جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای چن سولی

تاریخ بروزرسانی :
۹ مهر ۱۳۹۵

۱- تاریخچه و سابقه سکونت و وجه تسمیه روستا :
این روستا یکی از روستاهای قدیمی شهرستان آق قلا بوده واز قدمت بسیار کهنی برخوردار می باشد . ساکنان اولیه این روستا دامدار بوده و به مرور زمان به دیگر فعالیتهای کشاورزی از جمله زراعت پرداخته اند. ساکنین این روستا از اقوام ترکمن بوده و از اهل تسنن می باشند راجع به وجه تسمیه روستا بزرگان وریش سفیدان روستا بر این اعتقادند که در گذشته بدلیل اینکه تنها منبع تامین آب روستا آب رودخانه گرگانرود بوده است و مردم برای تامین آب مورد نیاز به کنار رودخانه می رفتند و ماسه ها را کنار میزدند تا آب شیرین وگوارایی جمع شود وظروف خود را پرکنند به همین دلیل این روستا چن سولی نام گرفت که چین یا چن به معنی درست ، مناسب و گوارا و سولی به معنی آب یا آبی می باشد .بنابراین در گویش محلی چن سولی یعنی آب گوارا که به مرور زمان نام این روستا چن سولی ، چین سبیلی و چن سبلی نیز گفته می شود.

۲- موقعیت جغرافیایی :

روستای چن سولی به لحاظ تقسیمات کشوری (اداری – سیاسی ) در شهرستان آق قلا ، بخش وشمگیر ، دهستان مزرعه جنوبی واقع شده است . این روستا در فاصله ۳ کیلومتری انبارالوم ( به عنوان مرکز بخش ) و ۱۸ کیلومتری آق قلا (به عنوان مرکز شهرستان ) قرار دارد و ۷ کیلومتر تا جاده آق قلا – گنبد فاصله دارد که همگی راههای ارتباطی جاده آسفالته می باشد .

به لحاظ موقعیت ریاضی روستای چن سولی در طول جغرافیایی ۵۴درجه و ۳۷ دقیقه شرقی وعرض جغرافیایی ۳۷درجه و۵ دقیقه شمالی واقع شده است .

۳- جمعیت روستا :

بر اساس آمار خانه بهداشت ، جمعیت روستا در مردادماه ۱۳۹۰ ، تعداد ۹۷۹ خانوار و تعداد ۴۰۷۹ نفر می باشد .

یکی از مشاغل رایج در بین جوانان روستای چن سولی فعالیت در کارگاههای تولید مبل می باشد که در حدود ۴۰۰ نفر از جوانان روستا در تهران و سایر شهرستانها به این کار مشغول می باشند و فقط در اعیاد و تعطیلات رسمی در روستا حضور می یابند و یکی از دلایل اختلاف جمعیت روستا بر اساس آمار خانه بهداشت وآمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن نیز همین امر می باشد .

۴- ترکیب جمعیتی روستا :

روستای چن سولی به لحاظ ساختار قومی از همگنی و تجانس خاصی برخوردار می باشد به طوریکه اکثر ساکنین روستا را اقوام ترکمن و اهالی روستا تماما ” ترکمن می باشند . زبان اصلی اهالی روستا ترکمنی می باشد ولی به زبان فارسی نیز گویش می کنند .

۵- ویژگیهای فرهنگی – اجتماعی :

نوع پوشش اهالی روستا در مردان وزنان تا حدودی متفاوت است در مردان افراد مسن تر لباس سنتی ترکمنی می پوشند ولی افراد جوان پوشش ملی مطابق با کل کشور دارند اما زنان روستا تماما” پوشش سنتی ترکمنی دارند .

از لحاظ فرهنگی دارای فرهنگ خاص ترکمنی بوده ولی در کل با فرهنگ عمومی کشور همگام است .

۶- منابع درآمدی و وضعیت اقتصادی :

در روستای چن سولی بخش کشاورزی مقام اول را در ساختار شغلی روستا به خود اختصاص داده است .کشاورزان روستا عمدتا”به کشت گندم ، جو و شالی و به صورت محدودتر پنبه ، خربزه ، هندوانه ، گوجه فرنگی ، ذرت و سایر محصولات کشاورزی می پردازند . منابع تامین آب کشاورزی رودخانه گرگانرود ،حدود ۸۵ حلقه چاه عمیق و نهرهای فصلی میباشد و بسیاری از اراضی زراعی روستا نیز به صورت دیم کشت میشود . پس از کشاورزی ، دامداری فعالیت اصلی ساکنان روستا را تشکیل می دهد که شاغلین این بخش بیشتر به کار نگهداری گاو و تولید شیر مشغول می باشند . فعالیت در بخش صنعت ، خدمات ، حمل و نقل عمومی و واحدهای صنفی از سایر راههای درآمد اهالی روستا می باشد .

یکی از مشاغل رایج در بین جوانان روستای چن سولی فعالیت در کارگاههای تولید مبل می باشد که در حدود ۴۰۰ نفر از جوانان روستا در تهران و سایر شهرستانها به این کار مشغول می باشند و فقط در اعیاد وتعطیلات رسمی در روستا حضور می یابند و یکی از دلایل اختلاف جمعیت روستا بر اساس آمار خانه بهداشت وآمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن نیز همین امر می باشد .

۷- امکانات روستا :

روستای چن سولی از لحاظ امکانات زیربنایی در وضعیت نسبتا”مطلوبی قرار دارد .این روستا دارای آب ، برق ، گاز و تلفن و اینترنت پرسرعتADSL می باشد تمامی راه های دسترسی روستا آسفالته می باشد و فاز اول طرح هادی اجرا گردیده و حدود ۱۳۵۰ متر از خیابان اصلی روستا نیز آسفالت گردیده است .

ساختمان دهیاری به زیربنای ۸۵ مترمربع احداث گردیده و دهیار واعضای شورای اسلامی روستا با حضور در این مکان در خدمت مردم محترم روستا می باشند .

از لحاظ خدمات ارتباطی ، این روستا دارای دفتر مخابرات و دفتر ICT و پست بانک روستایی می باشد که در حال ارائه خدمات بانکی و پستی و اینترنت پرسرعت به اهالی روستا می باشند .

از لحاظ آموزشی ، ۴ واحد آموزشی مدارس ابتدایی و راهنمایی پسرانه ومدارس ابتدایی و راهنمایی دخترانه و یک واحد مهد کودک خصوصی در روستا وجود دارد.

از لحاظ بهداشتی ، روستای دارای یک واحد خانه بهداشت روستایی با ۵ نفر پرسنل می باشد و دو روز در هفته نیز پزشک با حضور در خانه بهداشت به مداوای بیماران می پردازد . خانه بهداشت شماره ۲ روستا نیز در حال احداث می باشد .

از سایر نهادهای فعال در روستا شورای حل اختلاف ، پایگاههای بسیج برادران وخواهران و کانونهای فرهنگی و هنری مساجد می باشد .

روستا دارای یک واحد پارک به مساحت حدود ۲ هکتار می باشد که متاسفانه امکانات محدودی دارد وجوابگوی کودکان و نوجوانان و سایر اهالی روستا نمی باشد .

روستای چن سولی دارای یک مجموعه ورزشی به مساحت ۵/۳ هکتار می باشد که فاز یک آن شامل احداث دیوار و ساختمان رختکن در سال جاری اجرا گردید .

۸- بازار هفتگی :

بازار هفتگی در روستای چن سولی قدمت زیادی ندارد و از چند ماه پیش در روز چهارشنبه هر هفته برگزار می شود و مردم استقبال خوبی از آن به عمل آورده اند .

۹- بافت فیزیکی روستا :

به لحاظ کیفیت ابنیه ، بیشتر ساختمانهای جدید با استفاده از وام های بهسازی بنیادمسکن با نظارت ناظرین فنی و با رعایت اصول فنی احداث گردیده اما ساختمانهای قدیمی تر اگرچه با مصالح بادوام ونیمه دوام ساخته شده اما اصول فنی به طور کامل در آنها رعایت نگردیده است .

۱۰- طرح هادی روستا :

طرح هادی روستا در سال ۸۳ به تصویب رسیده و در سال جاری نیز بازنگری طرح هادی روستای چن سولی صورت خواهدگرفت . اجرای طرح هادی از سال ۸۴ آغاز گردیده وتاکنون فاز یک آن شامل حدود ۳ کیلومتر جدول وحدود ۱۳۵۰متر آسفالت خیابان اصلی روستا اجرا گردیده است .

۱۱- نیازها وپیشنهادات برای توسعه آینده روستا :

۱- اجرای کامل طرح هادی روستا

۲- احداث مرکز بهداشتی – درمانی

۳- احداث سالن ورزشی

۴- احداث پارک روستایی

۵- احداث انبار توزیع نهاده های کشاورزی

۶- تعویض تیرهای فرسوده برق

۷- تعویض کلیه لوله های فرسوده آب روستا

IMG   روستای چن سولی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *