رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ فروردین ۱۳۹۶

روستای چشمه صالح

لینک این مطلب کپی شد!

روستای چشمه صالح ُیکی از روستاهای دهستان بسطام و در حدود۲۰ کیلومتری خرم آباد واقع شده است .

بعد از عبور از تنگ شبیخون ُ رباط وروستای ذهابی یک جاده فرعی به سمت چب و در جهت جنوب شرقی از جاده نورآباد و الشتر جدا و در انبوهی از جنگل های بلوط می لولد. این جاده که تا چندسال پیش خاکی»و ُیکی از بکرترین طبیعت های استان لرستان بود اما در چند سال اخیر به علت تردد زیاد و تبدیل شدن به یک تفرجگاه عمومی بسیاری از جذابیت های دست نخورده خود را از دست داده است.

چشمه صالح چهارمین روستای دهستان بسطام است و حد واسط روستاهای تنگ حسن و چشمه بید است و در گذشته های دور “کول مر” نامیده می شده است.

این روستا که به نظر می رسد قدمت بسیار زیادی دارد و یکی از مهم ترین روستا های این دهستان بوده است در اوخر پهلوی دوم و اوایل انقلاب کم کم از مرکزیتش کاسته شده است و اکثر ساکنان آن به خرم آباد و روستا های چشمه بید لپه ُگاپت و…نقل مکان نموده اند

اطلاق برخی اسامی خاص که بر اساس “زبان شناسی تاریخی” قابل تطبیق با دوره های تاریخی – زبانی هستند و وجود سه قبرستان در این روستا که یکی از آنها به احتمال زیاد به دوران پیش از اسلام برمی گردد و یکی مربوط به دوران اسلامی و یک قبرستان جدید دلیلی بر سکونت چند هزار ساله در این روستا است که امروزه بر خلاف گذشته تعداد خانوارهای ساکن در آن به کمتر از انگشتان دست رسیده است.

 روستای چشمه صالح

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *