رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ بهمن ۱۴۰۲

روستای چلندر نوشهر

اشتراک گذاری

روستای چلندر نوشهر یکی از روستاهای زیبای شهرستان نوشهر می باشد که با طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوعی که دارد سالانه پذیرای مسافران زیادی می باشد. این روستا در دامنه کوه دیو سپید واقع شده است و در شرق نوشهر می باشد . یکی از دیدنی ترین جاذبه های روستای چلندر مزارع چای و برنج است. در فصل کشت و رویش برنج عطر خوش برنج ایرانی به مشام می رسد و این خیلی لذت بخش است. روستای چلندر در قسمت شرق شهر نوشهر واقع شده است. این روستا از سمت غرب به روستای کهنه سرا، از شرق به روستای ملکار، از شمال به دریای خزر و از جنوب به جنگل‌ و رشته کوه‌های البرز منتهی می‌شود.

روستای چلندر نوشهر

قدمت روستای چلندر

روستای چلندر تاریخچه‌ای طولانی دارد. چلندر زار، نام منطقه‌ای در رستمدار طبرستان و نزدیکی کورشید بوده است. چیلک شار (روستای چلک) نیز زیر مجموعه‌ای از این روستا به شمار می‌رفت. زمانی که «منوچهر» (یکی از پادشاهان پیشدادی) از دست «افراسیاب» (شاه اسطوره‌ای توران که منطقه‌ای در آسیای میانه بوده است) به این منطقه پناه می‌آورد، به کمک سپاهیان خود خندقی دورتادور روستا حفر می‌کند و آب دریا را نیز به این خندق می‌ریزد تا از جان خود و سپاهیان در برابر افراسیاب محافظت کند. این روایت تاریخی دلیلی بر قدمت روستای چلندر است.

طبق گفته پیران و بزرگان روستای چلندر، سکونت و محل اولیه این روستا در ضلع غربی مکان امروزی آن و در مجاورت غار معروف دیو سفید (غار مور) بوده است؛ اما با گذشت سال‌ها و بر اثر طغیان رودخانه‌ها، این منطقه به‌طور کل زیر آب رفت. مردم چلندر نیز برای زندگی به بخش دیگری از روستا کوچ کردند.

روستای چلندر به‌واسطه برخورداری از جاذبه‌هایی همچون دریاچه ارواح و آبشار چلندر، یکی از منحصربه‌فردترین روستاهای مازندران به حساب می‌آید.

روستای چلندر نوشهر

مردم شناسی روستا

مردم روستای چلندر از قوم «طبری» یا به زبان محلی مازندرانی «تورستون» یا «تپورستون» هستند. یکی از قبایل ایرانی‌تبار دوره باستان که در جنوب دریای مازندران زندگی می‌کرد. پس از اسلام، به تبری معروف شد. این قوم با نام‌هایی نظیر «تپوری»، «تیپار»، «تپیری»، «تیبارین»، «طبریان» و «تبری» نیز شناخته می‌شوند. مردم این روستا به زبان طبری و گویش «کجوری» صحبت می‌کنند.

اغلب اهالی روستای چلندر، به کشت چای و برنج مشغول هستند. در واقع کشاورزی در این روستا از رونق خوبی برخوردار است. برنج چلندر به‌علت عطر، بو و کیفیت بالا بسیار معروف است و این محصول در میان مردم مازندران و دیگر نقاط ایران نیز محبوبیتی خاص دارد.

روستای چلندر نوشهر

جاهای دیدنی روستای چلندر

روستای چلندر به‌دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متعدد است.

جنگل چلندر

مهم‌ترین جاذبه روستای چلندر، پوشش گیاهی متنوع و درختان و جنگل بکر آن است. جنگل این روستا با برخورداری از پوشش جانوری و گیاهی بی‌نظیر، آب‌وهوای جنگلی با عطر درختان باران‌ز‌ده، لحظات دل‌چسبی از سفر را برای گردشگران می‌سازد و آرامشی خاص به آن‌ها هدیه می‌دهد. ارتفاعات سرسبز و کوهستانی این جنگل، باعث جذابیت بیشتر روستای چلندر شده است. سفر و جنگل‌نوردی در این منطقه، قطعا با ماجراجویی در طبیعتی چشم‌نواز همراه خواهد بود.

با پیاده‌روی در جنگل چلندر شما شاهد مناظری از جمله چشمه‌ها، نهرهای آب زلال، درختانی با قامتی بلند و طبیعتی سرسبز خواهید بود. در نهایت نیز این مسیر شما را به آبشار زیبای چلندر خواهد رساند. گونه‌های جانوری متنوعی در جنگل چلندر وجود دارند که از جمله می‌توان به خرس، پلنگ، خوک وحشی، گوزن، آهو، مارال و انواع پرندگان اشاره کرد. بخش‌هایی از جنگل نیز برای حفاظت از این‌گونه‌ها جزو مناطق حفاظت‌شده قرار دارند.

روستای چلندر نوشهر

آبشار چلندر

آبشار چلندر در ۲۰ کیلومتری (۲۵ دقیقه) جاده نوشهر به نور (محور غرب به شرق) قرار دارد. در واقع این آبشار در دل جنگل‌های جنوب شرق روستای چلندر واقع شده و با توجه به فاصله اندک با کوهستان، از رطوبت کمتری برخوردار است و آب‌وهوایی منحصربه‌فرد دارد. برای دسترسی به آبشار باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بین درختان جنگل پیاده‌روی کنید تا ابتدا به حوضچه‌های آبشار و سپس به آبشارهایی با ارتفاع زیاد برسید. این منطقه به‌قدری زیبا است که قطعا ارزش این زمان پیاده‌روی را خواهد داشت.

ترکیب آبشار چلندر با حوضچه‌های متعدد آن، باعث به‌وجود آمدن منظره‌ای بی‌نظیر و دوست‌داشتنی شده است. بسیاری از گردشگران به قصد آب‌تنی و شنا به این منطقه می‌روند. ارتفاع این آبشار که در قسمت شرقی جنگل‌های چلندر قرار دارد، از نیم متر تا چهار متر متغیر است. همچنین اطراف آبشار طبیعتی چشم‌نواز دارد که می‌توانید در آنجا چادر بزنید و چند ساعتی را در آرامش این منطقه به استراحت و خوش‌گذرانی بپردازید.

روستای چلندر نوشهر

ساحل چلندر

ساحل چلندر در بین دیگر سواحل شهرهای مازندران، تمیزتر و خلوت‌تر است و کاملا مناسب افرادی است که دوست دارند در کنار آرامش دریا پیک‌نیک کنند. استراحت در این ساحل به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر تماشای خط آبی دریا، با صدای آرامش‌بخش امواج و پرندگان دریایی، ساعاتی خوش را تجربه کنید. همچنین اگر اهل قدم زدن روی ماسه‌های ساحل دریا باشید این منطقه با توجه به خلوتی و تمیزی، بهترین ساحل برای انجام این فعالیت خواهد بود.

روستای چلندر نوشهر

دریاچه چلندر

دریاچه ارواح که دریاچه «ممرز» نیز نامیده می‌شود، یکی از مشهورترین جاهای دیدنی نوشهر است و برخی با نام دریاچه چلندر آن را می‌شناسند. فاصله دریاچه ارواح تا روستای چلندر ۳۰ کیلومتر (یک ساعت و ۱۰ دقیقه) است. این دریاچه در جنوب شرق چلندر و در میان جنگل انبوه درختان پهن‌برگ قرار دارد. اطراف دریاچه ارواح توسط درختان توسکا و ممرز پوشیده شده است که شاید علت نام‌گذاری این دریاچه با نام ممرز، وجود همین درختان باشد. دریاچه ارواح حدود ۷۰۰ متر طول و ۳۰۰ متر عرض دارد.

منطقه کنونی دریاچه ارواح در گذشته دشتی وسیع و پوشیده از درختان ممرز و توسکا بوده است که با گذشت زمان و جاری شدن آب در این دشت، درختان به مرور پوسیده و از ساقه شکسته شدند. این درختان از کمر شکسته شده، هم در میان دریاچه و هم در ساحل آن دیده می‌شوند. فضای مه‌آلود و آب باتلاقی دریاچه ارواح همراه با درختان از کمر شکسته باعث شدند تا فضایی اسرارآمیز و ترسناک در این مکان حاکم باشد.

از بهترین تفریحات منطقه دریاچه ارواح می‌توان به پیاده‌روی در کنار دریاچه و جنگل، عکاسی از طبیعت چشم‌نواز، آفرود سواری (برای انجام این تفریح احتیاج به اخذ مجوز از اداره جنگل‌داری است) و کمپ کردن اشاره کرد. با توجه به اینکه این منطقه بکر است و هیچ‌گونه امکانات رفاهی و تفریحی موجود نیست، پیشنهاد می‌شود برای کمپینگ و شب‌مانی تجهیزات کافی و لازم همراه داشته باشید. دریاچه ارواح، مکانی هیجان‌انگیز برای ماجراجویی و سفر است.

بهترین زمان سفر به دریاچه ارواح ۶ ماه اول سال است. هرچند این دریاچه در تمامی فصول زیبایی به‌خصوصی دارد؛ اما مسیر دسترسی در فصول پاییز و زمستان به‌دلیل بارش‌های این منطقه و لغزندگی جاده‌ها کمی سخت می‌شود. همچنین خاک جنگل‌های اطراف دریاچه ارواح نیز به حالت گلی و باتلاقی در‌می‌آیند.

روستای چلندر نوشهر

امامزاده نوح

امامزاده نوح، یکی از جاذبه‌های روستای چلندر است که بین اهالی این روستا اهمیتی خاص دارد. تاریخچه ساخت بنای این امامزاده به دوره قاجار بازمی‌گردد؛ ولی نام سازنده مشخص نیست. در تابلوی ورودی این بنا بقعه مبارکه امامزاده نوح ابن موسی کاظم نوشته شده است؛ در حالی که اهالی چلندر اعتقاد دارند اصل و نسب این امامزاده به حضرت نوح می‌رسد.
مسیر دسترسی به امامزاده نوح از جاده آبشار چلندر است؛ بدین‌ترتیب که ابتدا باید دیوارنویس‌های مسیر آبشار چلندر را دنبال کنید و پس از طی مسافتی حدود سه کیلومتر به انتهای جاده آسفالته خواهید رسید. در قسمت چپ مسیر تابلوی این امامزاده را مشاهده خواهید کرد.

بنای اصلی امامزاده به‌صورت هشت‌ضلعی با سقفی شیروانی است. قسمت درب ورودی حدود دو متر مربع مساحت دارد و با هشت ستون چوبی محصور شده است. داخل این بنا نیز ۶ طاقچه قرار دارد و همچنین در اضلاع غرب، شرق و جنوب بنای این امامزاده نورگیرهای مشبک چوبی تعبیه شده است. در حیاط امامزاده نوح، آرامستان روستا قرار دارد که درب آن با ورودی امامزاده از سمت شمال این بنا است. غسالخانه این آرامستان خارج از محوطه و در جنوب غرب خیابان اصلی قرار دارد.

روستای چلندر نوشهر

بهترین زمان سفر به روستای چلندر

روستای چلندر در طول فصول مختلف، آب‌وهوای متنوعی دارد و کاملا مناسب افرادی است که به پیاده‌روی در فضای باز علاقه دارند. قدم زدن در جنگل‌های سرسبز و خوش‌عطر این روستا باعث حس نشاط دوچندان در وجود هر فرد خواهد شد. چلندر ارتفاعی ۱۴۰ متری از سطح دریا دارد و همین امر باعث شده است تا گیاهان و درختان به‌خوبی در این منطقه تکثیر شوند و رشد کنند.

روستای چلندر نوشهر

بهار

طبیعت بهار در روستای چلندر زیبا و آب‌و‌هوا دل‌پذیر است. اغلب طبیعت‌گردان و گردشگران در این فصل به این روستا سفر می‌کنند تا شاهد جوانه زدن شکوفه‌ها و به‌نوعی زنده شدن طبیعت باشند. در کنار تمام زیبایی‌های فصل بهار می‌توان به باران‌های بهاری هم اشاره کرد که بوی خوش خاک خیس تمام منطقه را فرامی‌گیرد.

تابستان

فصل تابستان در روستای چلندر کمی متفاوت از بهار است. در این زمان از سال طبیعتی سبز و درخشان همراه با آب‌و‌هوایی نسبتا گرم و مرطوب در این منطقه حاکم خواهد بود. علاوه‌ بر این، در فصل تابستان میزان شرجی بودن هوا در شهرهای ساحلی بیشتر از دیگر مناطق شمالی است که روستای چلندر نیز از این امر مستثنی نیست. در این فصل شالی‌کاران سخت مشغول کار هستند و حال‌وهوای روستا دیدنی است. پرندگان بسیاری در فصل تابستان، از مناطق سردسیر به روستای چلندر مهاجرت کرده و آن را به یکی از مقاصد پرنده‌‌ نگری ایران تبدیل می‌کنند.

پاییز

روستای چلندر در فصل پاییز، با وجود درختان انبوه که همه به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درمی‌آیند، بی‌شباهت به نقاشی نیست. قدم زدن زیر بارش پاییزی روستا با هوایی از بوی نم خاک، برای اغلب گردشگران مطلوب و خاطره‌انگیز خواهد شد.

زمستان

زمستان روستای چلندر نیز بسیار دیدنی است؛ زیرا چلندر یکدست سفیدپوش می‌شود؛ البته به‌علت سرمای زیاد این منطقه در زمستان، سفر و گشت‌وگذار توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است از لذت سفر کم کند. مگر اینکه شما از دسته گردشگرانی باشید که به سفرهای زمستانه علاقه‌مندند.

روستای چلندر نوشهر

نحوه دسترسی به روستای چلندر نوشهر

آدرس: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش مرکزی، دهستان بلده کجور
برای دسترسی به روستای چلندر، ابتدا از طریق جاده چالوس خود را به شهر چالوس برسانید. از چالوس عبور کنید و در امتداد جاده ساحلی به‌سمت نوشهر (محور غرب به شرق) برانید. از نوشهر نیز بگذرید و در جاده نوشهر به نور به مسیر ادامه دهید. در طول راه باید از روستاهای مزگاه، چلک، کهنه‌سرا و دزدک عبور کنید. حدود ۷۰۰ متر بعد از تابلوی دزدک، خروجی روستای چلندر را خواهید دید.

مسیر دسترسی از هراز با خودرو

اگر قصد دارید از سمت شرق و شهرهای نور یا رویان به روستای چلندر بروید، ابتدا به‌وسیله جاده هراز خود را به رویان برسانید و در مسیر نور- نوشهر (محور شرق به غرب) برانید. از روستاهای صلاح‌الدین کلاسفلا و علی آباد عسگرخان عبور کنید. حدود یک کیلومتر بعد از اردوگاه تفریحی- آموزشی بانک مرکزی، دوربرگردان را دور بزنید. پس از طی حدود ۱٫۵ کیلومتر، به یک جاده فرعی خواهید رسید که به روستای چلندر منتهی می‌شود.

روستای چلندر نوشهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *