رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ آذر ۱۴۰۰

روستای ون کاشان

لینک این مطلب کپی شد!

روستای ون کاشان روستایی بسیار خوش آب و هوا در ۶۰ کیلومتری شمال غرب کاشان می باشد . و موقعیت جغرافیایی آن ۳ دقیقه و ۵۱ درجه طول جغرافیایی و ۱۰ دقیقه و ۳۴ درجه عرض جغرافیایی می باشد.و ارتفاع آن از سطح دریا بیش از ۲۰۰۰ متر است . درمسیر ورودی ازکاشان به این روستادر غرب و جنوب غربی شهر کاشان مناطق خوش آب و هوای بسیاری من جمله نیاسر و قریه چنار (زادگاه سهراب سپهری ) و گلستانه( شعر معروف سهراب)و مشهد اردهال ( زیارتگاه و مقبره سهراب ) روستای کمال الملک ( زادگاه کمال الملک ) و وادقان و ون ( روستای دوست داشتنی !) وجود دارند.

130 روستای ون کاشان

آب و هوای روستا

جمعیت زمستان۱۲۰-۴۰۰ نفر و در تابستان۶۰۰ -۸۰۰ نفر شغل اکثر مردم کشاورزی ودامداری محصولات گردو, گل محمدی, بادام و لبنیات می باشد. این روستا را  ۱۷ مزرعه و چشمه ییلاقی و ۱۲ قله به شکل زیبایی محصورکرده است. روستا با هوایی مطبوع و دل انگیز در فصل های بهار و تابستان ، میزبان مسافرانی از شهرستان کاشان میباشد که خسته از هوای گرم شهر ، به روستا پناه می برند. از نظر موقعیت سیاسی براساس آخرین تقسیمات- اداری سال ۱۳۸۵، روستای ون جزء روستاهای استان اصفهان، شهرستان کاشان، بخش نیاسر و دهستان کوهدشت، محسوب می‌شود.

به لحاظ موقعیت نسبی روستای ون از سمت غرب به روستای رهق، از شرق به روستاهای سار و وادقان و از جنوب به روستای ارمک یک همسایه است. در این روستا ۴ مرکز گلاب گیری دارد که باعث اشتغال ۴۰ نفر شده است در منابع مکتوب مطالب قابل استنادی در ارتباط با سابقه سکونت و وجه تسمیه این روستا یافت نشد. ولی براساس مطالعات میدانی و بنا به اظهارات مطلعین و معتمدین، اسم این روستا برگرفته از نام درخت ون است که در آن زمان درخت ون در این روستا زیاد بوده، هم‌چنان که الان هم در روستای ون تعداد این درخت زیاد است. به‌همین‌خاطر ساکنین اولیه نام این روستا را ون گذاشتند.

قدمت روستا

پیشینه تاریخی روستا بنابه اظهارت معتمدان محل به‌بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد. شاهزاده یوسف ابن جعفر ابن علی این ابیطالب (نوه امام علی علیه السلام) در این روستا مدفون است. در منابع مکتوب مطالب قابل استنادی در ارتباط با سابقة سکونت و وجه تسمیه این روستا یافت نشد ولی براساس مطالعات می‌دانی و بنا به اظهارات مطلعین و معتمدین، اسم این روستا برگرفته از نام درخت ون است که در آن زمان درخت ون در این روستا زیاد بوده، هم‌چنان که الان هم در روستای ون تعداد این درخت زیاد است. به‌همین‌خاطر ساکنین اولیه نام این روستا را ون گذاشتند. پیشینه تاریخی روستا بنابه اظهارت معتمدان محل به‌بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد.

131 روستای ون کاشان

           
 

نظر کاربران :

  • ناصر علی پور

    بسیارزیبا وعالی

    ۱۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *