جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سقاخانه کربلائی عباس تهران

تاریخ بروزرسانی :
۳ خرداد ۱۳۹۸

سقاخانه کربلائی عباس مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان وحدت اسلامی، خیابان البرز واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۲۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.سقاخانه کربلائی عباس در شهریور ماه ۱۳۱۱ شمسی مرمت و بازسازی شد. در سال های اخیر نیز از طرف کسبه محلی برخی از نقاط تخریب شده آن مورد بازسازی قرار گرفت.سقاخانه کربلائی عباس ۱۳۰ سال قدمت داشته و یک بار بحالت ویرانی رسیده که اخرین بازسازی آن درسال ۱۳۱۲ قمری انجام گرفته است. اخرین خادم سقاخانه کربلائی عباس که از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۹۱ بطور رسمی بنام اقا سید کاظم صنمواری بوده است. ایشان در سال ۱۳۹۱ به رحمت خدا رفته اند.
در قدیم بازارچه ای به نام کربلا یی عباس علی وجود داشته است که بنیان گذار این مکان کربلایی عباس علی گمرک چی، وزیر گمرکات در زمان ناصرالدین شاه بوده است. حدود ۹۰ سال پیش سقف بازارچه برداشته شده و تنها سقا خانه به جا مانده است.
سقاخانه ها یکی از جذابیت های نوستالژیک تهران است لبته نظیر این سقاخانه ها در شهرها و روستاهای دیگر ایران هم دیده می شود. سقاخانه در معماری سنتی ایرانی، به فضاهای کوچکی در معابر عمومی اطلاق می‌شد که اهالی و کسبه برای آب دادن به رهگذران تشنه درست می‌کردند. سقاخانه معمولاً ظروف سنگی بزرگی بودند که آب آشامیدنی در آنها ریخته می‌شد و پیاله‌هایی با زنجیر به به آنها بسته می‌شد.

سقاخانه کربلائی عباس 1 سقاخانه کربلائی عباس تهران
سقاخانه کربلائی عباس 2 سقاخانه کربلائی عباس تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *