جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سکوت مجلس و قوه قضائیه دربرابر تخریب و غارت میراث فرهنگی

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ مرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۱۸ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از تسنیم، حکمت ملاصالحی با بیان این‌که استفاده از فلزیاب‌ها و تورهایی که متأسفانه به تازگی برای استفاده از این فلزیاب‌ها و پیداکردن فلزهای مرغوب زیر خاک برگزار می‌شود، اظهار داشت: این موارد نه تنها تخریب میراث فرهنگی کشور است بلکه صیانت و آسیب‌رساندن به تاریخ و ملت بزرگ است، درست مثل این می‌ماند که مغول‌ها کتابخانه‌ها را تخریب کردند چرا که محوطه‌ها و آثار باستانی، کتاب‌خانه‌های سه بعدی هستند، یعنی کتابخانه‌های مادی که در درون آن‌ها هزاران جلد کتاب است.

وی با بیان اینکه یک محوطه باستانی می‌تواند صدها جلد کتاب درباره اقتصاد و معیشت و فرهنگ و نظام اعتقادی دوران خود را بازگو کند تصریح کرد: فعالیت این گروه‌ها تنها تخریب میراث فرهنگی کشور را به دنبال ندارد بلکه خیانت عظمی و ویرانی است به هیچ طریقی جبران‌پذیر نیست.

این استاد باستان‌شناسی اضافه کرد: وقتی دولت جدید آمد متوجه شدیم چه ویرانی سنگینی را درباره میراث فرهنگی ایجاد شد و امید داشتیم این موضوع سامان یابد اما هر جا می‌روم قبرستان‌ها و محوطه‌های باستانی غارت شده دیده می‌شود؛ از طرفی تبلیغ فلزیاب در سطح صدا و سیما و رسانه‌ها دیده می‌شود که در کم‌تر کشوری اینگونه فعالیت‌ها وجود دارد.

ملاصالحی ادامه داد: در این بین مجلسیان و قضائیان سکوت می‌کنند در حالی که سوال اینجاست تا کی باید میراث فرهنگی کشور تخریب و نابود شود، باید در نظر داشت ملتی که ریشه‌هایش را با دست خود و با تیشه خودش بزند میراث خود را باید در موزه‌های کشورهای دیگر جستجو کند.

وی خاطرنشان کرد: هفته پیش در بوئین‌زهرا با بلدزر امام‌زاده‌ای را با خاک یکسان کردند، مسأله فقط امام‌زاده نیست بلکه خاک معنوی و اثر معنوی است که آن جایگاه در روح انسان می‌گذارد که انسان از آن مایه وجان می‌گیرد، این ریشه‌های معنوی، اندام‌های غذایی یک ملت هستند مثل یک ریشه و اندام‌های غذایی درخت که شاخ و برگ‌ها را تغذیه می‌کنند و اگر قطع شود از درخت چیزی باقی نمی‌ماند. متأسفانه به نام توسعه تخریبی را بر ما تحمیل کردند.

ganjyabi سکوت مجلس و قوه قضائیه دربرابر تخریب و غارت میراث فرهنگی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد