رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

زندگی دوباره در تالاب گاوخونی

اشتراک گذاری

اصفهان- ایرنا – حضور فلامینگوها و سایر پرندگان در تالاب گاوخونی پس از سال ها خشکی و خشکسالی نویدبخش زندگی مجدد در این تالاب است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حیات دوباره تالاب گاوخونی نتیجه دو عامل انسانی و طبیعی درکنار هم است، زیرا علاوه بر تاثیر بارش های خوب اخیر، همت و تلاش مردم و اقدام های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در این حیات دوباره تاثیرگذار بوده است.
رعایت حقآبه تالاب، لایروبی رودخانه و قطع نشدن جریان پایه و حداقلی آب در پایان فصل کشاورزی، پرکردن کانال های سطحی و زیرزمینی غیرمجاز برداشت آب و ورود پساب تصفیه شده نقش مهمی در زندگی دوباره این تالاب دارد.
تالاب بین الملل گاوخونی با وسعتی حدود ۴۸۰ کیلومتر مربع درصورت خشکی می تواند به یکی از کانون های داخلی گرد و غبار در کشور تبدیل شود.
این تالاب در فلات مرکزی ایران که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان و مابقی در استان یزد واقع شده؛ قرار دارد و زاینده ‌رود به آن می‌ ریزد و یکی از تالاب ‌های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به ‌شمار می‌ آید.
ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینه عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر است؛ تالاب یا باتلاق گاوخونی منابع زیستی غنی دارد؛ همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است که با همه این ویژگی‌ ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است.
** بحران در تالاب با تخصیص بی‌ رویه آب به صنایع و باغ ها
آب ورودی این تالاب مدتهاست به صفر رسیده و عملا این تالاب نابود شده است اما طی بارش های اخیر حیات به تالاب بازگشته و فلامینگوها با حضورشان ساز زندگی را کوک کرده اند.
تالاب گاو خونی زندگی دوباره در تالاب گاوخونی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *