رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ بهمن ۱۴۰۲

روستای دویدخ جرگلان ، تولید کننده قالی دو رو ابریشم دنیا

اشتراک گذاری

روستای دویدخ جرگلان راز و جرگلان در خراسان‌ شمالی واقع شده است. سرزمین اسب ها و ابریشم به سبب دارا بودن ظرفیت های بسیار بالا و البته خاص در زمینه پرورش اسب اصیل ترکمن و بافت فرش ابریشم و پوشش محلی و اماکن طبیعی بکر و تفریحی و گورستان های تاریخی و دیگر ظرفیت ها، گردشگران را به سوی خود فرا می خواند. روستای زیبای دویدوخ این شهرستان با وجود سابقه طولانی در تولید صنایع‌ دستی از جمله فرش دوروی ابریشم که در این زمینه شهرت جهانی دارد به یکی از جذابیت ‌های گردشگری این منطقه تبدیل شده است.

روستای دویدخ جرگلان
این روستا از توابع دهستان یکه صعود و نزدیک به آن در بخش جرگلان در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر راز مرکز شهرستان قرار دارد. ترکمن ‌های ساکن این روستا از طایفه «تکه» هستند. این روستا دارای بافت معماری سنتی بسیار زیبائی است. مهمترین مرکز بافت قالی دو روی ابریشمین و نیز پارچه ‌های ابریشمی و سوزن دوزی ‌های سنتی و… است. حفظ لباس سنتی و اصیل ترکمنی و فرهنگ و آئین های سنتی از ویژگی ‌های این روستای هدف گردشگری است.

روستای دویدخ جرگلان

صنایع دستی روستای دویدخ جرگلان

روستای «دویدوخ» خاستگاه یکی از انواع نفیس ‌ترین فرش‌ ایرانی است که نام و آوازه آن در آسیا و اروپا پیچیده و هنر دست زنان این خطه به وسیله‌ یک فرش تنیده در بطن قاب چوبی، به آن سوی مرز‌ها رفته است. توریست ‌ها خارج از ایران نام و آوازه این فرش اصیل را شنیده و برای خرید به این منطقه می روند.

روستای دویدخ جرگلان

روستای دویدخ جرگلان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *