جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

با سیری در ساری ، بزرگترین شهر و مرکز استان مازندران در شمال ایران را بیشتر خواهیم شناخت . جاذبه‌های گردشگری ساری از دیدگاه آثار تاریخی و طبیعی بسیار غنی می‌باشد ولی جاذبه‌های طبیعی ساری بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران به حساب می‌آید و و دارای مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری است. به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می‌شود.

شهر ساری واقع در کوهپایه‌های رشته کوه البرز دارای دو ناحیه دشتی و کوهپایه‌ای می‌باشد. ارتفاع آن تا ۵۴ متر بالاتر از سطح دریا می‌باشد. آب و هوای شهر ساری در تابستان‌ها معتدل و نمناک و در زمستان‌ها نسبتاً سرد و مرطوب است. این شهر با برخورداری از کوه، جنگل و دریا معمولاً دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب است.

بیشتر تاریخ نویسان و مورخین ساری را «کهن شهر اسطوره و فرهنگ» می‌نامند و از آن به عنوان پایتخت بهار نارنج در شمال کشور یاد می‌کنند. این شهر تاریخی قدمتی بیش از شش هزار سال دارد. به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می شود.

 2 e1674368706949 سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

معرفی شهر ساری

ساری مرکز استان مازندران و اولین شهری در ایران محسوب می‌شود که راه‌آهن سراسری ایران از آن عبور کرده است. این شهر اولین تولیدکننده کاغذ در خاورمیانه نیز نامیده می‌شود. ساری زمانی پایتخت آقامحمدخان پیش از تاسیس قاجار بوده است. این شهر که در شاهراه مسیر ارتباطی شرق به مرکز ایران قرار گرفته است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. موقعیت جغرافیایی و مجاورت با دریا و کوه، مکان‌های طبیعی جذابی در کنار آثار تاریخی این شهر پدید آورده است. وجود همین جاذبه‌های فراوان گردشگری سبب شد تا در سال ۱۳۹۲ با بیش از یک میلیون و هشتصد هزار سفر تابستانی، ساری به‌عنوان پنجمین شهر گردشگرپذیر ایران معرفی شود.

ساری 1 سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

جاذبه های گردشگری ساری

تالاب حمیدآباد

نیلوفرهای آبی روی سطح آب را در نظر بگیرید. بر روی موج آب که نیلوفرها رفته‌اند به خواب (با ریتم باید خوانده شود البته اگر یادتان بیاید منظورمان چیست)، در کنار آنها هم پرندگان زیبا پرواز می‌کنند و قایقی که به آرامی در میان این‌همه زیبایی در حرکت است، شما را برای سفر به ساری و به‌ویژه تالاب حمیدآباد وسوسه نمی‌کند؟ جاده‌ای که به سمت این تالاب می‌رود از مسیر جاده دریای ساری به سمت فرح‌آباد گذر می‌کند.
آدرس: جاده فرح آباد، روستای حمیدآباد

تالاب حمید آباد سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه هم از جاهای دیدنی ساری است که باید بشناسید. در جنوب‌غربی این شهر در حوالی ۴۵ کیلومتری آن، سد رجایی یا همان سلیمان تنگه وجود دارد که جان می‌دهد برای قایق‌سواری و اسکی روی آب.اگر راهی سد می‌شوید و دوست دارید که شبی متفاوت در سفر خود رقم بزنید، بهتر است بدانید که در کنار رودخانه تجن در این منطقه، امکان اقامت شبانه هم مهیا شده است. در واقع، سد و حوالی آن، منطقه‌ای گردشگری هستند که می‌توانید از امکانات تفریحی و اقامتی‌ ناب و جذابش استفاده کنید.
آدرس: مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال

سد سلیمان تنگه سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت برای گردشگرانی جالب‌توجه است که به دنبال بازدید از نقاط طبیعی خاص هستند. باداب سورت برای این دسته از دوستان قطعا جذابیت‌های زیادی خواهد داشت. اما چرا این‌قدر از شگفت‌انگیز بودن سورت می‌گوییم؟ علت این است که چشمه‌های باداب سورت، شکل و حالتی عجیب دارند؛ چشمه‌ها به طور پلکانی قرار گرفته‌اند و علاوه بر ظاهر زیبا و عجیبی که دارند، دومین چشمه آب شور دنیا به شمار می‌روند.آب چشمه‌های باداب، خواص درمانی هم دارند و برای بیماری‌های پوستی و دردهایی مانند درد کمر مفیدند.
آدرس: جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

باداب سورت سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

دریاچه الندان

دریاچه الندان بی‌شک و بی‌تردید از دیدنی های ساری است که چه دوست‌دار طبیعت باشید و چه نه از آن خوشتان خواهد آمد. دریاچه‌ای را در نظر بگیرید که فقط و فقط با آب باران پُر می‌شود؛ یعنی هیچ رودی به آن نمی‌ریزد و دور و اطرافش هم پر است از درختان سبز و بلند مختلف مانند ممرز، بلوط، ملچ، نمدار و… . در دریاچه الندان، قایق‌های پدالی و موتوری هم هست و اگر اهل قایق‌سواری باشید، امتحان کردن آن برایتان خوشایند خواهد بود.دریاچه الندان قدمت زیادی دارد و به همین خاطر در دسته آثار ملی به ثبت رسیده است. اگر زمستان‌ها به الندان بروید، شاهد حضور اردک‌های وحشی خواهید بود. هر فصلی در این دریاچه زیبا و دیدنی است.
آدرس: ساری ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری ،۲۰ کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ی ازنی کوه

دریاچه الندان سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

دشت ناز

دشت ناز منطقه‌ای حفاظت‌شده و از جاهای دیدنی ساری است. حیوانات و گونه‌های گیاهی موجود در این دشت باعث شده‌اند که منطقه‌ای خاص و دیدنی باشد که حفظ آن هم بسیار مهم است. دشت ناز حدود ۵۵ هکتار مساحت دارد و برای دیدن آن باید به شمال شرق ساری بروید.این دشت زیبا هم کوهستان دارد و هم جنگل‌هایی که از نوع جنگل‌های جلگه‌ای هستند. برای دیدن دشت ناز نمی‌توانید بدون اجازه سازمان محیط زیست اقدام کنید. اگر به این دشت سر زدید، یادتان باشد که امکان ملاقات با گونه‌ای خاص از گوزن زیبای زردرنگ را خواهید داشت.
آدرس: مازندران، ۲۵ کیلومتری شمال شرق ساری

دشت ناز سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

دریاچه چورت

دریاچه‌ی چورت در بخش چهاردانگه‌ی ساری واقع شده است. این دریاچه یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی ساری است. دریاچه‌ای در قلب یک جنگل انبوه، که به طرز شگفت‌آوری بر اثر وقوع زلزله‌ای در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی به وجود آمده است. در مسیر رفتن به این دریاچه، باید از جنگل‌های زیبا با درختانی سر به فلک کشیده گذر کنید. در میانه‌ی راه به یک روستای زیبا به نام چورت می‌رسید؛ که نامگذاری دریاچه نیز به دلیل نزدیکی به این روستا است.
از این روستا تا دریاچه، تنها یک مسیر خاکی و ناهموار وجود دارد که می‌توانید با ۲ ساعت پیاده‌روی به دریاچه برسید و از مسیر هم لذت ببرید و یا اینکه این راه را با ماشین طی کنید. در نهایت به یک دریاچه‌ی زیبا و خیال‌انگیز خواهید رسید. سکوت، آرامش، صدای پرندگان و درختانی که بخشی از آن‌ها از آب بیرون است؛ منظره‌ای شبیه به یک تابلوی نقاشی. رؤیاگونه اما واقعی!
آدرس: مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر- ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت

دریاچه چورت سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

پارک ملل

عبور رودخانه تجن از میان شهر ساری باعث شده که نمایی رومانتیک و جذاب به آن اضافه شود. قدم زدن کنار رودخانه جذاب است. در حاشیه این رودخانه، پارکی بسیار بزرگ به نام ملل هم احداث شده که به عنوان یکی از دیدنی های ساری معرفی می‌شود. پارک ملل امکانات تفریحی زیادی دارد. دوچرخه‌سواری، قایق‌رانی، وسایل ورزشی، فضای سبز زیبا و اختصاص دادن مکانی برای ماهیگیری در آن برای هر گردشگری جذابیت خواهد داشت. در سفرتان به ساری حتما به پارک ملل هم سر بزنید.
آدرس: مازندران، ساری، خیابان سلمان فارسی، میدان پلیس، خیابان کاکوئی، خیابان پارک ملل

پارک ملل سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

برج رِسکِت

برای دیدن یک مکان تاریخی در ساری باید به حوالی این شهر در جنوب غربی‌اش بروید. برج رسکت در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر قرار دارد و از قرن پنجم هجری در ساری به یادگار مانده است.این برج از نظر معماری، تقارن جذابی دارد و محوطه سبز اطرافش هم به زیبایی‌های آن اضافه کرده است. باید بدانید که رسکت هم در فهرست آثار ملی قرار دارد و اگر بخواهید بدانید که اصلا برای چه ساخته شده باید گفت که مدفن یکی از شاهان خاندان باوندیان است.
باوندیان از پادشاهان طبرستان یا همان مازندران امروزی بوده‌اند که ۷۰۰ سال پیش در این سرزمین، پادشاهی و حکومت می‌کرده‌اند. تزئینات مقرنس‌کاری برج و وجود کتیبه‌هایی با خط کوفی و پهلوی ساسانی روی آن به ارزش تاریخی‌اش به شدت اضافه می‌کند.
روایت دیگری هم از احداث برج رسکت وجود دارد. گویا در سال‌های بسیار بسیار دور، مثلا سال ۲۳۰ هجری، شهاب‌سنگی در محل برج به زمین فرود آمده بوده که باعث شده در نزدیکی محل سقوط آن، برج رسکت را به عنوان یادمانی بسازند. در هر حال، علت هر چه که باشد، رسکت از جاهای دیدنی ساری است.
آدرس: مازندران، ساری، جاده بریم شهر، بعد از سد سلیمان تنگه، خروجی رسکت، برج رسکت

برج رسکت سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

خانه رَمَدانی‌ها

یکی دیگر از دیدنی های ساری از زیرمجموعه آثار تاریخی و فرهنگی، خانه رمدانی‌هاست. این خانه هم دو بخش قاجاری و پهلوی دارد. یعنی بخشی از آن در دوران قاجار و بخش دیگرش در دوران پهلوی ساخته شده است. رمدانی‌ها هم در محله آب‌انبار نوی ساری خانه خود را ساخته بوده‌اند. پنجره‌های ارسی بنا در کنار تزئینات چوبی خانه و معماری آن واقعا جذاب است.

خانه رمدانی سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

موزه کلبادی

باز هم محله آب‌انبار نو به شما عمارتی دیگر از دوران قاجار را نشان می‌دهد:‌ موزه کلبادی. خانه کلبادی هم که این روزها موزه‌ای برای بازدید عموم است، از نظر معماری و تاریخی ارزش دارد. شیشه‌های رنگی، گچ‌بری‌ها، ارسی‌ها و مصالح آن که سفال و آجر و البته چوب است به آن شکل و شمائلی زیبا داده و اگر راهی ساری شدید به آن سری بزنید. خانه کلبادی‌ها، موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است و از جاهای دیدنی ساری به شمار می‌رود.
آدرس: مازندران، ساری، میدان ساعت، خیابان انقلاب، محله آب انبار نو

موزه کلبادی سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

مسجدجامع شاه‌عباسی

روستای فرح‌آباد یا همان خزرآباد امروزی در ۲۵ کیلومتری ساری است و اگر خواهان دیدن ساحل و دریای خزر هستید باید به سمت آن بروید. در گشت‌وگذارتان برای معاشرت با دریای دوست‌داشتنی می‌توانید وارد فرح‌آباد شوید و مسجدجامع شاه‌عباسی را هم ببینید. این مسجد از دوره صفویان باقی مانده است و دری بزرگ و چهار ایوان دارد. برای ساخت این مسجد قدیمی از آجر، ملات و ساروج استفاده شده است.
آدرس:مازندران، ساری، قسمت غربی خیابان انقلاب و مقابل خیابان قارن

مسجد جامع ساری سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی ساری می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک ساری

روستای ورند

این روستا یکی از روستاهای سرسبز و جذاب در اطراف شهرستان ساری است که در منطقه محبوب و دیدنی کلیجان رستاق قرار دارد. روستای مذکور در میان طبیعت گردان و گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است و اگر به دنبال منطقه ای برای گشت و گذار و اتراق هستید تا از طبیعت بکر مازندران خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنید، پیشنهاد میکنیم نگاهی به این روستا بیاندازید. همانند اکثر روستاهای جذاب و دیدنی مازندران، روستای ورند در نزدیکی کیاسر واقع شده و این منطقه از توابع دودانگه ساری به شمار میرود.

ورند در ارتفاع قابل توجهی از سطح دریا قرار دارد و به لطف کوه ها و دشت های اطراف روستا، شاهد آب و هوایی کوهستانی در منطقه هستیم بطوریکه در فصل تابستان آب و هوایی خنک و دلنشین و در فصل زمستان، هوایی بسیار سرد و سوزناک بر منطقه حاکم می باشد. در اطراف روستا، زمین های کشاورزی و دشت ها، چشم انداز جذابی را به وجود آورده اند و در نظر داشته باشید طی روزهای اوج گردشگری، شاهد حضور گردشگران بسیاری در منطقه هستیم.

روستای ورند سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی ساری می توانید اینجا کلیک کنید.

روستای جورجاده

روستای جورجاده یکی از جذاب ترین مناطق دهستان بنافت به شمار میرود و همچنین در نظر داشته باشید روستای جورجاده جزء بخش دودانگه شهرستان ساری بوده و گردشگران برای دسترسی به این روستا می بایست در جنوب ساری وارد جاده ۷۰ آسیا شده و پس از طی کردن مسیری ۳۰ کیلومتری، وارد جاده پریم شهر شده و با عبور از روستاهایی همچون تلاوک، مجی و مته کلا و طی کردن مسیری ۴۰ کیلومتری در دل طبیعت، به روستای جورجاده برسند. همانند اکثر روستاهای اطراف ساری، روستای جورجاده هم به لطف ارتفاع از سطح دریا و همچنین وجود کوه ها و دشت ها در اطراف، منطقه کوهستانی به شمار می رود و شاهد آب و هوایی خنک و دلنشین در روزهای گرم سال و هوایی برفی و سوزناک در روزهای سرد زمستان هستیم.

همواره طبیعت گردان در فصل بهار و تابستان اقدام به گشت و گذار و طبیعت گردی در این منطقه جذاب و دوست داشتنی می کنند هرچند در فصل پاییز، قدم زدن میان برگ ریزان ها در روستای جورجاده در نوع خود بسیار جذاب می باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید روزهای جورجاده در گذشته های دور، منطقه ای مهم به شمار می رفت که باعث شده امروزه، این روستا از نظر تاریخی، ارزش بالایی داشته باشد. گفته می شود در گذشته های دور، روستای جورجاده یکی از مراکز مهم اسلحه ساری بوده و همچنین بر روی تپه های اطراف روستا، انواع ظروف سفالی، کوزه ها و اشیائی پیدا شده که نشان می دهد مردم روستای جورجاده، هنرمدان خبره ای بودند.

167 سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

روستای ایلال

یکی دیگر از روستاهای جذاب و دیدنی در دهستان بنافت منطقه دودانگه واقع در جنوب شرقی ساری، روستای ایلال است. گردشگرانی که در میان جاذبه های گردشگری میخواهند اوقات خوشی را از سفر و گشت و گذار در روستای ایلال برای خود ثبت کنند کافیست در جنوب شهر ساری وارد جاده ۷۰ آسیا شوند تا پس از طی کردن مسافت قابل توجهی، راهی جاده پریم شهر شده و در این شهر، به فاصله ۸۵ کیلومتری ساری برسند. میانگین دو ساعت طول میکشد تا گردشگران به روستای ایلال دسترسی پیدا کنند اما به لطف طبیعت زیبا و بکر منطقه، ارزشش را دارد.

جمعیت روستای ایلال به کمتر از ۵۰۰ نفر می رسد. اهالی روستا به فعالیت هایی همچون کشاورزی و دامداری مشغولند و با خونگرمی از گردشگران پذیرایی می کنند چراکه در روزهای اوج گردشگری بخصوص در فصل بهار، یکی از قطب های درآمد مردم منطقه از طریق گردشگری می باشد. در نظر داشته باشید پیشنهاد می کنیم به لطف مسیرها و جنگل های مختلف در اطراف روستای ایلال، با خودروی آفرودی سفر کنید تا بتوانید از مسیرهای صعل العبور، به راحتی گذر کنید.

%name سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

روستای سیاوشکلا

اکثر گردشگران روستای سیاوشکلا را میشناسند چراکه در اطراف ساری، دو روستای جذاب با نام سیاوشکلا وجود دارد که یکی در شرق ساری و منطقه نکا بوده و دیگری در جنوب ساری و بخش چهاردانگه قرار دارد اما جالب است بدانید این روستا هم تا پیش از انقلاب اسلامی بخشی از منطقه دودانگه بوده است.

روستای سیاوکشلا که در منطقه نکا قرار دارد، از طبیعت فوق العاده ای برخوردار می باشد و از طرفی، به لطف فاصله کمتر تا شهر ساری نسبت به دیگر روستای سیاوشکلا، گردشگران بسیاری راهی این منطقه می شوند تا در طبیعت زیبای روستا، لحظات خوشی را سپری کنند. فاصله روستای سیاوشکلا نکا تا ساری نزدیک به ۳۰ کیلومتری می باشد و گردشگران برای دسترسی به این روستا، کافیست ساری را به سمت شرق ترک کرده و وارد جاده امام رضا شوند و همچنین، هنگامی که وارد منطقه نکا شدند به شمال نکا مراجعه کرده و در خیابان زاغمرز، ورودی روستا را مشاهده کنند.

دیگر روستای سیاوشکلا در بخش دودانگه ساری قرار دارد و می بایست برای دسترسی به این روستا، به جنوب ساری مراجعه کرد تا در جاده ۷۰ آسیا و سپس، پریم شهر، بعد از روستاهای متختلف و عبور از طبیعت زیبای مازندران، به روستا برسند. این روستا کمتر از ۲۰۰ نفر جمعیت دارد لذا یکی از بکرترین مناطق سرسبز و خوش آب و هوا در اطراف ساری به شمار می رود.

روستای سیاوشکلا سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

دهستان بنافت

دهستان بنافت یکی از معروف ترین و جذاب ترین دهستان های اطراف ساری است که در جنوب این شهرستان و نزدیک به پل سفید قرار دارد. گردشگرانی که میخواهند با نقاط دوردست ساری برای طبیعت گردی و جنگل نوردی مراجعه کنند یا از طریق جاده فیروزکوه قصد سفر به ساری را دارند، همواره زمانی که صرف گشت و گذار و ثبت لحظات دلنشین در دهستان بنافت می کنند.
دهستان بنافت منطقه آزاد جنگلی است و گردشگران در طول طبیعت گردی همواره با حیوانات وحشی از جمله گرگ، گراز، پلنگ و غیره روبرو خواهند شد هرچند پیشنهاد می کنیم همواره مراقب آن ها باشید. از طرفی، در این دهستان غارهای مخلتفی وجود دارد که برای ورود هب برخی از آن ها نه تنها می بایست مسیری را در دل طبیعت پیاده روی کرد، بلکه نیاز به راهنما و ابزار مخصوص غارنوردی می باشد.

اگر تا به حال وارد بخش جنوبی دو دانگه، چهاردانگه و همچنین منطقه پل سفید فیروزکوه شده باشید، متوجه خواهید شد که در این مناطق، آبشارها، چشمه ها و رودخانه های مختلفی وجود دارد و جالب است بدانید منشاء اصلی اکثر این رودخانه ها، آبشارها و چشمه ها در دهستان بنافت قرار دارند.

148 1 سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

روستای ارزفون ساری

این روستا در فاصله ۱۷ کیلومتری از مرکز شهر ساری قرار دارد و برای دسترسی به این روستا، گردشگران کافیست وارد جاده ۷۰ آسیا شوند اما این روستا از توابع بخش کلیجان رستاق است و می بایست در جاده ۷۰ آسیا، وارد جاده خاکی دسترسی به روستاهای ارزفون و پنده کلا شوید. روستای مذکور یکی از کم جمعیت ترین روستاهای اطراف ساری به شمار میرود و جمعیت کمتر از ۲۰۰ نفره روستا با فعالیت هایی همچون کشاورزی و دامداری، امرار معاش می کنند.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا بیشتر با شهر ساری آشنا شوید.

3012 سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

غذاهای محلی ساری

مالابیج

مالاتا یا مالابیج را می‌توان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی مازندران دانست که طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا در وعده شام صرف می‌شود. این غذا در حقیقت به ماهی شکم‌پری گفته می‌شود که بر روی هیزم کبابی شود، اما دو نکته اساسی در طبخ این غذای مازندرانی وجود دارد که آن را از سایر ماهی‌های شکم‌پری که تابه‌حال میل کرده‌اید، متمایز می‌کند؛ اول اینکه ادویه‌ها و مواد میانی به کار رفته در این غذا بسیار مهم هستند، زیرا طعم بسیار متفاوتی به آن می‌دهند و نکته دوم اینکه طبخ آن بر روی هیزم قطعا طعم آن را لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.
بهتر است برای طبخ این غذا، ماهی سفید نر تهیه کنید، زیرا گوشت آن سفت‌تر بوده و طعم لذیذ‌تری دارد. برای تهیه این غذای مازندرانی در ابتدا باید ماهی را پاک کرده و پس از پاره کردن شکم آن، مواد میانی از جمله گردو، رب انار، گلپر، فلفل، نمک و سبزی‌های محلی از جمله چوچاق را به آن اضافه کنید. در صورتی که به هیزم دسترسی ندارید، می‌توانید این غذا را داخل مایکروویو طبخ کنید.این خوراک یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه مازندرانی به شمار می‌رود، بنابراین اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستید، حتما آن را امتحان کنید.

مالابیج سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

اسپناساک

شاید اسم این غذای محلی کمی عجیب به نظر برسد، اما اسپناساک در حقیقت همان خورشت اسفناج بوده که ممکن است بارها آن را میل کرده باشید. اسپناساک نام محلی خورشت اسفناج در مازندران است، اما طعم آن با تمام خورشت‌های اسفناجی که تابه‌حال میل کرده‌اید، کاملا متفاوت است.مواد تشکیل‌دهنده این غذای مازندرانی شامل گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، اسفناج، سبزی‌های محلی، ادویه‌های مختلف و آب است، اما می‌توانید در صورت تمایل به آن هویج هم اضافه کنید. بد نیست بدانید که برخی از نقاط استان مازندران در این غذا به جای گوشت از تخم مرغ استفاده می‌کنند. طعم خورشت اسپناساک بسیار لذیذ بوده و معمولا در وعده ناهار و با برنج میل می‌شود.

اسپناساک سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

نازخاتون

یکی از چاشنی‌های معروف و محبوب مازندرانی که بسیار خوشمزه بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد، نازخاتون است. مواد اصلی این چاشنی شامل بادمجان کباب‌شده، سیر، نعناع، گشنیز، آب انار یا آبغوره و نمک است. طعم نازخاتون واقعا لذیذ و منحصربه‌فرد بوده و یک انتخاب عالی در کنار غذا به شمار می‌رود که می‌تواند اشتهاآور باشد. تهیه نازخاتون زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و در فهرست غذاهای کم‌هزینه قرار دارد.

نازخاتون سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

کدو بره

اگر گیاهخوار هستید و در عین حال وقت کمی هم برای پخت غذا در اختیار دارد، کدو بره مازندران می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد. این غذا علاوه بر گیاهخواران مورد پسند بسیاری از افراد دیگر هم بوده و طعم لذت‌بخشی در اختیار شما قرار خواهد داد.
کدو سبز، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیر، تخم مرغ و ادویه مواد به کار رفته در این غذای مازندرانی هستند. همانطور که از مواد اصلی کدو بره مشخص است، این غذا در لیست غذاهای مقرون به صرفه مازندران قرار دارد و تمامی مواد غذایی آن به راحتی در دسترس قرار دارند.

کدوبره سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

خورشت آلو

خورشت آلو یا مرغ و آلوی مازندرانی نام یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران بوده که اگر یک بار آن را میل کنید، به هیچ عنوان طعم فوق‌العاده آن را از یاد نخواهید بود. ترکیبات به کار رفته در این غذا شامل مرغ تکه شده، آلو، دانه انار ترش، آب نارنج، پیاز، گردو و زعفران می‌شود که طعمی ملس در اختیار شما قرار خواهد داد، اما اگر به علت وجود انار و آب نارنج طعم غذا ترش شد، می‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید. خورشت آلو با برنج سرو می‌شود و برای تزیین می‌توان مقداری زرشک، خلال پسته و گل محمدی به آن اضافه کرد.

خورش آلو سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

آغوز مسما

عطر و ظاهر آغوز مسما مازندران بدون تردید هر فردی را به سمت خود می‌کشاند. این غذای مازندرانی بسیار لذیذ بوده و طرفداران بسیاری دارد. برای تهیه این غذا به موادی همانند گوشت اردک، گردو، دانه ساییده شده انار، رب انار، پیاز، ادویه و آب نیاز است.
این غذا به دلیل آنکه گوشت اردک و گردو را در خود جای داده است، سرشار از پروتئین، مواد معدنی و سایر ویتامین‌ها بوده و معمولا با برنج، نان و ترشی‌های محلی سرو می‌شود. بد نیست بدانید که آغوز در زبان محلی به معنای گردو است. این خورشت حداقل یک بار ارزش امتحان کردن را دارد.

آغوز مسما سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

باقلا وابیج

باقلا یکی از مواد غذایی پرکاربرد در غذاهای محلی مازندران است که در باغ‌های این استان کشت می‌شود. ترکیب باقلا با سیر، شوید خشک، روغن، نمک، فلفل و زردچوبه یک غذای خوشمزه و لذیذ به نام باقلا وابیج در اختیار شما قرار می‌دهد. این غذا هم با برنج و هم با نان سرو می‌شود.

باقلا وابیج سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ
از دیگر غذاهای محلی ساری می توان به آش کدو ، مرغ شکم پر ، بیج بیج ،بشته واش ، خورش بادمجان کباب ، خورش ناردون ، اسفناج مرجی ،کهی انار، کهی پلا،دوپتی ، آش گزنه ،ترش سماق ، ترش ترشو،ته چین گوشت ، کرک بپرس،هاوریش کدو، ملاقوره و… اشاره کرد.

هتل های ساری

هتل جنگلی سالار دره

این هتل یک هتل چهار ستاره است که در دوازده کیلومتری جنوب ساری در دل جنگل و در جوار رودخانه زیبا و خروشان سالار دره واقع شده است. هتل مذکور از موقعیت بسیار خوبی بهره‌مند بوده و به همین دلیل از آب و هوایی عالی، چشم‌اندازهای فوق‌العاده از رودخانه و جنگل برخوردار است. برخی از اتاق‌های سالار دره نمایی خیره‌کننده از جنگل و برخی دیگر منظره‌ای از فضای سبز و محوطه اختصاصی هتل دارند. همواره امکانات و خدمات خوبی به میهمانان خود ارائه داده و هیشه رضایت آن‌ها را جلب کرده است.
آدرس: مازندران، ساری، بلوار کشاورز، کیلومتر دوازده جاده کیاسر، روبه روی شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران

هتل سالاردره سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

هتل نوید

هتل چهار ستاره نوید در موقعیت مکانی بسیار مناسب در شهر خوش آب و هوای ساری واقع شده است. این هتل از ویژگی‌های مناسب موقعیت خود به‌خوبی استفاده کرده و دارای مناظر زیبایی در اتاق‌های هتل است. هتل نوید فضایی آرام و محیطی دنج را به میهمانان خود ارائه می‌دهد و بسیار مناسب کسانی است که می‌خواهند برای مدتی از شلوغی شهر و زندگی روزمره به دور باشند. دسترسی آسان به جاذبه‌های ساری از جمله مجموعه تاریخی فرح‌آباد، حمام وزیری، پارک جنگلی شهید زارع و دریاچه الندان از دیگر ویژگی‌های ممتاز این هتل است.
آدرس: مازندران، ساری، کیلومتر چهار ساری به قائم شهر

هتل نوید سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

هتل بادله

هتل بادله یک هتل چهار ستاره واقع در دامنه سرسبز لالیم شهر زیبای ساری است که از دو بخش یک هتل و یک مجتمع ساحلی در کناره دریای خزر تشکیل شده است. یکی از ویژگی‌های ممتاز این هتل این است که زیبایی هر چهار فصل را می‌توان از آن تماشا کرد. امکانات متنوع و زیاد هتل بادله می‌تواند اقامت رضاتمندانه‌ای را برای هر میهمان یا مسافری با هر سن یا سلیقه‌ای فراهم کند. با اقامت در این هتل مسافران می‌توانند از دغدغه‌های زندگی روزمره به دور باشند.
آدرس: مازندران، ساری، کیلومتر ده جاده نکا

هتل بادله سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

هتل اسرم

هتل سه ستاره اسرم در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شمال ایران، در مسیر جاده ابریشم در نزدیکی رودخانه زیبای تجن جای گرفته و دارای موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی است. پرسنل و کادر مجرب این هتل همواره سعی بر این داشته‌اند تا بهترین امکانات و خدمات ممکن را در اختیار میهمانان خود قرار دهند. مسافران و میهمانان این هتل می‌توانند به‌راحتی از این هتل به دیدن پارک جنگلی شهید زارع، خانه کلبادی و دریاچه الندان بروند.
آدرس: مازندران، ساری، پل تجن، میدان هلال احمر، ابتدای کمربندی

هتل اسرم سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

هتل نارنج

هتل نارنج یکی از هتل‌های سه ستاره و اقتصادی ساری است که در بلوار خزرآباد، نزدیک به دریای فرح‌آباد واقع شده است. این هتل تا مرکز شهر، بازار ترکمن و رودخانه تجن فاصله چندانی ندارد و بسیار نزدیک است. نورپردازی عالی، نورگیر بودن اتاق‌ها، فضای دل‌باز و برخورد بسیار خوب کارکنان هتل، از امتیازات ویژه این هتل هستند که همواره مسافران را از این هتل راضی نگه داشته‌اند.
آدرس: مازندران، ساری، کیلومتر سه بلوار خزرآباد، منتهی به دریای فرح‌آباد

هتل نارنج سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

سوغات ساری

ازگیل یکی از سوغات خوشمزه و پرطرفدار ساری

ازگیل (کندس در گویش مازندرانی) میوه ی درختچه های وحشی و خارداری است که در دامنه ی کوه و جنگل های مازندران و گیلان می رویند. این میوه هم خانواده ی گلابی و سیب است و اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان می رسد. از نظر شکل ظاهری بزرگتر از فندق و نارنجی تند یا زرد رنگ است و طعم آن گس و شیرین می باشد. ازگیل استفاده های بسیاری در مناطق شمال ایران دارد مثلا ترشی ازگیل درست می کنند و یا آن را در خمره با نمک و آب می اندازند و هر موقع خواستند آن را بصورت تازه استفاده می نمایند. کاربرد دیگر آن تهیه شربت هایی است که خاصیت دارویی دارد.

ازگیل 1 سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

مرکبات ساری

اگر فصل بهار به ساری سفر کرده باشید عطر و بوی دل انگیز بهارنارنج به مشامتان خورده است. شهر ساری یکی از تولیدکنندگان بنام مرکبات می باشد. مرکبات ساری بعلت حاصلخیزی و میزان بارش باران سالیانه از مرغوبیت بسزایی در کل ایران برخوردار است. جالب است بدانید که مرکبات ساری شهرت بسیاری از لحاظ طعم، آبدار بودن و عطر دارد. همچنین قیمت آن به نسبت سایر مرکبات مناطق ایران مناسب تر می باشد. از مرکبات ساری میتوان به پرتقال، پرتقال تامسون، نارنگی، نارنج و لیمو اشاره کرد. با گذر از بازارهای محلی ساری میتوانیم علاوه بر مرکبات فرآورده های حاصل آن را چون مربای شکوفه بهارنارنج، آب بهارنارنج، مربای پوست پرتقال و … تهیه کنیم. آب بهارنارنج و مربا میتواند گزینه مناسبی بعنوان سوغاتی شهر ساری باشد.

مرکبات ساری سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

ترشیجات ساری

اگر مهمان خانه های مردم خونگرم ساری باشید و یا به رستوران های این شهر و دیگر شهرهای شمال رفته باشید ترشیجات جز ثابت سفرهایشان است و خوردن ترشی در کنار غذا بسیار دلپذیر است. در زیر برخی از این ترشیجات آمده است، میتوانید این محصولات خوشمزه را از بازارهای محلی ساری تهیه کنید.

ترشی ساری سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

ترشی انار

یکی از زیباترین ترشی های امروز، ترشی انار می باشد که به دلیل ظاهر زیبا و طعم متفاوت آن طرفداران زیادی پیدا کرده است این ترشی خوشمزه در مازندران نیز به صورت محلی تولید می شود.

ترشی انار سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

سیر ترشی

سیر ترشی یکی از قدیمی ترین ترشی های ساری بشمار می رود. سال ترشی سیرها بسیار اهمیت دارد به صورتی که سیرترشی گاهی ۲۰ ساله می شود و هرچه قدمتش بیشتر باشد رنگ تیره تری به خود می گیرد.

سیر ترشی سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

زردکیجا

زردکیجا نوعی قارچ خوراکی است که در روستاهای اطراف ساری و در مناطق جنگلی زیر درختان می روید. این قارچ خوشمزه و لذیذ در فصل پاییز آن هم به مدت یک ماه رشد می کند. در بین مردم شمال محبوبیت بسیاری دارد و از آن انواع غذاهایی چون کباب، خورشت و زردکیجا پلو درست می کنند. ناگفته نماند علاوه بر لذیذ بودن از نظر ارزش غذایی با گوشت قرمز برابری می کند. این قارچ در روستاهای دارابکلا، کوشکسرا و اسبوکلا رویش بیشتری دارد که به صورت گروهی به زردکیجا چینی می روند. بومی ها تنها افرادی هستند که این قارچ را به خوبی می شناسند و می توانند آن را از قارچ سمی تشخیص دهند.

زردگیجا سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

برنج، معروف‌ترین سوغات ساری

یکی از بهترین سوغاتی های ساری برنج آن است. برنج ساری عطر و طعم دلپذیری دارد که همه از مرغوبیت و کیفیت کالا نشأت گرفته می شود. سالانه کاشت و برداشت عظیمی در صنعت برنج ایران اتفاق می افتد و یکی از شهرهای تاثیر گذار در این زمینه ساری است. اگر به مازندران سفر کرده باشید شالی های برنج را دیده اید و یا می توانید شالی کوبی سنتی را از نزدیک تماشا کنید. کوچه پس کوچه های مازندران، شهر به شهر روستا به روستا بوی خوش برنج مازندران را می دهد.

برنج سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

صنایع دستی ساری

کنده کاری روی چوب از سوغات ساری

شمال ایران و جنگل‌های شمالی این کشور پهناور یکی از منابع طبیعی تولید چوب است. مردمان ساری به دلیل آنکه دسترسی زیادی به چوب دارند، هنر و حرفه‌ی خود را با توجه به شرایط پرورش داده‌اند و کنده‌کاری‌های بسیاری زیبایی روی چوب انجام می‌دهند. انواع وسایل و دست سازه‌های چوبی را در شهر زیبای ساری می‌توانید مشاهده کنید و در صورت نیاز به عنوان سوغات ساری خریداری نمایید. این هنر که تلفیقی از طبیعت و هنر دست هنرمندان خطه شمال ایران است؛ بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته‌است.

حصیربافی در ساری

محصولات حصیری، یکی دیگر از سوغات ساری است. محصولی بسیار پر طرفدار که تنوع بسیار بالایی دارند و شما می‌توانید با خرید این حصیرها، دکوراسیون منزل خود را به صورت سنتی تغییر دهید و حس خوبی را در محل زندگی خود ایجاد کنید.

حصیر بافی 1 سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

رستوران های ساری

رستوران حاج حسن

از نظر گردشگران، در میان ده ها و شاید صدها رستوران در شهر ساری، رستوران حاج حسن به عنوان بهترین رستوران ساری شناخته می شود. رستوران حاج حسن در کیلومتر ۲ جاده ساری به نکا قرار دارد و به لطف این موضوع، رستوران از چشم انداز بسیاری زیبایی از جنگل های بر اطراف برخوردار می باشد. در این رستوران غذاهای ایرانی، محلی و دریایی که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و از مواد اولیه مرغوب هم تهیه شده اند، قیمت های نسبتاً قابل توجهی دارند اما همواره گردشگران از کیفیت غذاها نسبت به هزینه پرداختی، رضایت کامل داشته اند. از نظر گردشگران، میرزا قاسمی و چلو گردن رستوران حاج حسن بهترین غذاهایی هستند که می بایست در این رستوران حتماً میل شود.
آدرس: ساری، کمربندی غربی، جنب میدان میوه و تره بار ساری

%name سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

رستوران شالی

یکی از رستوران های معروف ساری که مراجعه به آن برای انواع غذاهای خاص و لذیذ خالی از لطف نیست، رستوران شالی است. این رستوران در جاده دریا و در مرکز خرید پردیس قرار دارد و از معدود رستوران هایی است که به صورت سلف سرویس می باشد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی باکیفیفت و لذیذ سرو می شود و در کنار آن ها هم انواع غذاهای دریایی و محلی هم مشاهده می شود که از کیفیت و قیمت های بسیار خوبی برخوردار هستند. لازم به ذکر است یکی از دلایل محبوبیت رستوران شالی در میان گردشگران، سرو انواع غذاهای فرنگی می باشد که اکثر آن ها به صورت خوراک هستند.
آدرس: ساری، جاده دریا (فرح آباد)، مرکز خرید پردیس

 شالی e1674025289950 سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

رستوران محسن ساری

از دیگر رستوران های ساری که به صورت سلف سرویس همانند رستوران شالی است، رستوران محسن می باشد. این رستوران در بلوار داراب ساری قرار دارد و گردشگران با پرداخت هزینه ای می توانند از میز سلف سرویس رستوران بهرمند شوند. طبق نظر گردشگرانی که پیش تر به رستوران محسن مراجعه کرده اند، این رستوران از غذاهای باکیفیتی برخوردرا می باشد اما در میان انواع غذاهای سرو شده در رستوران محسن، غذاهای محلی همواره از کیفیت به مراتب بالاتری برخوردار هستند.
آدرس: ساری، بلوار داراب، جنب باشگاه هاشمی نسب

رستوران محسن سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

رستوران مارشو

مارشو رستوران کوچکی است که برخلاف تعداد کم صندلي‌هایش، تعداد خوراکی‌هایش زیاد و متنوع است. انواع غذاهای ایرانی را با طعم خوب خانگی می‌توانید میل کنید.
آدرس: مازندارن- خیابان ۱۵ خرداد، خیابان پیام نور (بیست متری اول)، ابتدای خیابان بهمن غربی

مارشو سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

رستوران اکبرجوجه

نکته‌ی مثبت رستوران‌های زنجیره‌ای این است که کیفیت شعبه‌ها به‌طور نسبی برابر است. به همین دلیل با خیال آسوده می‌توانید به اکبرجوجه‌ی ساری بروید و یک وعده غذای لذیذ میل کنید.
آدرس: ساری، کمربندی غربی، رو‌به‌روی میدان بار

اکبرجوجه سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

بهترین زمان سفر به ساری

ساری به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی که دارد در هر فصلی از سال دارای طبیعتی زیبا و آب و هوای مناسبی است. بهترین زمان مسافرت به ساری در فصل بهار و پاییز است چراکه در این فصول ساری طبیعت فوق العاده زیبا و چشم نوازی دارد و همچنین از میزان رطوبت هوای آن کاسته شده وآب و هوای معتدل و خنکی دارد. به طوری که می توان گفت همانند تکه ای از بهشت است که در شمال ایران زمین واقع شده، به همین دلیل فصل بهار و پاییز بهترین فصل سفر به ساری محسوب می شود. معمولا گردشگران نیز این فصول را برای مسافرت به این خطه انتخاب می کنند. سفر به ساری در این ایام به دلیل پیک مسافرت ها به شمال پر هزینه تر از سایر ایام سال خواهد بود.

سفر به ساری در بهار

فصل بهار و به ویژه ایام نوروز ساری دارای زیبا ترین طبیعت ممکن است و آب و هوای فوق العاده ای دارد. به طوری که سرمای نسبتا خشک زمستان و رطوبت و شرجی هوای تابستان دیگر وجود ندارد و خنکی هوا به خوبی احساس می شود. وجود چنین شرایطی موجب شده که بسیاری از مردم بهار را برای سفر به ساری انتخاب کنند.

سفر به ساری در تابستان

طبیعت ساری در تابستان نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد همچنان زیبا و سر سبز می باشد. اما آب و هوای آن گرم و شرجی است. از این رو گرما هوا و رطوبت موجود در آن می تواند آزار دهنده باشد و موجب آفتاب سوختگی شود. معمولا میزان مسافرت ها در تابستان به ساری در اوایل تیر ماه و نیمه شهریور ماه که میزان شرجی هوا کمتر است بیشتر می شود.

سفر به ساری در پاییز

پاییز هزار رنگ یکی از بهترین فصول برای سفر به ساری است. طبیعت ساری در این فصل چهره ای متفاوت و زیبا به خود می گیرد و شهر ساری به یکی از زیباترین نقاط جهان تبدیل می کند. از طرفی نسیم خنکی می وزد و آب و هوا معتدل است. از این رو می تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که عاشق پاییز، باران و سفرهای پاییزی هستند.

سفر به ساری در زمستان

در فصل زمستان ساری بسیار سرد است و دارای روزهای برفی بسیاری می باشد. از این رو سفر به ساری در فصل زمستان توصیه نمی شود. معمولا در این فصل جاده های منتهی به ساری به دلیل حجم بالای برف و بهمن مسدود می شوند و ممکن است در طی مسیر مشکلاتی را برای مسافران به وجود آورد. به همین دلیل میزان مسافرات ها به ساری در فصل زمستان به شدت کاهش می یابد.

ساری سیری در ساری ، کهن شهر اسطوره و فرهنگ

روش های سفر به ساری

برای دسترسی به شهر ساری سه گزینه پیش رو دارید؛ هوایی، زمینی و ریلی.

سفر با هواپیما

برای سفر هوایی می توانید همه روزه به این شهر دسترسی داشته باشید. از شهرهای تهران، مشهد، تبریز، بندرعباس، اهواز، کیش و شیراز به ساری پرواز انجام می گیرد.

سفر با قطار

قطار تهران نیز از مسیرهای قائم‌ شهر، فیروزکوه، گرمسار و پیشوا همه روزه به سوی ساری حرکت می کند و مسیر تهران-ساری یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور به شمار می رود. بعد از فیروزکوه منظره های بی بدیل در انتظار شماست. روزانه دو قطار از تهران به سمت ساری حرکت می کند.

سفر با خودروی شخصی یا اتوبوس

بهترین مسیر برای مسافرت به شمال از تهران تا ساری طبق نقشه جغرافیایی، جاده فیروزکوه و جاده هراز است. اگر از شهر تهران به سمت ساری حرکت کنید، سه مسیر مختلف پیش‌رو دارید؛ دو مسیر، منتهی به جاده فیروزکوه می‌شود؛ یک مسیر به سمت جاده هراز راه دارد.
مسیر شماره ۱ که به سمت جاده آبعلی و سپس جاده هراز راه دارد و از آنجا به سمت آمل و ساری امتداد یافته است، حدود ۲۵۵ کیلومتر می‌باشد. مسیر شماره دو به سمت جاده دماوند – فیروزکوه منتهی می‌شود و از آنجا به قائمشهر و سپس به ساری می‌رسد. طول این مسیر ۲۷۷ کیلومتر است. مسیر شماره ۳ که طولانی‌تر است، از تهران شروع شده، به سمت خاورشهر و پاکدشت امتداد دارد؛ سپس در مسیر جاده دماوند – فیروزکوه حرکت می‌کند تا مجدداً در مسیر شماره دو ادغام شود. این مسیر ۳۱۸ کیلومتر است که تقریباً زمان بیشتری صرف می‌شود تا مسافران به شمال برسند.

اگر با خودروی شخصی و با سرعت معمولی در این سه مسیر حرکت کنید، در مسیر جاده هراز حدود ۵/۴ ساعت مسیر جاده فیروزکوه حدود ۴ ساعت و در مسیر شماره ۳ حدود پنج ساعت طول می‌کشد تا به استان مازندران شهر ساری برسید.

محبوبیت گردشگری ساری در چیست؟

نیلوفرهای آبی تالاب آبندانسر، آثار تاریخی مرکز شهر ساری و فرح آبادو…

بهترین زمان سفر به ساری چه موقع است ؟

تمام فصول بهار، تابستان، پاییز و حتی زمستان برای سفر به ساری و شهرگردی قابل قبول است.

نزدیکترین مسیر به ساری از تهران کدام راه است؟

نزدیک ترین راه ، جاده هراز است اما جاده فیروزکوه ایمن تر است و زودتر به مقصد می رسید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد