رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ بهمن ۱۳۹۵

زدودن ترس تحریم از چهره توریسم

اشتراک گذاری

سرمایه‏گذاران خارجی گردشگری و هتلداری روز گذشته در جریان دومین روز کنفرانس سرمایه‏گذاری در گردشگری و هتلداری ایران راه‏های عبور از تحریم‏ها و فعالیت در عرصه گردشگری در چارچوب برجام را واکاوی کردند. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، اسکات آنتل، مدیرارشد بروین لایتون پیزنر (Berwin Leighton Paisner) که یکی از شرکت‌های مشاوره حقوقی است در قالب پنل «فرونشانی ترس سرمایه‏گذارها از تحریم‏ها» به سرمایه‏گذاران توصیه کرد پیش از ورود به بازار ایران حتما قراردادهای موجود را بررسی کنند و بندهای مربوط به این کشور را زیر ذره‏بین قرار دهند.

وی با بیان اینکه می‏توان در گردشگری و هتلداری ایران سرمایه‏گذاری کرد، گفت: «بسیاری از کشورها هستند که تحریمی علیه ایران ندارند و سرمایه‏گذاران می‏توانند به راحتی از طریق این کشورها اقدام کنند.» اسکات آنتل با تشریح موارد غیرقانونی مطابق با تحریم‏های موجود آمریکا، خاطرنشان کرد: «همچنان طبق قوانین تحریمی آمریکا، سازمان‏هایی در ایران وجود دارند که نمی‏توان با مشارکت آنها در ایران سرمایه‏گذاری کرد. با این‌همه اتحادیه اروپا تمام تحریم‏ها را برداشته است.» او با تاکید براینکه مواردی همچون تروریسم، مسائل هسته‏ای و موارد حقوق بشری که از جمله موارد تحریمی هستند، به هیچ عنوان به گردشگری و هتلداری مربوط نمی‏شوند، تاکید کرد: «در این موضوعات سرمایه‏گذاران می‏توانند با خیال راحت ورود پیدا کنند، اما همچنان نیاز به اطلاعاتی درباره افرادی که تحریم شده‏اند دارند.» مدیرارشد بروین لایتون پیزنر به طرف‏های ایرانی توصیه کرد که این اطلاعات را در اختیار شرکای خارجی خود بگذارند؛ زیرا اینها مسائلی هستند که برای یک سرمایه‏گذار خارجی تعیین‏کننده و حیاتی است.

اگر آمریکا از برجام خارج شود…

او همچنین با طرح این فرض که آمریکا از برجام خارج شود، تصریح کرد: «در چنین شرایطی سایر طرف‏های شرکت‏‏کننده باید پاسخگوی سرمایه‏های هنگفتی باشند که سرمایه‏گذاران خارجی در ایران هزینه کرده‏اند.» اسکات آنتل با تاکید بر اینکه ایران بهتر است برجام را رعایت کند، یادآور شد: «فشارهای بسیاری وجود دارد که هیچ‏کدام از کشورها از برجام خارج نشوند و این امیدواری وجود دارد که دولت‏ها در مسیر درست حرکت کنند.» این مشاور بین ‏المللی حقوقی، در پایان سخنانش بهترین ابزار برای بازگشت ایران به آغوش جامعه جهانی را بهره‏گیری از گردشگری عنوان کرد و گفت که از این طریق ایران می‏تواند دوباره خودش را به دنیا معرفی کند.

تجربه آکور از تحریم ایران

در ادامه این پنل، اولیور گرانت، مدیر اجرایی آفریقا و خاورمیانه هتل‏های آکور، به تشریح تجربه شرکت خود در ورود به بازار ایران پرداخت و گفت: «ما زمانی که تصمیم گرفتیم وارد بازار ایران شویم، مدت‏ها به تحقیق در مواردی که اشاره شد پرداختیم. همه قراردادها را بررسی کردیم تا درباره تحریم‏های ایران و مغایرت‏ آن با فعالیت‏هایی که می‏خواهیم در این کشور انجام دهیم اطلاعات داشته باشیم.» او تاکید کرد: «به هرحال می‏دانستیم که باید به برخی موارد مقید باشیم و از این رو بررسی‏ها را توسعه دادیم.» مدیر اجرایی آفریقا و خاورمیانه هتل‏های آکور با اشاره به اینکه آکور در ۹۳کشور دنیا هتل دارد، خاطرنشان کرد: «این شرکت در گزینش کشورهایی که می‏خواهد در آنها سرمایه‏گذاری کند، سختگیری می‏کند. درباره ایران ما با آنالیز بازار به این نتیجه رسیدیم که به این بازار ورود پیدا کنیم.» به گفته گرانت، ایران پتانسیل آن را دارد که ۱۰۰هتل از مجموعه آکور در آن ساخته شود که بخش‌های مختلف بازار را هم پوشش دهد.

۴۰ سال بدون هتل زنجیره ‏ای!

غلام‌حیدر ابراهیم‏بای سلامی، مدیرعامل هگتا، نیز در پنل دیگر این کنفرانس که با مدیریت نیکلاس مسعود گیلانی، مدیرعامل کومودیت‏ اج برگزار شد، با اشاره به اینکه ۴۰سال است در ایران هتل زنجیره‏ای ساخته نشده، ابراز کرد: «اینکه اکنون تنها هزار و ۱۰۰هتل در ایران وجود دارد خود نشان‏دهنده ظرفیت‏های عظیم این بازار برای سرمایه‏گذاری است.» به گفته او، کمتر از ۳۰هتل از این تعداد ۵ستاره هستند. ابراهیم‏بای‌سلامی ضمن اشاره به مطالعات علمی صورت گرفته در این زمینه خاطرنشان کرد: «ما دریافتیم چنانچه بخواهیم به آنچه در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده، دست یابیم، به بیش از ۷۷۰هتل ۴و۵ستاره نیاز داریم.»به گفته این فعال گردشگری، درحال حاضر ۸۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار ایران سرگردان است که اگر گردشگری در اولویت قرار گیرد می‏توان بخشی از آن را جذب این بخش کرد. او بهره بالای بانکی را عامل نشست سرمایه‏ها در بانک‏ها عنوان کرد و گفت: «برای بیرون کشیدن این سرمایه‏ها از بانک‏ها پیشنهادهای سرمایه‏گذاری خوبی ارائه شده که از مدل‏های سرمایه‏گذاری خارجی استخراج کرده‏ایم.»

چالش زمین برای سرمایه ‏گذاران

کریستف لاندس، مدیرعامل هتل‏های آکور نیز که در این پنل حضور داشت، با بیان اینکه درباره برنامه ملی گردشگری ایران حرف زیاد زده می‏شود، اما چیزی نمی‏بینیم، تصریح کرد: «چون سرمایه‏گذاری صورت نمی‏گیرد نمی‏توان نمود خارجی این حرف‏ها را مشاهده کرد.» به باور وی، مواردی نظیر معافیت‏های مالیاتی و کاهش بوروکراسی اداری می‏تواند به تحقق برنامه‏های گردشگری ایران بینجامد. لاندس با اشاره به نرخ بهره در ایران، آن را مانعی برای سرمایه‏گذاری دانست و خاطرنشان کرد: «در همین حال، زمین مساله مهم دیگری است که هزینه‏های ساخت هتل را افزایش می‏دهد. براساس تجارب ما، ۲۰-۱۸ درصد کل هزینه‏ها به خرید زمین اختصاص دارد که قطعا دولت می‏تواند با اجاره زمین به مدت ۵۰-۴۰ سال، این مساله را حل کند.» مدیرعامل هتل‏های آکور این کار را دارای دو مزیت دانست و توضیح داد: «اجاره طولانی‏مدت زمین به سرمایه‏گذار، هم او را به سرمایه‏گذاری تشویق می‏کند و جریان نقدینگی را در دولت‏های شهری ایجاد خواهد کرد؛ مواردی که به اشتغال‌زایی در ایران با این حجم از جوان جویای کار کمک خواهد کرد.»

افق کاهش سرمایه‏ گذاری دولتی

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران نیز در بخشی از کنفرانس دیروز، با اشاره به برنامه ملی گردشگری گفت: «هدف‌گذاری این‌گونه است که در بلندمدت دولت تنها ۲۸ درصد از سرمایه‏گذاری‏های گردشگری را انجام دهد و مابقی به عهده بخش خصوصی باشد.» محسن مهرعلیزاده توضیح داد: «پیش‏بینی می‏شود در سال‏های ابتدایی، سهم دولت بیشتر باشد و به تدریج در سال‏های پایانی نقش بخش خصوصی در این زمینه افزایش یابد.» به گفته وی، سرمایه‏گذاری‏هایی از قبیل تاسیسات بین‏راهی، هتل‏ها، رستوران‏ها و… از جمله زمینه‏های سرمایه‏گذاری است که بخش خصوصی با کمک تسهیلات دولتی آنها را اجرایی می‏کند.

این فعال بخش خصوصی همچنین برهمین اساس پروژه‏های گردشگری را به سه دسته پروژه‏های کوچک، بزرگ و متوسط تقسیم و تصریح کرد: «پروژه‏های کوچک توسط بخش خصوصی و در قالب تاسیسات بین‏راهی، پروژه‏های طبیعت‏گردی و بومگردی و… شکل می‏گیرند. در عین حال، پروژه‏های متوسط از سوی بخش خصوصی و با کمک محدود سرمایه‏های خارجی ایجاد می‏شوند.» مهرعلیزاده افزود: «پروژه‏های بزرگ نیز از سوی بخش خصوصی و با مشارکت قابل توجه خارجی انجام می‏شوند. در همین حال، دولت تنها در پروژه‏هایی ورود پیدا می‏کند که زیرساختی است.»رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران همچنین با دست و پاگیر خواندن قوانین و مقررات در این حوزه، پارلمان بخش خصوصی را موظف به رسیدگی به مقررات دانست و خاطرنشان کرد: «این قوانین که توام با دیوان‏سالاری وسیع است، روند سرمایه‏گذاری را کند و با چالش روبه‌رو می‏کند. ما خود را موظف به مقررات‏زدایی و اصلاح قوانین می‏دانیم.»

اعطای پروانه رایگان به تاسیسات گردشگری در اصفهان

شهردار اصفهان نیز در بخش دیگری از این همایش ضمن معرفی این شهر برای سرمایه‏گذاران، از اصفهان به عنوان نخستین شهری نام‏ برد که اعطای مجوز و پروانه ساخت هتل و تاسیسات گردشگری در آن رایگان است. مهدی جمالی‏نژاد توضیح داد: «از آنجا که محور توسعه اصفهان، گردشگری است ما تلاش کرده‏ایم که در این زمینه تسهیلاتی قائل شویم و امیدواریم این موضوع به دیگر شهرها نیز تسری پیدا کند.» به گفته او، ظاهرا این تسهیلات در شیراز نیز در نظر گرفته شده است.

این مقام شهری اصفهان با بیان اینکه اخیرا برند «تاریخی با افسانه‏ای ناگفته» را به عنوان برند ایران انتخاب کرده‏ایم، یادآور شد: «اصفهان لایه‏های پنهانی دارد که ما سعی کردیم با استفاده از این شعار، افراد را به کشف آن فرابخوانیم.» جمالی‏نژاد درباره پروژه‏های گردشگری در این شهر نیز گفت: «۱۵۰ پروژه مشارکتی در سال گذشته منعقد شد و ۳ هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت.» شهردار اصفهان موفقیت در سرمایه‏گذاری را منوط به مجموعه‏ای از فاکتورها دانست و تصریح کرد: «توسعه نیروی انسانی امری است که مدنظر ما قرار گرفته؛ به گونه‏ای که علاوه‌بر دانشگاه‏هایی که گردشگری تدریس می‏کنند، اکنون ما درصدد هستیم که مدارس گردشگری تاسیس کنیم.» او از مدرسه گردشگری لوزان به عنوان یکی از این مدارس نام برد که قرار است طی ۱۰ روز آتی افتتاح شود؛ مدرسه‏ای که با همکاری ایران و سوئیس در کشورمان تاسیس خواهد شد.

جمالی‏نژاد گردشگری دانش ‏محور را نیز ازجمله موارد موردنظر مسوولان شهری اصفهان عنوان کرد. این مقام شهری درباره سرمایه‏گذاری شهرداری اصفهان در پروژه‏های گردشگری نیز اظهار کرد: «شهرداری برخی شهرها اخیرا در امر سرمایه‏گذاری فعال شده‏اند و در برخی موارد نیز سرمایه‏گذاران خارجی ورود پیدا کرده‏اند. دو نمونه آن در اصفهان، پروژه شهر رویایی با سرمایه ‏گذاری چینی‏ها و آکواریوم با سرمایه‏گذاری ترکیه‏ای‏ها است.» وی خاطرنشان کرد که در این زمینه نیاز به گفتمان مشترک است که باید تکمیل شود.جمالی‏نژاد همچنین استفاده از تفاهم‏نامه‏های خواهرخواندگی در راستای توسعه گردشگری را نیازمند انعقاد تفاهم‏نامه‏های عملی خواند و افزود: «از آنجا که قراردادهای خواهرخواندگی شامل بخش‏های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می‏شود، باید برای استفاده از آن در توسعه توریسم به تفاهم‏هایی عملی دست پیدا کنیم.»

 زدودن ترس تحریم از چهره توریسم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *