رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ خرداد ۱۳۹۹

زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد

لینک این مطلب کپی شد!

زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد دومین مکان زیارتی پر‌‌بازدید شهر مقدس مشهد بعد از حرم مطهر امام ‌رضا‌(ع) است.ناصر و یاسر از فرزندان موسی بن جعفر می‌باشند(فاقد منبع معتبر). آرامگاه آن دو در روستای گلستان واقع در ۵ کیلومتری غرب مشهد (مسیر مشهد به طرقبه) قرار گرفته‌است.طبق روایات، هنگامی‌که امام ‌رضا(ع) از مدینه به طوس هجرت می‌کنند، ۲۱‌ تن از برادران ایشان هم همراهشان می‌‌آیند. در آن زمان دو‌ برادر امام‌رضا‌(ع) (سید‌‌یاسر و سید‌ناصر) به دستور خلیفه‌ عباسی به روستای گلستان تبعید ‌شده و بعد‌ از‌ مدتی به شهادت می‌رسند.

زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد

بنا به گفتهٔ مدیر فرهنگی اجتماعی این مجموعه،سالانه سه میلیون زائر به بقعه امامزادگان یاسر و ناصر مشرف می‌شوند که ۲۰ درصد آنان زائران خارجی هستند. بیشتر زائران خارجی مربوط به کشورهای عربی و حاشیهٔ خلیج فارس هستند.مساحت فعلی این مجموعه هزار مترمربع است. طرح جامع توسعه بقعه امامزادگان ناصر و یاسر از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و هم‌اکنون در حال اجرا است. در این طرح، هفت هکتار از اراضی اطراف این بقعه توسط خیرین شهرستان طرقبه شاندیز خریداری شده‌است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، این اراضی به توسعه شبستان، ایجاد فضای سبز، اماکن اقامتی (زائرسرا)، سالن‌های غذاخوری، کتابخانه دیجیتال، سالن مشاوره و تجهیزات دیگر برای انجام امور فرهنگی اختصاص می‌یابد.
آستان امامزاده ناصر و یاسر (ع) تا قبل از بازسازی، شبیه مسجد محلی کوچکی بود که دو ضریح چوبی سبزرنگ کوچک در آن قرار داشت، اما در سال ۸۲ با کمک زائران کشورهای عربی بازسازی شد و به شکل فعلی درآمد.

یکی از خیران کویتی به نام هاشم کمال که به این امامزاده ها سر زده بود، برای برآورده شدن حاجتش، نذر این دو امام‌زاده می کند و خیلی زود حاجت می گیرد. بنابراین تصمیم می گیرد تمام هزینه‌های ساخت و نصب ضریح این دو امامزاده را بپردازد و آن را رونق دهد. به همین دلیل است که حالا خیلی از زائران این امامزاده از کشورهای کویت و عراق و حاشیه خلیج فارس هستند. نام زائرخیر کویتی تحت ‌عنوان هاشم کمال بر ‌روی ضریح‌ها قید‌ شده‌ است.

در ابتدا این‌مکان تحت ‌عنوان مسجد و به‌ صورت ساده‌تر و با وسعت کم‌تر محل زیارت عموم قرار‌ داشت. قدیمی‌ترین کتیبه‌ای که صحت هویت و تاریخچه‌ این‌ مکان را مشخص می‌کند، به تحریر رضوان در بیرون محوطه، بین کاشی‌کاری‌های نما‌ی بیرونی قرار‌ دارد. در متن یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌های موجود در بقعه که فردی بنام رضوان با خط نستعلیق که آن را خوشنویسی کرده و تاریخ ۳۶/۸/۲ (شمسی) و زیر آن تاریخ ۱۳۷۷ (قمری) درج شده، چنین آمده است: «یا الله، این است بیت الشّرف آقازاده‌های محترم معظّم آقا سیّد ناصر و آقا سیّد باصر فرزندان حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) که به همّت جمعی از آقایان مؤمنین خیراندیش تعمیر شد و در تاریخ ۳۶/۸/۲ به اتمام و به پایان رسید. کتبه رضوان. ۱۳۷۷»
بر بالای این کتیبه هم دو کاشی‌ نوشته دیگر با کاشیکاری متأخرتری وجود دارد که در یکی «السلام علیک یا اهل بیت النبوة» و در دیگری «آستانه مبارکه سیدناصر و سید باصر(علیه السلام)» نوشته شده است.

زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد

روی این کتیبه ها هم، نام امامزاده ها «سید ناصر و سید باصر» آمده است اما دستکاری هایی که بعدا صورت گرفته، آن را در یکی از کتیبه ها تبدیل به «سید ناصر و سید یاسر» و در دیگری «سید ناصر و سید یاصر» تبدیل کرده است.
اشعاری که روی کتیبه بالای مزار هم درج شده، اسم این دو امامزاده ناصر و باصر آمده است و با این بیت شروع می شود:
ناصـرا، نور تو شد تابنـده باصـرا، ذکر تو شد پاینـده
یا در جای دیگری آمده است:
در این مکـان دو زاده آل پیـامبر اسـت آرامگـاه زاده موسـی بـن جعفر اسـت
خوابیده است ناصر و باصر در این شرف رفتند همچو لۆلۆ مکنـون در این صـدف
همچنین ‌ابتدا به ‌علت نگارش کتیبه نام‌ مکان زیارتگاه سید‌باصر و سید‌ناصر بوده اما بعد از تفحص و پیدا‌کردن سند‌های معتبر علی‌الخصوص درکتاب بحر‌الانساب به قلم سید‌مرتضی، مشخص می‌شود که نام صحیح امام‌زاده بزرگوار یاسر‌(ع) فرزند امام‌موسی‌کاظم(ع) است. برای همین نام مکان در همان سال ۱۳۸۲ به زیارتگاه یاسر و ناصر تغییر یافت.

نحوه دسترسی امام زاده یاسر ناصر

برای رفتن به آستان متبرکه امامزادگان سید ناصر و سید یاسر (ع) مشهد می توانید از خط یک مترو مشهد استفاده نمایید و در انتهای وکیل آباد از مترو پیاده شده و با تاکسی عازم این محل شوید .آدرس امام زاده یاسر ناصر ابتدای جاده طرقبه می باشد .
امامزاده یاسر ناصر در روزهای تعطیل و شلوغ هفته از جمله پنج شنبه بعد از ظهر و جمعه بدلیل شلوغی ورودی طرقبه نسبت با سایر روزها شلوغ تر است .

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *