه از ارتفاع زیگورات تنها حدود ۱۵ متر باقی مانده است. اکثر آن تبدیل به مخروبه شده اما هنوز هم دیدن آن خالی از لطف نیست.
آدرس:کاشان، خیابان امیرکبیر، خیابان امیرالمومنین، انتهای ذوالفقار دهم، پایگاه میراث فرهنگی سیلک

تپه سیلک سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

آرامگاه سهراب سپهری

اهل کاشانم، روزگارم بد نیست، تکه نانی دارم، خرده هوشی، سر سوزن ذوقی…، همانطور که می‌دانید، سهراب سپهری، شاعر خوش ذوق و معروف کشورمان، اهل این شهر کوچک کویری بوده است. با وجود اینکه پیکر پاک این شاعر و نقاش خوش‌آوازه در روستای مشهد اردهال، از توابع شهر کاشان آرمیده، اما عاشقان وی، این مسیر را طی می‌کنند تا فاتحه‌ای بر سر مزار او بخوانند.

سهراب سپهری با اشعار و آثار خود، دید بسیاری از طرفداران شعر را به ادبیات فارسی تغییر داد. این شاعر و نویسنده معروف توانست در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی، نهایتا تمام منظومه و هشت دفتر خود را در هشت کتاب جمع آوری کند. این شاعر گرانقدر در سال ۱۳۵۹ چشم از جهان فرو بست.

محلیان منطقه، پیکر او را به صحن امام‌زاده سلطان علی بن محمد باقر بردند. در ابتدا کاشی فیروزه‌ای رنگی را به عنوان سنگ مزار او قرار دادند. اما در سال ۱۳۸۷ سنگ قبری سیاه رنگ بر روی مزار او گذاشتند که تا به امروز سالم باقی مانده است. اگر به شعر نو و آثار او علاقه‌مند هستید، حتما سری به مزار وی بزنید.

سهراب سپهری 800x533 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای کاشان

روستای ابیانه

یکی از جاهای دیدنی کاشان در پاییز یا هر فصل دیگری، روستای ابیانه است که در بین گردشگرهای داخلی و خارجی طرفدارهای بسیاری دارد. این روستا آب‌ و هوای مطلوب و معتدلی دارد و معماری خاص روستایی آن در کنار طبیعت دلچسبش، آن را به یکی از مناطق پر توریست ایران تبدیل کرده است.
روستای ابیانه 1 800x414 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

روستای مرق

این روستا در ۳۲ کیلومتری کاشان قرار دارد و به دلیل واقع شدن در میان کوه های کرکس دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل در فصل تابستان می باشد و با داشتن مناظر بکر و زیبای طبیعی ، رودخانه و چشمه سار ها و دشت های سرسبز و باغ های پهناور یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری در کاشان می باشد و بهترین مکان برای گشت و گذار در سفر به کاشان در تابستان محسوب می شود .همچنین مقبره بابا افضل مرقی در این روستا واقع شده است .

روستای مرق 800x578 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

روستای نشلج

این روستا در ۴۳ کیلومتری کاشان قرار دارد و ۹ ماه از سال هوای این روستا سرد می باشد. به دلیل موقعیت جغرافیایی این روستا دارای آب و هوایی معتدل و خنک در فصل تابستان می باشد. در فصل زمستان هوای سرد و برف و بوران را در پی دارد که باعث جاری شدن رودخانه های زیبا در میان دشت های این روستا شده است. این روستا مانند نگینی سبز در کنار شهر کاشان می درخشد و سالانه گردشگران زیادی را هنگام سفر به کاشان در اردیبهشت به جهت دارا بودن گلستان های گل محمدی و گلاب گیری سنتی به خود جلب می کند .

روستای نشلج سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

برزک

برزک یکی از شهر های بسیار سرسبز و زیبا است که در دره ای پهناوردر میان کوه های کرکس واقع شده است . وجود رودخانه ها و چشمه سار های و آبشار های فراوان این مکان دیدنی کاشان را به یکی از مکان های گردشگری کاشان تبدیل کرده و به عنوان قطب گردشگری کاشان محسوب می شود . که در این مجال کوتاه به برخی از جاذبه های برزک اشاره میکنیم
زیارتگاه امازاده سراج ، حمام دوره ی صفویه، آب انبار مربوط به قاجاریه، آسیاب آبی باستانی، تپه های تاریخی قلعه، آبشار برزک ، جاده گردشگری و توریستی سعدآباد، چشمه احمد آباد و موزه مردم شناسي برزك
شهر برزک دارای روستاهای زیر می باشد .

روستای برزک 1 800x573 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

روستای اردهال

فاصله مشهد اردهال تا کاشان حدود ۴۰ کیلومتر است و از لحاظ آب و هوایی به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی در دو فصل اول سال بسیار معتدل میباشد . بسیاری از مسافران کاشان بویژه در ایام نوروز سفر به شمهد اردهال را در برنامه ریزی سفر خود قرار دارند این مکان دیدنی کاشان در راستای مسیر کاشان به نیاسر قرار دارد و جاذبه های گردشگری زیادی در این مسیر تا اردهال وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم .
مرقد مطهر علی بن محمد باقر در مشهد اردهال ، قتلگاه علی بن محمد باقر ، بارگاه مطهرامامزاده شاهزاده حسین و شاهزاده زید و سید نوردر نزدیکی مشهد اردهال ، چشمه شاهزاده حسین مکان شستشوی قالی در مراسم قالیشویان فینی های کاشان ،باغ ها و گلستان های گل محمدی در روستاهای مسیر نیاسر تا مشهد اردهال ، مناظر زیبای طبیعی و دلپذیر در روستاهای اطراف مشهد اردهال مانند نشلج ، قبر سهراب سپهری در مشهد اردهال ، منزل سنتی سهراب سپهری در روستای چنار .

روستای اردهال سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

غذاهای محلی کاشان

آبگوشت لوبیا سفید یا گوشت لوبیا

با فاصله زیاد از رتبه دوم، گوشت لوبیای کاشانی، معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذای سنتی کاشانی است. شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد اما تقریبا اکثرا کاشانی‌ها عاشق این غذای سنتی هستند. البته این علاقه بیراه هم نیست. گوشت لوبیا آنقدر لذیذ هست که احتمالا همه از آن خوششان بیاید. پایه گوشت لوبیاب یا آبگوشت لوبیا، لوبیا سفید، گوشت، پیاز و ادویه‌جاتی مانند زردچوبه و دارچین است. در بسیاری از موارد این غذا را مانند خورشت غلیظ و خشک درست می‌کنند و همراه سبزی‌پلو مصرف می‌کنند. گاهی هم آب آن را زیادتر می‌کنند و مانند آبگوشت با نان می‌خورند.

گوشت لوبیا، پایه ثابت غذاهای نذری و غذاهای هیئتی در محرم است. در واقع این غذا حکم قیمه پلوی محرم‌ها را دارد. اما متاسفانه بسیاری از رستوران‌های کاشان، این غذا را در لیست غذاهای خودشان ندارند. سعی کنید برای پیداکردن این غذا به رستوران‌های سنتی سر بزنید.

گوشت لوبیل 800x405 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

آبگوشت به

این آبگوشت به، یکی از غذاهای سنتی دیگر کاشانی است که برخلاف تصور، بسیار ترش و جذاب است. بااینکه در این آبگوشت از به استفاده می‌شود، ترکیبات دیگر آن مزه ترشی به آبگوشت می‌بخشند. رب انار یا آب انار، عدس و گوشت از دیگر ترکیب‌های این غذای هیجانی کاشانی است.

آبگوشت به 800x450 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

شفته انار

شفته‌های کاشانی از دیگر غذاهای سنتی معروف این شهر است. پایه شفته، گوشت چرخ‌شده، پیاز، آرد نخودچی، ترخون و مرزه است. همه مواد را باهم مخلوط می‌کنند و سپس آن را قلقلی می‌کنند.شفته انار از ترکیب مواد بالا با پیازداغ و رب انار درست می‌شود. این غذا هم می‌تواند بسته به میزان ترشی رب، ترش یا ملس باشد. این غذا از آن غذاهایی است که با ذائقه اکثر خاورمیانه‌ای‌ها جور درمی‌آید. شما با دیدن این ترکیب یاد خورشت داود پاشا نیفتادید؟

شفته بادمجان

بادمجان محبوب دل ما ایرانی‌هاست. بعید دست روی غذای سنتی نقطه‌ای از ایران بگذاریم و ردپای بادمجان را نبینیم. شفته بادمجان یکی از همان غذاهاست. شفته بادمجان از همان ترکیب شفته انار پیروی می‌کند. البته تفاوت از مرحله طبخ گوشت مزه‌دارشده با پیاز آغاز می‌شود. در این مرحله باید رب انار و بادمجان سرخ‌شده را به ترکیب اضافه کنید و از ترکیب گوشت و بادمجان لذت ببرید.

شفته بادمجان 800x439 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

شفته نخودچی

بیس و پایه اصلی شفته همین شفته نخودچی است. در پخت شفته نخودچی، گوشت‌ها را با پیازی که از قبل سرخ کرده و به آن نعنا خشک و رب انار اضافه کرده‌اند اضافه می‌کنند و بعد از جاافتادن سرو می‌کنند.

شفته نخودچی 800x533 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

کوفته آب سماق

به این غذا، شفته سماق هم می‌گویند. بله درست حدس زدید! دقیقا پای همان ترکیب معروف شفته در میان است. البته بعد از درست‌کردن گوشت قلقلی، باید به مواد آب سماق اضافه کرد. اما درست‌کردن آب سماق، زمان‌بر است. باید از یک شب قبل، سماق نکوبیده را در آب به دمای محیط رسیده گذاشت تا صبح. موقع طبخ غذا، سماق‌‌ها از صافی رد می‌شود و به مواد گوشت اضافه می‌شود تا جا بیفتد.

آب سماق 800x533 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

خورشت نخودآله

این غذای سنتی کاشانی، در واقع نوعی قیمه است که به جای لپه، از نخود در ترکیب استفاده می‌شود. پایه مواد تشکیل‌دهنده خورشت نخودآله، پیاز، گوشت و نخود است. همه مواد را مانند قیمه با هم سرخ می‌کنند و سپس آب، پوره گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه می‌کنند تا جا بیفتد.

نخود آله 800x536 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

چلو دیزی

چلو دیزی برخلاف اسمش، خیلی به آبگوشت ربط ندارد. وجه تشابه این دو غذا، صرفا استفاده از گوشت است. در تهیه چلودیزی از گوشت گوساله و لوبیا چشم بلبلی و برنج استفاده می‌شود. بعد از پخت کامل گوشت و لوبیا، برنج به مواد اضافه می‌شود تا مانند کته بپزد و نوش جان! غذا آماده است.

چلو دیزی 800x449 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

تاس کباب کاشانی

بله! بازهم پای گوشت در میان است. جوجویی تاس کباب یا تاس کباب کاشانی، نوعی دیگر از غذاهای سنتی کاشان است که طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این غذا از پیاز، گوشت، بادمجان و گوجه استفاده می‌شود و همه آنها را مانند تهیه تاس کباب معمولی روی هم می‌چیند. نوش جان! غذای ساده و لذیذ شما آماده است.

تاس کباب 800x471 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

هتل های کاشان

هتل سرای عامری ها

یکی از بهترین هتل های کاشان، سرای عامری هاست که از جاهای دیدنی کاشان نیز محسوب می‌شود و در گذشته خاندان عامری در آن سکونت داشتند. در سال ۱۳۷۸ جهت احیای فرهنگ بومی شهر کاشان، این خانه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر، میزبان مهمانان گرامی است.شما در زمان اقامت خود در این هتل ۵ ستاره می‌توانید تجربه زندگی مردم کاشان در دوره زندیه را داشته باشید و از معماری داخلی جذاب آن متحیر شوید.
آدرس: کاشان، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم

%name سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

هتل نگارستان

این هتل ۴ ستاره، یکی از بهترین هتل های کاشان است که در سال ۱۳۹۰ شروع به فعالیت کرده است. از امکانات هتل نگارستان می‌توان به رستوران سنتی، کافی شاپ، میز بیلیارد، تالار پذیرایی، اینترنت رایگان، پارکینگ و… اشاره کرد.لازم به ذکر است که فاز دوم این هتل در حال احداث است که علاوه بر امکانات ذکر شده شامل استخر، سالن بدنسازی، سونا، فروشگاه و… نیز می‌شود.
آدرس : کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر، جنب باغ فین کاشان

هتل نگارستان سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

هتل امیرکبیر

این هتل ۳ ستاره که در نزدیکی باغ فین قرار گرفته یکی دیگر از هتل‌هایی است که می‌توانید جهت رزرو هتل کاشان به آن فکر کنید.وجود یخچال، تلوزیون و تلفن در اتاق‌ها و امکاناتی نظیر چون فروشگاه، میز بیلیارد، کافی‌شاپ، رستوران، اینترنت و نمازخانه از دیگر ویژگی‌های این هتل است.
آدرس : کاشان، خیابان ‌امیرکبیر، نرسیده به باغ تاریخی فین

%name سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

اقامتگاه سنتی سرای سوریجان

این اقامتگاه که با نام هتل سنتی سوریجان نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی کاشان را دارد که در سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده است. قدمت این خانه به بیش از ۲۵۰ سال پیش و دوره قاجاریه بازمی‌گردد. در حال حاضر هتل سنتی سوریجان با ۸ باب اتاق و پرسنل حرفه‌ای آماده میزبانی از شما مهمانان عزیز است.
آدرس : کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوی حاج بابا عطوف

اقامتگاه سنتی سرای سوریجان 800x450 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

اقامتگاه سنتی سرای کاسیان

این اقامتگاه با قدمتی ۱۰۰ ساله یکی از بهترین اقامتگاه‌های کاشان شناخته می‌شود که با ۱۷ باب اتاق در ۳ طبقه از مسافرین پذیرایی می‌کند.موقعیت عالی قرارگیری هتل در نزدیکی جاهای دیدنی کاشان، وجود کافی‌شاپ و رستوران و خدمات خانه‌داری از بهترین مزایای اقامت در این اقامتگاه است.
آدرس : کاشان، خیابان آیت الله کاشانی، کوی ملک آباد، ملک آباد پنجم

%name سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

اقامتگاه سنتی منوچهری

یکی دیگر از بهترین انتخاب‌های شما برای رزرو هتل کاشان، اقامتگاه سنتی منوچهری است. این هتل سنتی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال یکی از معدود خانه‌های حاوی آب انبار است. معماری استفاده شده در این خانه زیبا با شیوه زندگی کویری تلفیق شده و بسیار زیبا و مسحور کننده است.اقامتگاه سنتی منوچهری در سال ۱۳۹۰ مورد بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر در ۹ واحد اقمتی خود میزبان شما مهمانان گرامی است.
آدرس: کاشان، خیابان محتشم کاشانی، کوچه شهید ثابت، عمارت هفت

%name سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

اقامتگاه سنتی سرای درب باغ

یکی دیگر از هتل های سنتی کاشان اقامتگاه سنتی درب باغ است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. این اقامتگاه موقعیت بسیار مناسبی در شهر دارد به طوری که شما از مسجد و مدرسه آقا بزرگ تنها چند قدم فاصله دارید.وجود کافی‌شاپ بر روی پشت بام هتل باعث شده تا بتوانید منظره زیبایی از کاشان را داشته باشید و در کمال آرامش به تماشای این شهر تاریخی بپردازید.
آدرس : جنب مسجد و مدرسه آقا بزرگ
اقامتگاه سنتی سرای درب باغ 800x534 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

سوغات کاشان

گلاب و عرقیجات

معروف ترین سوغات کاشان گلاب است. این سوغات آن قدر اهمیت دارد که مراسم گلابگیری هر ساله در این شهر با شور و حال خاصی برگزار می شود و مسافران زیادی برای تماشای این مراسم به کاشان سفر می کنند. به جز گلاب سایر عرقیجات گیاهی نیز در این شهر پیدا می شود و می توان آنها را نیز به عنوان سوغات خرید.به دلیل کشت زیاد گل محمدی در کاشان، در سفر به این شهر علاوه بر گلاب می توانید گل های محمدی خشک شده را نیز تهیه کنید تا با آنها به غذاها و دمنوش های تان عطر و طعم بدهید.

گلاب کاشان سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

کلوچه

شاید با شنیدن نام کلوچه به یاد شهرهای شمالی بیفتید؛ اما باید به شما بگوییم که کاشان هم کلوچه مخصوص به خود را دارد. این کلوچه که شکلی کاملا متفاوت با کلوچه های شهرهای شمالی دارد، از آرد سبوس دار گندم، شکر، روغن نباتی یا حیوانی، هل، زعفران و مغز پسته برای تزیین تهیه می شود. کلوچه کاشان را می توانید در اندازه های مختلف بخرید. بد نیست بدانید این کلوچه در خوان نوروزی کاشانی ها جایگاهی ویژه دارد و عید بدون آن عید نمی شود.

کلوچه کاشان سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

حاجی بادوم

شیرینی حاجی بادامی شیرینی خوشمزه ای است که شکلی توپی دارد و به طور ویژه ای در یزد، شیراز و کاشان طبخ می شود.این شیرینی، ابعاد بزرگتری دارد و همین آن را متفاوت می کند. پودر بادام، هل، پودر شکر یا پودر قند، زرده تخم مرغ، گلاب و زعفران مواد اولیه این شیرینی هستند.

حاچ بادوم سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

باقلوای کاشان

باقلوای کاشان یکی از شیرینی های پرطرفدر این شهر است که مردم در مناسبت های مختلف از اعیاد و جشن ها گرفته تا مراسم ترحیم، از آن استفاده می کنند. شکر، آرد گندم، شیر، مغز پودر شده، روغن مایع، گلاب، تخم مرغ، وانیل، بیکینگ پودر و هل مواد اولیه برای تهیه این شیرینی هستند. بر اساس مغز استفاده شده در باقلوا، چند نوع برای آن در نظر می گیرند: گردویی، بادامی، فندقی، پسته‌ای، بادام هندی. این شیرینی بر اساس میزان مغز به کار رفته در آن نیز انواعی دارد؛ ۷۰ درصدی، ۵۰ درصدی و …

باقلوای کاشان 800x800 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

پشمک

پشمک هم یکی از شیرینی هایی است که در شهرهای مختلفی تهیه می شود و می توان آن را یک خوراکی پرطرفدار دانست. در کاشان، این شیرینی در خوان نوروزی جایگاه ویژه ای دارد و با آن از مهمان پذیرایی می کنند. نکته جالب تر آنکه مردم کاشان کلوچه و پشمک را در کنار هم نوش جان می کنند؛ مانند نان و پنیر.

پشمک کاشان 2 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

قطاب

احتمالا با شنیدن نام قطاب، به شهر یزد فکر می کنید اما کاشان هم قطاب های معروفی دارد که نباید چشیدن شان را از دست بدهید. نارگیل، شکر و بادام آسیاب شده مواد داخل قطاب کاشان را تشکیل می دهند و از پسته، پودر قند و پودر خرفه برای تزیین روی آن استفاده می کنند.

قطاب کاشان سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

نان عباسعلی

نان عباسعلی، نانی سنتی است که مواد اولیه آن را آرد، روغن، شکر، شیر، زعفران، زردچوبه و زنجبیل تشکیل می دهند. این نان همزمان با دهه نخست ماه محرم در همه نانوایی ها پخته می شود؛ اما به جز ایام محرم هم می توانید این نان را در سطح شهر بیابید. بد نیست بدانید آیین پخت نان عباسعلی از خرداد ۱۳۹۵ با شماره ۱۲۰۰ در فهرست آثار معنوی و ناملموس کشور قرار دارد.

نان عباسعلی 800x450 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

صنایع دستی کاشان

فرش کاشان

شهر کاشان سابقه ای طولانی در بافت فرش دارد و حدود یک سوم از ساکنان آن در صنعت فرش بافی مشغولند. نقوش گل، برگ، شاخه های درختان، حیوانات، یا وقایع و شخصیت های تاریخی نقوش فرش کاشان را شکل می دهند و برای رنگ نخ ها از ریشه روناس، پوست گردو، پوست انار و برگ درخت مو استفاده می کنند. مهارت های سنتی فرش بافی از مادران و مادربزگ ها به دختران منتقل می شود و مردان نیز آن را فرا می گیرند. بد نیست بدانید که مهارت فرش بافی کاشان در فهرست میراث معنوی یونسکو قرار دارد و دارای ارزش جهانی است. سازمان یونسکو، مهارت های سنتی فرش بافی کاشان را منعکس کننده خلاقیت انسانی و تنوع فرهنگی جامعه ایرانی می داند.

%name سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

کاشی سازی

از دیگر مواردی که در کاشان بین افراد رواج دارد و در آن ماهر شده اند، هنر ساخت کاشی می باشد. خشت هایی سفالی که یک روی آن دارای نقش هایی زیبا با لعاب می باشد. درواقع روی لعابی و شیشه ای کاشی برای این که در یک سازه از رطوبت جلوگیری شود به وجود آمده است. کاشان از ابتدای حکومت اسلامی به عنوان مرکز ساخت کاشی و سفال مورد توجه بوده تا جایی که نام کاشی نیز از کاشان گرفته شده است. کاشی را به عنوان یکی از پیشرفت های بشر در حیطه آجر سازی می دانند. بر طبق نظر پرفسور پوپ برای اولین بار کاشی های لعاب دار در سده ۱۲ میلادی در گنبد مسجد جامع قزوین به وجود آمد.

%name سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

سفال گری

این هنر کهن ترین هنر صنعتی بوده که انسان ها از ابتدا برای نیازهای زندگی و رفع مایحتاجشان به آن روی آوردند. اولین نمونه های سفالی به ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می رسد که بدون کوره پخته میشده اند و کاربری آن ها برای نگه داری غذا بوده است. اگر به اصفهان و شهرستان کاشان بروید می توانید نمونه های مختلفی از کار های سفالی را تماشا کرده و بریا خود تهیه نمایید. ظروف سفالی در اندازه ها و کاربری های مختلف می توانند همگی برای شما یا عزیزانتان به کار بیاید. کیفیت کارهای سفالی به گزینه هایی هم چون ترک نداشتن بدنه، نقش و نگاری که ر روی آن ها کشیده شده، سبک بودن و نبودن دانه های آهکی در بدنه های رسی می باشد که در هنگام خرید باید این ویژگی ها را مد نظر قرار دهید.

سفالگری کاشان 1 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

گیوه نشلجی

گیوه نَشَلجی، گیوه ای است که در روستای نشلج تولید می شود. در این روستا که در ۴۵ کیلومتری کاشان قرار دارد، زنان و مردان در ساخت گیوه های مرغوب مشارکت می کنند. گیوه از دو بخش مجزا از هم یعنی رویه و تخت تشکیل شده که بافت رویه، کار زنان نشلجی است و ساخت تخت، کار مردان روستا. تولید گیوه در این روستا آن قدر رواج دارد که تقریبا در کنار هر خانه می توان یک کارگاه گیوه سازی یافت.

گیوه نشلجی کاشان سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

شعربافی

شعر نام پارچه ای ابریشمی است که با دست بافته می شود. پیشینه شعربافی در کاشان به بیش از ۳۵۰ سال پیش باز می گردد و این هنر از هنرهای قدیمی مردم کاشان به شمار می آید. برای بافت این پارچه، نقشه خاصی وجود ندارد و به دو صورت ساده و میله‌ای (راه‌راه) بافته می شود. شعر ساده، بنفش، زرشکی، مشکی، زرد، بادمجانی و سبز است و برای زنان کاربرد دارد و شعر میله‌ای به صورت سیاه و سفید برای لباس مردان بافته می شود.

شغربافی 800x533 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

زیلو بافی

زیلو به زیراندازی پنبه ای گفته می شود که به خاطر خنکی پنبه، بیشتر با آب و هوای مناطق کویری و گرم و خشک سازگاری دارد و در شهر و روستاهای کویری مورد استفاده قرار می گیرد. این زیرانداز، دو رویه است و نقوش آن کاملا به صورت ذهنی و بدون طرح و نقشه قبلی شکل می گیرند. متاسفانه این هنر در معرض خطر انقراض است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

زیلو بافی کاشان سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

مخمل بافی

مخمل پارچه ای است پرزدار و ابریشمی که در انواع مختلف تولید می شود که شامل مخمل ساده، مخمل موجدار و مخمل نقش برجسته که زیباترین نوع آن با طرح و نقش برجسته است که از آن برای دوخت لباس، جلد قرآن، سجاده و جانماز استفاده می شود.

مخمل بافی کاشان سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

پارچه‌های زربافی

زری بافی نیز همانند شعربافی یکی از هنرهای بسیار قدیمی در کاشان می‌باشد. البته آثاری که از این هنر بدست می‌آید معمولا دارای قیمت زیادی بوده و بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند. بطورکلی زربافت به پارچه‌ای گفته می‌شود که تارهای آن از جنس ابریشم خالص بوده و پودها نیز از نخ گلابتون هستند. این نوع نخ رنگی طلایی دارد و به همین علت اگر نگاهی به این آثار داشته باشید حتما مجذوب زیبایی آنها خواهید شد. البته اگر علاقمندید تا اطلاعات بیشتری در خصوص این هنر بدست آورید و یا بازدیدی از آثار منحصربفرد زری بافی داشته باشید، می‌توانید به مرکز هنرهای سنتی کاشان که در خیابان غیاث الدین جمشید واقع شده است سری بزنید.

پارچه‌های زربافی سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

رستوران های کاشان

رستوران ملل

این رستوران یکی از بهترین رستوران های این شهر است که زیبایی محیط و دکوراسیونی که برای اون در نظر گرفتن ، شمارو جلب خودش خواهد کرد.رستوران مذکور به دلیل نزدیکی به تپه های باستانی سیلک ، هر ساله در طول سال به خصوص ایام نوروز و گلاب گیری ، تعداد زیادی مسافر و همچنین توریست و گردشگر به خود میبند و سرویس دهی را برای مسافران و توریست های خارجی با بالاترین کیفیت ارائه میدهد.در ایام گلاب گیری قمصر ، توسط خمره گلاب گیری ، به صورت زنده توسط دیگی که قرار داده شده است ، میتونید نحوه به وجود آمدن عرقیات رو مشاهده کنید و لذت ببرید.
آدرس : کاشان خیابان امیرالمومنین ذوالفقار ۱۴

رستوران ملل کاشان 800x580 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

رستوران باغ بهشت

اگر حال و هوای یه رستوران خوب در یه محیط دنجُ و متفاوت رو دارین پیشنهاد میکنیم یه سر به رستوران باغ بهشت بزنید ، که اخیرا چندین آلاچیق رو هم به مجموعه باغ بهشت اضافه کردن که باعث زیبا تر شدن این رستوران شده است
مهم ترین ویژگی که این مجموعه رو نسبت به سایر متفاوت کرده میشه به محیط عالی و خانوادگی که شب خاطره انگیزی رو براتون رقم میزنه و ویژگی دیگه اینکه بعد از دید و بازدید از باغ شاه ، میتونید ناهار و شام رو در این مجموعه غذایی که دقیقاً در پشت باغ شاه هست میل کنید.همچنین امکان سرویس دهی جهت مجالس رو براتون فراهم کرده اند.
آدرس : پشت باغ فین ( باغ شاه )

باغ بهشت سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

رستوران ننه آغا

در اصل رستوران ننه آغا یک خانه نقلی ، کوچک و باصفا می باشد که غذاهای خوشمزه و خوش رنگ و لعابی را به مهمانان خود ارائه می دهد .با رفتن به رستوران ننه آغا یک بار دیگر می توان طعم غذاهای خانگی مادربزرگ ها را چشید.
آدرس: کاشان نبش میدان جهاد-ساختمان بهشت

ننه آغا 800x450 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

مزرعه رستوران آترینا

این مزرعه رستوران واقع در مجتمع گردشگری آترینا می باشد، که شامل :رستوران مسقف به ظرفیت ۱۵۰ نفر، فضای باز به ظرفیت ۱۲۰ نفر،سالن به ظرفیت ۳۲ نفر به صورت VIP،سرو و ارائه انواع غذای ایرانی و پیتزا
آدرس : کاشان کیلومتر یک جاده قمصر

آترینا سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

رستوران خاتون

رستوران سنتی خاتون در شهرستان کاشان در سال ۱۳۷۷ تاسیس و به بهره برداری است. این رستوران با کادری مجرب به همراه کیفیت غذای عالی به یکی از برترین سفره خانه و رستوران های کاشان تبدیل شده است.
آدرس : کاشان خیابان ۲۲ بهمن روبروی اداره بازگانی تالار و رستوران خاتون کاشان

رستوران خاتون سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

سفره‌خانه سنتی خانه تاریخی عباسیان

سفره‌خانه عباسی در حیاط پنجم خانه تاریخی عباسی قرار گرفته که فضا و دکوراسیون سنتی و بسیار جذاب آن همه را به وجد می‌آورد. این مجموعه ۳ طبقه شامل فضای خود رستوران، سفره‌خانه و بالکن است. همان طور که از ظاهر سفره‌خانه پیدا است منوی این مکان شامل غذاهای سنتی، انواع کباب‌ها، خورشت، خوراک و انواع نوشیدنی‌ها است. تنها چیزی که در کنار حوضچه‌های کوچک با فواره‌های زیبا و روی تخت‌هایی با فرش‌های رنگارنگ می‌تواند کم باشد دیزی بی‌نظیر این سفره‌خانه است.

عباسیان 517x800 سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

سفره خانه بین المللی صحرا آران و بیدگل

رستوران صحرا با انگیزه رسیدن به طراحی مجموعه اقامتی جهت گردشگران در آران و بیدگل صورت پذیرفته است. چرا که این شهرستان به دلیل جاذبه های گردشگری مذهبی طبیعی و تاریخی سالانه پذیرای مهمانان زیادی می باشد.
آدرس : کاشان جاده آران و بیدگل، میدان محمد رسول الله، ابتدای بلوار مادر

صحرا سیری در کاشان ، شهر گل و گلاب

بهترین زمان سفر به کاشان

کاشان شهری کویری است و به همین تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های نسبتا سردی دارد. اوایل تیر تا اوایل مرداد گرم‌ترین زمان  بوده و متوسط دما در این زمان به ۳۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. حداقل و حداکثر دما در این زمان هم به ۴۱٫۳ و ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سردترین زمان  هم از اوایل دی تا اوایل اسفند است و متوسط دمای شهر در این زمان ۵ درجه سانتی‌گراد است. حداقل و حداکثر دمای این شهر هم به‌ترتیب ۰ و ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.
در کل بهترین زمان سفر به کاشان از اوایل فروردین تا اوایل خرداد (با متوسط دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد ) و از اوایل مهر تا اوایل آبان (با متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد) است. البته ممکن است حتی در این ماه‌ها هم گرمای هوا کمی شما را آزار دهد. ممکن است در خرداد ماه دمای هوا به بیش از ۳۰ درجه هم برسد و در ماه‌های مهر و آبان هم بیشترین میزان دما، ۲۸ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان ممکن سفر به کاشان ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت، یعنی زمان برگزاری جشنواره گلاب‌گیری در کاشان است.
در فصل پاییز هم می‌توانید ساعت‌ها نظاره‌گر طبیعت پاییزی روستای ابیانه کاشان است. رنگ‌های پاییزی در کوچه‌وپس‌های این روستا که در ۸۶ کیلومتری جنوب کاشان واقع شده است، مناظر زیبایی خلق می‌کنند. فاصله زمانی این روستا تا کاشان ۱ ساعت و ۱۱ دقیقه است.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر

شلوغ‌ترین زمان سفر به کاشان ایام نوروز و زمان برگزاری جشنواره گلاب قمصر در اردیبهشت ماه است. در اردیبهشت ماه هوای قمصر آکنده از عطر گل محمدی می‌شود و این گل‌ها از گردشگران دلربایی می‌کنند؛ البته اگر در این دو زمان کاشان بسیار شلوغ می‌شود و ممکن است با مشکل کمبود یا حتی پر شدن ظرفیت مراکز اقامتی روبه‌رو شوید و توصیه می‌کنیم از قبل هتل یا سایر مراکز اقامتی مورد نظر خود را رزرو کنید (مخصوصا در اردیبهشت ماه).خلوت‌ترین زمان سفر به کاشان هم تابستان و زمستان است. گرمای تابستان کاشان بسیار آزاردهنده است و حتی ممکن است گرمازده هم بشویید. زمستان کاشان هم به‌اندازه تابستان آن آزاردهنده است.

روش های سفر به کاشان

سفر به کاشان با قطار

فاصله تهران تا کاشان با قطار حدود دو ساعت و نیم طول می‌کشد و با خیال راحت از تماشای مسیر لذت می‌توانید لذت ببرید. البته از اکثر شهرهایی که ایستگاه راه آهن داشته باشند، با قطار می‌توان به کاشان رفت. ایستگاه راه آهن کاشان هم در حدود ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته.

سفر به کاشان با اتوبوس

برای سفر ارزان به کاشان اتوبوس گزینه‌ی خوبی‌ست و خستگی زیادی باقی نمی‌گذارد. ترمینال اتوبوس کاشان از مرکز شهر ۵ کیلومتر فاصله دارد و خرید بلیت اتوبوس کاشان را اینترنتی هم می‌توان خرید.

سفر به کاشان با خودروی شخصی

از تهران تا کاشان ۲۴۰ کیلومتر فاصله است. از اتوبان قم با حدود سه ساعت رانندگی به کاشان می‌توان رسید.

سفر به کاشان با هواپیما

فرودگاه کاشان چند سالی‌ست که راه‌اندازی شده اما از شهرهای زیادی پرواز ندارد.

بهترین زمان سفر به کاشان چه موقع است؟

بهترین زمان سفر فروردین و اردیبهشت می باشد.

کدام اثر تاریخی کاشان در یونسکو به ثبت رسیده است؟

باغ فین کاشان

زمان دقیق گلابگیری کاشان چه موقع است؟

از ۲۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد