رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ دی ۱۴۰۰

روستای شیخ هابیل

لینک این مطلب کپی شد!

روستای شیخ هابیل از توابع بخش سرفاریاب چرام در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شرق دهدشت در استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است. شهرت این روستا به امامزاده یحیی (ع) بوده که می‌گویند امامزاده واجب‌التعظیم و از اولاد امام موسی بن جعفر (ع) است.برای رسیدن به روستای شیخ هابیل باید از سرفاریاب عبور کرد . راه ارتباطی روستا آسفالته و چشم اندازهای زیبای مسیر دل هر رهگذری را به خود جلب می کند .عبور از تنگ زیبای پیرزال با جاذبه های دل نشین و طبیعت سرسبز روستاهای سواری ، گوشه و مندان تارسیدن به شیخ هابیل باعث می شود احساس خستگی نکنید .

بقعه متبرکه امامزاده یحیی ملقب به نجم الشرف از نوادگان امام هفتم در روستا همچون نگینی خوش نقش در گوهر احساس اهل دل می باشد . چشم اندازهای طبیعی و بکر روستای شیخ هابیل آدمی را در معرفت الهی آمیخته و غرق در آرامش می کند . در زیر ماجرایی از روستارا مرور می کنیم .

2712 روستای شیخ هابیل

تاریخچه روستا

اهالی روستای شیخ هابیل در سند دیگری چنین معرفی شده اند: ” سادات صحیح النسب از ذریه ی امامزاده حسن مثلث(ملقب به یحیی) ابن امامزاده حسن مثنی ابن امام حسن مجتبی(ع)…معروف به مشایخ هابیل الهاشمی…” (مادر امامزاده یحیی رقیه دختر امام حسین ع است.) تعدادی از این طایفه درسال ۱۲۱۰قمری در اثر اختلاف با خان کهگیلویه که گفته می شود بر سر پرداخت مالیات بوده است، به ایل قشقایی پناه می آورند.

قشقایی ها مقدم این سادات را که همه با سواد و معلومات مذهبی بودند گرامی داشتند چون دیگر باحضور آنان در ایل ناچار نبودند برای نوشتن نامه ها، قراردادها،عقدنامه ها،غسل و تلقین وتدفین مرده ها و… در روستاها به دنبال ملا بگردند. سه تن از این مهاجرین سید غلامحسین، سید محسن و برادر زاده جوانشان سید علیرضا بودند که به دستگاه ایلخان قشقایی راه یافتند. در طایفه عمله ساکن شدند و به منشیگری و مکتبداری پرداختند. چند سال بعد سید علیرضا که مجرد بود از طایفه قادیلی(قادرلو)همسری انتخاب کرد که از وی صاحب سه دختر و پسری به نام سید محمد ابراهیم گردید.

2714 روستای شیخ هابیل

محمد ابراهیم در مکتب پدر به کسب علم و معارف اسلامی میپردازد وبا ذوق و قریحه کم نظیرش در خوشنویسی، حفظ قرآن و احادیث و دواوین شعرا و عرفای متقدم در اندک مدتی به درجات عالی میرسد در سیزده سالگی پدرش دار فانی را وداع گفت.محمدابراهیم نزد عموی پدرش سید غلامحسین منشی ایلخانی میرود و در کنار او به کار دبیری و شاهنامه خوانی میپردازد و سالها در این سمت می ماند چون مردم ایل منشی را میرزا خطاب میکردند وی به (میرزا) شهرت پیدا میکند و اشعار خود را با تخلص میرزا میسراید و اشعاری با این تخلص در دفاتر و اوراق به دست آمده از وی باقیست. مدتی بعد به دلیل اتفاقی که رخ داد ظل سلطان والی اصفهان به وی تخلص مأذون را میدهد.

2716 روستای شیخ هابیل

محمد ابراهیم

سید محمد ابراهیم پس از جدایی از همسر دوکوهکی و پیوستن مجدد به دارابخان در سفری از طایفه دره شوری همسری انتخاب میکند. دارای پسری به نام احمد می شودکه جوانمرگ میگردد.دخترانی به نام خورشید بی بی و جواهرسلطان داشته که اولی با یکی از محترمین دو کوهک ازدواج میکند که مرحوم سرهنگ شباب یکی از نوادگان اوست. یکی از بستگان مأذون، سیدفتح ا… دبیری از طایفه شیخ هابیلی ، که دبیر و منشی آقاکیخا و فرزندش نصرا…خان بوده در سفری به گلستان و دو کوهک میفهمد که مأذون از دنیا رفته. و هنوز جواهر سلطان ازدواج نکرده، لذا بستگان را واسطه خیر قرار می دهد. با وی که دختری ادیب، فاضل و حافظ قرآن واشعار پدرش بوده ازدواج میکند.

فرزندان جواهر سلطان، سید صدرا…، سید لطف ا…و سید سیف ا… دبیری بودند. مأذون در سال ۱۳۱۳هجری قمری در شهر شیراز درگذشت. در بقعه شاهزاده منصور واقع در محله دروازه اصفهان این شهر مدفون است. اینک عده ای از فرهنگ دوستان قشقایی با تشکیل بنیاد خیریه میرزا مأذون در صدد بازسازی آرامگاه وی می باشند.

2715 روستای شیخ هابیل

2717 روستای شیخ هابیل

2718 روستای شیخ هابیل

2719 روستای شیخ هابیل

2720 روستای شیخ هابیل

           
 

نظر کاربران :

  • سیدروح اله آژیراک

    من هم سادات شیخ هابیل هستم از نوادگان سیدعلی اکبر درشهر نورآباد ممسنی ساکن هستیم به زبان ترکی صحبت مکنیم

    ۲۰ آذر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • سید علیرضا خاضع از شهر دهدشت روستای شیخ هابیل

    به نام خدا قابل توجه سادات شریف امام زاده یحیی (ع) درشهرهای مختلف کشور به اطلاع میرساند که بقعه گچی قدیمی امام زاده یحیی درروستای شیخ هابیل درطول چند سال اخیربا همت هییت امنا وهمکاری خوب اهالی روستاومدیریت اقای سید عنایت الله خاَضع تخریب وبنای جدیدی با ضریحی زیبا وزایرسرایی مطلوب ساخته شده وروزانه ود رطول هفته پذیرای زایران زیادی میباشد وازجاذبه های تفریحی خوبی برخوردار میباشد این امام زاده واجب الطاعه در۲۰ کیلومتری شهر دهدشت ازسمت بخش قلعه گل ودر۳۵ کیلومتری شهرچرام ارسمت بخش سرفاریاب قرار دارد وحقا یکی از چشمه های رحمت الهی درزمین وازجمله امام زاده های با کرامت است وتا کنون افراد زیادی از کرمش برخوردار شده اند واز اثار باستانی خوبی برخوردار است ونشانه های جالبی از جمله ده صدسواران ،انجیر قدیمی پای بقعه ،کوه پیازی ،جای پا دردره چات وقبرستان شهدای جنگ تحمیلی درعصر انقلاب دارد این امام زاده بزرگوار از نوادگان حضرت امام موسی الکا ظم (ع) میباشد انشاالله که از زیارتش دردنیا و از شفاعتش در اخرت برخوردار شویم

    ۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • رضا دهقان

    ماذون روستای کلستان از کدام طایفه هستند؟من در کازرون و خیلی از قسمت های استان فارس اقوام دارم فامیلی دبیری محزون کلستانی

    ۲ شهریور, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • سید میثم خاوران نوئی

      سادات شیخ هابیل قبلا جمعیت شون خیلی زیاد بوده که بنا به دلایلی به استان های فارس،خوزستان، اصفهان،یزد،تهران و چهارمهال بختیاری مهاجرت نمودند.
      متاسفانه به دلیل دوری فاصله ها و عدم ارتباط با همدیگر،شجره کاملی از همدیگر ندارند.

      ۱۴ اسفند, ۱۳۹۸
    • محمد امین موسوی

      سلام و عرض ادب خدمت عموها و عمو زاده های عزیزم.من هم کوچک همه شما سروران عزیز از سادات امام زاده یحیی معروف به یحیی قوچی از روستای آرو در ۳۵کیلومتری شمال شرق شهرستان گچساران هستم.از اینکه طایفه ای به این بزرگی داریم جدا خوشحالم ولی از طرفی هم چون با هم ارتباط نداریم واقعا تآسف میخورم.اگه عزیزی از بزرگان بتونه همایشی جهت آشنایی فامیل در محل روستا برگزار کنه کار خیلی بزرگ و پسندیده انجام داده.هر چند که ما همه ساله ایام عید جهت زیارت امامزاده به روستا میریم،ولی ای کاش میشد که همه فامیل دور هم جمع میشدیم.

      ۲۳ اسفند, ۱۴۰۱
  • سید محمد عمرانی

    من که از سادات شیخ هابیل و سمیرمی هستم در پی آنم که بدانم سادات شیخ هابیلی سمیرمی از نسل کدام یک از بزرگان ذکر شده هستند سید علیرضا ؟ سید غلا م حسین ؟یا…..؟
    اگر کسی در اینباره اطلاعات قابل استنادی دارد لطفا بنده را بهره مند نمی‌آید

    ۲۴ مرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • رضا دهقان

      لطفا اگر اطلاعات بیشتری دارید به ما بگین…میرزا محمد زاهر سید میرزا حسین سید نوروز سید هاشم…

      ۲ شهریور, ۱۳۹۸
    • سیدمحمود موسوی

      سلام. ما از سادات شیخ هابیل ساکن روستای پهلوانی اقلید هستیم که سنگ قبر سید علیرضا جد ما در آسپاس می باشد. احتمال زیاد اشتراکات زیادی بین ما می باشد که خودمان خبر نداریم. سید محمود موسوی

      ۲ بهمن, ۱۳۹۸
    • سید علی اصغر عمرانی

      سلام بر شما
      بنده هم از سادات شیخ هابیلی هستم از شهر سمیرم

      ۱۴ شهریور, ۱۳۹۹
    • زینب رنجبر

      سلام آقا سید محمد من خودم از نوادگان و سادات شیخ هابیلی هستم و خییلی مشتاقم ک اطلاعات کاملی در اینباره داشته باشم میشه شمارتون رو بگذارید

      ۳ تیر, ۱۴۰۱
    • هدایت موثقی فر

      سلام جناب سید محمدعمرانی اگر لطف کنید اسم پدر بزرگ یا پدر پدربزرگتون رو بفرمایید شاید بتونم کمکتون کنم،بنده مادرم شیخ هابیلی هست واطلاعات خوبی دارم

      ۱۴ بهمن, ۱۴۰۲

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *