جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای علی آباد ( معرفی ۷۳ روستای علی آباد )

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ آبان ۱۴۰۱

روستاهای علی آباد کتول را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۷۳ روستای علی آباد که با مردمان مهمان نوازش سالانه پذیرای گردشگران زیادی است و روستاهایی سرسبز و باصفا هستند . در ابتدا با شهرستان علی آباد کتول آشنا خواهیم شد .شهرستان علی‌آباد کتول یکی از شهرستان‌های ایران در استان گلستان است. شهر علی‌آباد مرکز این شهرستان است. زبان مردم این شهرستان زبان طبری با گویش کتولی است. علی‌آباد کتول از نظر جغرافیایی، شرقی ترین منطقه طبری زبان و یکی از اصلی ترین بلوک‌های استرآباد قدیم محسوب می‌شود.جمعیت شهرستان علی‌آباد در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۴۰۷۰۹  نفر بوده‌است.

علی آباد روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

فهرست

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان علی‌آباد
دهستان کتول
دهستان زرین‌گل
شهر: علی آبادکتول

بخش کمالان
دهستان استرآباد
دهستان شیرنگ
شهر: فاضل‌آباد ، مزرعه ، سنگدوین

علی آباد 3 روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

دربارهٔ شهرستان علی‌آباد کتول

این شهرستان با ۱۱۶۳ کیلومتر مربع وسعت در مرکز استان گلستان واقع است. در جنوب این شهرستان کوه‌های مرتفع و پوشیده از درخت البرز واقع است. در شرق ان نیز شهرستان رامیان قرار دارد. در شمال آن هم دشت گرگان واقع است. زبان بومیان شهرستان علی آبادکتول زبان کتولی هست که گویشی از زبان مازندرانی است. از مناطق دیدنی. آن جنگل کبود وال و آبشار کبود وال که در جنوب این شهرستان است و پیاده هم می‌توان به آن رسید جنگل زرین گل و روستاهای آن حوالی، دهنه محمدآباد و روستاهای بالا دست و … یکی از شهرهای آن مزرعه کتول می‌باشد که دارای خانواده‌های کِردًکتولی، مهاجر، مزرعه و … می‌باشد. موسیقی ملی کتولی در این شهرستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به‌طوری‌که هر ساله جشنواره موسیقی کتولی در این شهرستان برگزار می‌شود و از جایگاه ویژه‌ای نزد علاقه‌مندان و مردم این منطقه برخوردار است.

علی آباد 2 روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

قدمت شهرستان علی آباد کتول

با انجام عملیات بررسی و شناسایی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تاریخ علی‌آباد کتول ۷۰۰۰ سال برآورد شده‌است. این تخمین بر اساس آثار شناسایی شده شامل محوطه، تپه و بناهای تاریخی است و بناهای شناسایی شده متعلق به دوران اسلامی است که شامل ۴ حمام، یک بنای مسکونی یک پل و یک آسیاب آبی است که بیشترین آثار شناسایی شده در بخش جلگه‌ای شهرستان کتول قرار دارد.ساکنان بومی منطقه کتول اقوام طبری‌تبار کتول هستند که به زبان مازندرانی با لهجه طبری کتولی سخن می‌گویند.

رابینوی انگلیسی در کتاب مازندران و استرآباد از نظر جغرافیائی این منطقه را بدین وصف آورده‌است: بلوک کتول در جنوب شرقی استرآباد و در جنوب استرآباد رستاق واقع است حدود آن از کوهستان تا صحرائی است که در دست ترکمنهاست؛ و محدود است به رود کرک KARK و جلگه کمالان از شرق به نهر سرخ محله و از شمال به اراضی دوجی و از جنوب به میقان در بسطام طول آن از شرق به مغرب تقریباً ۱۰ مایل و از شمال به جنوب ۳۰ مایل است قسمت عمده آن پوشیده از جنگل است و صحرای علفزار نیز دارد (۱۲۸۵تا ۱۲۹۱ هـ. ش).

در نقل و قول‌ها و گفته‌های پیران و معمران محلی و حتی در گرگان نامه آمده‌است که این اسم مرکب از سه کلمه علی، آباد و کتول است. علی مخفف امیر الامراء العظام علی محمدخان کتولی سوار کتول و داروغگی طایفه دوجی و کتول بوده و آباد به معنای عمارت است. علی‌آباد کتول قبل از اینکه این نام را به خود بگیرد طبق گفته محققین محلی کمال غریب نامیده می‌شد که قبل از استقرار و اقتدار علی محمد خان کتولی دهی بوده‌است از دهستان کتول که حد فاصل قراء خارکلاته و جنگلده و از املاک وقفی حضرات کمال غریبی‌های گرگان بوده‌است. در سال ۱۲۹۴ هـ. ق علی محمد خان کتولی دو دانگ مشاع از ۵/۳ دانگ آن را بر اساس قراردادی به مدت ۲۰ سال در اختیار خویش گرفت و چندی بعد تمامی آن را به خود اختصاص داد که با در اختیارگیری املاک کمال غریبی‌ها و ایجاد اولین بناهای مسکونی توسط علی محمدخان کتولی، بزرگ مالک متنفذ این منطقه و مسئول امنیت این بخش، از جانب دولت قاجار و اطرافیان او به اقتباس از قسمت اول نام وی علی‌آباد نام گرفت. به مرور به علت سکونت خان بزرگ و هم چنین واقع شدن بر سر راه اصلی غرب به شرق استان مرکزیت یافت و نسبت به روستاهای مجاور خود توسعه بیشتری پیدا کرد بطوریکه بناهای دو خیابان اولیه این شهر در سالهای ۱۳۱۴ و ۱۳۱۶ به دستور رضا خان و سروان خلیل پرچم، رئیس بخش املاک منطقه کتول، کشیده شد که در گذر تاریخ چندین ساله خود تاکنون گسترش و وسعتی در حدود ۲/۱۲ کیلومتر مربع یافته‌است.

واژه کتول از دو واژه اوستایی کته (KATA) و اول (UL) تشکیل شده‌است. کته به معنای جا و مکان و اول به معنای شیب، دره و گودال می‌باشد. کتول به مجموعه آبادیهایی گفته می‌شود که در درون دره و کوه قرار دارند. از این واژه نخستین بار در سال۱۰۷۸ هـ. ق (۳۲۸ سال پیش) در کتاب روضه الصفا یاد شده‌است. هم چنین در زبان پهلوی نیز کلمه کتول از دو واژه کت (KAT) به معنای جا و مکان و اول (UL) به معنی سوی بالا و بلند مشتق شده و کتول به مجموعه آبادی‌هایی گفته می‌شود که در درون دره و شیب واقع شده باشند. این واژه دارای معانی و تعاریف گوناگونی است.

علی آباد 4 روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

صنایع دستی

از صنایع دستی این شهرستان می توان به قالی بافی، نمدمالی، آجیده دوزی، ساخت ساز سنتی، بافت پارچه های ابریشمی، چادر شب بافی، سوزن دوزی، نوار بافی و لباس های محلی کتول اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری علی آبادکتول

ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته

این ذخیره‌گاه در ارتفاعات جنوب شرقی علی‌آباد کتول و در ۶۰ کیلومتری گرگان واقع شده است. این مجموعه از توده‌های سوزنی برگ سرخ‌دار پوشیده شده که از نظر مطالعه و حفظ گونه‌های کمیاب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. درخت سرخ‌دار، از معدود سوزنی برگ‌های ایران بوده و رویشگاه آن از نادر جنگل‌های جهان به‌شمار می‌رود.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال در ۴ کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد کتول و در عمق دره‌ای از جنگل‌های انبوه قرار دارد. آب این آبشار که از چشمه‌های جنوبی ارتفاعات تشکیل شده است، زلال و شفاف و قابل آشامیدن می‌باشد. این آبشار یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های استان گلستان محسوب می‌شود و از تنوع گونه‌های گیاهی و چشمه‌های فراوان برخوردار است. این آبشار در فصول بهار و تابستان محل تفریح انبوه زیادی از مردم منطقه و گردشگران و طبیعت‌دوستان می‌باشد.

علی آباد 1 روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

غارپلنگ آرام

غارپلنگ آرام، در شهر فاضل آباد؛ در نزدیکی روستای محمد آباد کتول، غار یخچال در کردکوی، دهکده ییلاقی درازنو، غار جهان نما در منطقه حفاظت شده جهان نما، غار اژدرکوه در کردکوی، غار گنج خانه در ارتفاعات جنوبی کردکوی، غار مبارک آباد در مینودشت، غارسیامرز کوه در علی آباد کتول، روستای سیامرز کوه از دگر غارهای زیبا و دینی استان گلستان هستند.

غار پلنگ آرام روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

كوه تیاگو

كوه تیاگو در استان گلستان و در بيست و دوكيلومتري جنوب شرقي علي‌آباد و در فاصله هفت كيلومتري جنوب روستاي افراتخته قرار گرفته است. ارتفاع اين كوه دوهزارو نهصدويک متر است. كوه جنگلي تكيانو سرچشمه رودهاي افراخته و كردروي مي‌باشد. و روستای افراتخته خود نیز یک روستای توریسیتی است که مردم برای ساخت ویلا سعی دارند از زمین های این روستا استفاده کنند.

چاه علی

اين رودخانه از دامنه غربي كوه رشته خاك در شانزده كيلومتري شرق علي‌آباد سرچشمه مي‌گيرد و پس از عبور از روستاي مشيرآباد به دشت گرگان وارد مي‌شود و رو به سوي شمال غربي از كنار روستاي كنيزك، گلي‌جان و ايمر به درياچه ايمر مي‌ريزد. شاخه ديگر آن به سوي غرب متوجه مي‌شود و در هشت كيلومتري شرق روستاي انبار الوم به رودخانه گرجوان وارد مي‌گردد.

گرجوان

اين رودخانه از به هم پيوستن رودهاي «وجادره» و «زرين‌گل» در هشت كيلومتري جنوب شرقي علي‌آباد تشكيل مي‌گردد و رو به سوي شمال، روستاي «املك» و «سنگدوين» از ناحيه كتول را مشروب مي‌كند و پس از عبور از شرق درياچه قاسم‌خان، روستاي بدراق را پشت سر مي‌گذارد. پس از انحراف به سوي غرب و مخلوط شدن با رودخانه چاه علي‌ در سه كيلومتري شرق روستاي انبار الوم، به گرگان رود مي‌ريزد.

جنگل زرین گل

این جنگل در نزدیکی شهر علی آباد کتول و واقع در استان گلستان است که در این شهر سدی ساخته شده است که این سد نیز به اسم زرین گل معروف است.

علی آباد 5 روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

روستاهای علی آباد

روستای آشوربای

آشوربای، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶۲ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد

احمدآباد (بلوچ‌آباد)، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱۴ نفر بوده‌است.

روستای آزادتپه

آزادتپه، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۴۸ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد فندرسک

اسلام آباد فندرسک، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۵ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد مزرعه شماره یک

اسلام آباد مزرعه شماره یک، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰۱ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد مزرعه شماره دو

اسلام‌آباد مزرعه شماره دو، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۷ نفر بوده‌است.

روستای افراتخته

اَفراتَخته از روستاهای جنگلی استان گلستان ایران و دارای جنگل انبوه چند هزار ساله‌است.روستای افراتخته در جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول واقع شده‌است و دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است.در پیرامون افراتخته منطقه شکار ممنوع قرار گرفته‌است که زیستگاه گونه‌های جانوری منحصربه‌فرد است.اندوختگاه‌های سرخدار افراتخته از رویشگاه‌های سرخدار جنگل‌های شمال ایران است که در آن درختان سرخدار با قدمت بسیار بالا به طور انبوه و گاهی نیز به شکل توده‌های خالص روییده‌اند. سن برخی از این درختان به بیش از هزار سال می‌رسد.

جنگل افراتخته دارای ۱۵۰ هکتار از جنگل‌های ۱۹۰ میلیون ساله‌است. اندوختگاه سرخدار که در حوضه آبخیز زرین‌گل و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی علی‌آباد کتول و در مجاورت روستای افراتخته واقع شده به عنوان حوزه شماره ۸۵ در تقسیم بندی طرح جامع جنگل‌های شمال کشور به ثبت رسیده‌است.با این حال از سال ۱۳۷۸ خورشیدی با تصویب مقامات برای ساخت جاده و ویلا این اندوختگاه طبیعی در معرض خطر قرار گرفته‌است.

روستای الازمن

روستای الازمن، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرین‌گل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰۴ نفر بوده‌است.

روستای الامن

الامن، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای الستان

الستان، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۶ نفر بوده‌است. از جمله افراد شناخته شده الستان: مرحوم حاج علی دنیکو و آیت‌الله حاج شیخ رضا شریفی هستند.مردم روستای الستان از طریق دامداری و کشاورزی امرار معاش می‌کنند. گله‌داران اغلب بز و گوسفند دارند که از شیر آن‌ها به روش‌های سنتی لبنیات تهیه می‌کنند. همچنین، زنان روستا نیز به چادرشب­‌بافی می‌پردازند.
نام این روستا برگرفته از پوشش گیاهی آن منطقه است. در بخش‌های مختلف روستای الستان می‌توان درختان سیاه ال یا آن‌طور که بیشتر شناخته شده، درختان کوتاه زغال‌اخته را مشاهده کرد. از این رو، این روستا را با نام الستان می‌شناسند.
طبیعت و آب و هوا
کوه‌گل با ارتفاع ۳۰۱۰ متری یکی از کوه‌های اطراف این روستا است که رودهای مختلفی از آن سرچشمه می‌گیرند و بخشی از آب روستا را تامین می‌کنند. کوه قره‌قلند نیز یکی دیگر از کوه‌های معروف اطراف این روستا است. این روستا دارای آب و هوای معتدل کوهستانی می‌باشد.

%name روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

روستای الوستان

الوستان، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۷ نفر بوده‌است.

روستای امام‌آباد سیستانی‌ها

امام آبادسیستانیها، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای امیرآباد سرخ‌محله

امیرآبادسرخ محله، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرین‌گل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۴۰ نفر بوده‌است.

این روستا به دو قسمت شمالی(فرودگاه)وجنوبی(ده دراز) تقسیم میشود که به وسیله ی جاده ی گرگان،گنبد از هم جدا می شود، در کنار شهرک صنعتی علی آباد کتول قرار دارد. و شغل بیشتر مردم آن کشاورزی می باشد.

روستای امیرآباد فندرسک

امیرآبادفندرسک، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۴ نفر بوده‌است.

روستای اودک‌دوجی

اودک دوجی، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۹۱ نفر بوده‌است.

روستای باغه‌شورتپه‌نفس

باغه شورتپه نفس، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۹ نفر بوده‌است.

روستای باقرآباد

باقرآباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰۸ نفر بوده‌است.

روستای بدراق‌انه‌گلدی

بدراق انه گلدی، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۶ نفر بوده‌است.

روستای بدراق‌نوری

بدراق نوری، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۸۳ نفر بوده‌است.

روستای برفتان

برفتان، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. در این روستاو عموم مردم کشاورز وبیشتر آنها به کشت توتون مشغول هستند این روستا تشکیل شده از طوایف کتول واندکی سمنانی ونیشابوری ساکنین اولیه روستا پلنگ، تجری، اسفندیاری و… هستند
این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۵۹ نفر بوده‌است.بزرگ ترین طایفه در این روستا طایفه تجری میباشد

روستای بلوچ‌آباد

بلوچ آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۸۵ نفر بوده است. همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای علی آباد آشنا شوید .

روستای بلوک‌غلام

بلوک غلام، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۴۲ نفر بوده‌است.

روستای بهلکه‌نفس

بهلکه نفس، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹۸ نفر بوده‌است.

روستای پیچک‌محله

پیچک محله، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۰۳ نفر بوده‌است. مردم پیچک محله به گویش کتولی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می کنند.

روستای جهان‌بینی

جهان بینی، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۳ نفر بوده‌است.

روستای چلی سفلی

چلی سفلی، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.

روستای چلی علیا

چلی علیا، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای چه‌جا

چه جا، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن به ۳۶ نفر رسیده است.

روستای چینو

چینو، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرین‌گل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌آباد

حاجی آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۳۶۴ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌کلاته

حاجی کلاته، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۷۳ نفر (۴۷۱ خانوار) می‌باشد.
حاجی کلاته از شرق با روستای امیرآباد و از غرب با شهرسنگدوین از جنوب با اراضی مزرعه کتول و از شمال با اراضی روستای کوچک نظرخانی همسایه می‌باشد.

روستای حسن‌طبیب

حسن طبیب، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۱۰ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد

حسین آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۰ نفر بوده‌است.

روستای حکیم‌آباد

حکیم آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۱۸ نفر بوده‌است.

روستای خاتم‌آباد

خاتم آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۶ نفر بوده‌است.

روستای خاک‌پیرزن

خاکپیرزن، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرین‌گل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۰ نفر بوده‌است.

روستای خولین‌دره

خولین دره، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱ نفر بوده‌است.

روستای ذبیح‌آباد

ذبیح‌آباد (علی‌آباد)، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای رحمت‌آباد

رحمت آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۹۳ نفر بوده‌است.

روستای ریگ‌چشمه

ریگ چشمه، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای زابلی‌محله ماهستان

زابلی محله ماهستان، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۲ نفر بوده‌است.

روستای زرین‌گل

روستای زرین‌گل، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرین‌گل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۲ نفر بوده‌است.

روستای ساورکلاته

ساورکلاته، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۲ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌رودبار

روستای سیاه رودبار واقع در ۲۴ کیلومتری شهرستان علی‌آباد کتول، از توابع استان گلستان است.به لطف اهالی روستا از سال ۹۶ تا به الان قدم‌های زیادی برای صنایع دستی این روستا برداشته شده‌است. در حال حاضر گروه‌هایی از اهالی روستا به تولید صنایع دستی همچون قالی، قالیچه، نمد، عروسک، لوازم و تزئینات چوبی مشغول هستد.
مکان‌های دیدنی
روستای سیاه رودبار به دلیل دارا بودن مکان‌های زیبا و دیدنی خود، پتانسیل بالایی در جذب گردشگر دارد. از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به جنگل درختان جادویی سرخدار اشاره کرد. قلعه قدیمی و باستانی سیاه چال، آبشار نروز، چپه دره، کلبه چوبی و قدیمی پونی آرام از دیگر مکان‌ها و جاذبه‌های این روستا به‌شمار می‌روند.این روستا در دهستان زرین‌گل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۹۵ نفر (۹۸ خانوار) بوده‌ است.

روستای سیاه‌مرزکوه

سیاه مرزکوه، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن در فصل بهار و تابستان بیشتر از فصل هلی دیگر می‌باشد و طی آمار صورت گرفته جدید در سال ۹۵ جمعیت به ۱۴۰ خانوار در فصل تابستان به ۴۰۰ نفر رسیده است.

روستای شجاع‌آباد

شجاع آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۴ نفر بوده‌است.

روستای شیرنگ سفلی

شیرنگ سفلی، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۰ نفر بوده‌است.

روستای شیرنگ علیا

شیرنگ علیا، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستای شیرین‌آباد

شیرین آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرین‌گل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۳ نفر بوده‌است.

روستای ضیاآباد

ضیاآباد ، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای طاویر

طاویر، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای تاویر روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

روستای عباس‌آباد

عباس آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. که سادات بزرگترین طایفه این روستا را تشکیل می دهند.این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰۳ نفر (۱۷۱خانوار) بوده‌است.

روستای عرفان‌آباد

عرفان‌آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۶۳ نفر بوده‌است.
بزرگ‌ترین حوزهٔ علمیه اهل سنت ترکمان صحرا نیز در این روستا واقع است.این حوزه در روز جمعه چهاردهم اسفند ماه سال یکهزار و سیصد و چهل و نه (۱۳۴۹) هجری شمسی مطابق با ۱۳۹۱ هجری قمری و۱۹۷۱ میلادی افتتاح شد.

روستای قره‌بلاغ

دره بلاغ، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۴۶ نفر بوده‌است.

روستای قریب‌آباد

قریب آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای قوش‌کرپی

قوش کرپی، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۲ نفر بوده‌است.

روستای کردآباد

کردآباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرین‌گل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۵۸ نفر بوده‌است.

روستای کوچک‌استاجیق

کوچک استاجیق، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۲۰ نفر بوده‌است.

روستای کوچک‌نظرخانی

کوچک نظرخانی، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۸۱ نفر بوده‌است.

روستای کوزه‌لی

کوزه لی، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۱ نفر بوده‌است.

روستای گلستان

گلستان، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستای در شمال فاضل آباد قرار دارد.اهالی این روستا از اقوام گوناگونی هستند، سیستانی، ترک، بلوچ، ارمنی، شاهرودی از مهمترین قوم‌های این روستا می‌باشند.این روستا در دهستان استرآباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای گنو

گنو، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰ نفر (۴ خانوار) بوده‌است.

روستای مارون‌کلاته

مارون کلاته، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۱۱ نفر بوده‌است.

روستای ماهیان

ماهیان روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵ نفر (۷ خانوار) بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۴۱ نفر (۴۵۳ خانوار) بوده‌است.

روستای معصوم‌آباد فندرسک

معصوم آباد فندرسک، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴۸ نفر بوده‌است.دهیار روستا مهدی فندرسکی معروف به کارلوس میباشد.

روستای مهدی‌آباد

مهدی‌آباد روستایی در دهستان زرین گل بخش مرکزی شهرستان علی‌آباد استان گلستان واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۸۴۸ نفر (۸۶۰ خانوار) بوده‌است.

روستای میان‌رستاق

میان رستاق، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرین‌گل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر بوده‌است.

روستای نرسو

نرسو، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. روستا ییلاقی نرسو در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان علی آبادکتول در دهنه محمدآبادکتول قرار دارد.این روستای کوهستانی ییلاق تابستانی اهالی روستاهای برفتان ونوده و تعدادی از اهالی گرگان می‌باشد. محصولات اصلی این روستا غلات و حبوبات و لبنیات بوده و شغل اصلی اهالی کشاورزی و گله داری بوده و صنعت دستی زنان کرباس بافی ودستمال بافی است.مردمان آن اکثراً دامداران ییلاق رو می‌باشند و کشاورزانی که به صورت خوش نشینی در آن سکونت دارند.
این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر (۱۳ خانوار) بوده‌است.

نرسو 1 روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

نرسو 2 روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

نرسو روستاهای علی آباد ( معرفی 73 روستای علی آباد )

روستای نصرت‌آباد

نصرت آباد، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۳ نفر بوده‌است. مردم نصرت آباد به گویش کتولی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می کنند.

روستای نصرکان علیا

نصرکان علیا، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۹ نفر بوده‌است.

روستای نوده‌کتول

نوده کتول، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان علی‌آباد در استان گلستان ایران.هم اکنون این روستا به شهر علی آباد کتول الحاق شده‌است که این موضوع با نصب بنر در ورودی این روستا با این متن که به محله نوده شهر علی آباد کتول خوش آمدید اعلام شده‌است.این روستا در دهستان کتول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۹۶ نفر بوده‌است. مردم نوده کتول به گویش کتولی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می کنند.

روستای وسی‌سر

وسی سر، روستایی است از روستاهای علی آباد از توابع بخش کمالان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹ نفر بوده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *