جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای چهارطاق گوغر

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ آبان ۱۳۹۸

روستای چهارطاق گوغر از دهستان گوغر شهرستان بافت استان کرماندر ۴۰هزارگزی شمال باختر بافت ، از چشمه آبیاری میشودمحصولش غلات و حبوبات است . شغل اهالی زراعت است،دری کوئیه و بهنگ جزء این ده است چهارطاق گوغر واقع در۱۲۰کیلومتری سیرجان میباشد.زمانی که نام چهارطاق برده می شود تمام افکار انسان به سویبنا تاریخی که چهار تا طاق داشته باشد می رود بر اساس بررسی هایبه عمل آمده چهارطاق گوغر نیز طبق یک فرضیه مربوط به قبل ازاسلام که بنا یا آتشکده ای چهارطاقی وجود داشته که بر دستطبیعت نابود و محو گردیده است.

در اصطلاح به دربی که دو لنگه آن به طور کامل باز باشد نیز چهارطاق گویندکه می گویند درب چهارطاق باز است در کل معنی واژه چهارطاق کنایه از عناصر اربعه میباشد این عناصر چهارگانه شامل آب.آتش.باد و خاک میباشدشما نیز میتوانید با نظرات خود ما را در به دست آوردن تاریخچه واقعی چهارطاق گوغر کمک کنید.

به گفته مسن ترین فرد روستا آقای غیب الله کریمی که اززمان تولددر این روستا زندگی می کند چهارطاق کنونی در وسط چهار قلعه که طوایف چهارطاق زندگی میکردند به وجود آمده و در اصل این چهار قلعه معروف به چهارطاق بوده که به مرور زمان قلعه ها نابود شدهو روستای جدیدی به وجود آمده است .
روستای گوغر کرمان، روستایی آباد و برقرار است که در مرز بین دو شهر بافت و جیرفت کرمان واقع شده است. ارزش و اهمیت روستای گوغر بافت، از جاذبه های گردشگری کرمان، از دو منظر قابل بررسی می باشد؛ یکی از منظر سرسبزی، باغات و جامعه عشایری در دل کویر و دیگری از منظر تولید فرش های دست باف با نقش افشاری که از صنایع دستی کرمان به شمار می آیند و آوازه و شهرت این نوع از فرش در تمامی اروپا و آمریکا گسترش یافته است.
در گذشته های نه چندان دور ایل افشار در این منطقه سکونت داشته اند و بافندگان چیره دست و هنرمند ایل، اقدام به احداث دارهای قالی و بافت قالی های خوش نقش افشار می کردند. اما رفته رفته با توسعه شهرنشینی و افزایش مهاجرت از روستا به شهر ایل افشار نیز این منطقه را ترک کرده و راهی کلان شهرهایی چون اصفهان و تهران شدند.

bahar1 روستای چهارطاق گوغر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 4.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    از نكات مهم اين روستا رويش گياهان داروي در اين منطقه است كه كارگاه توليد عرقيجات از اين گياهان ، رونق خاصي به اين منطقه بخشيده است

    ۱۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *