رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ شهریور ۱۳۹۷

رشته کوه جبال بارز

اشتراک گذاری

رشته کوه جبال بارز یکی از کوهای استان کرمان است که در جنوب شرقی ایران قرار دارد. این رشته کوه دارای طول تقریب ۱۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۳۷۵۰ متر است.کوه‌های این رشته‌کوه توسط کوه‌های دیگری مانند کوه شهسواران و کوه هودیان تا جنوب شرق ادامه می‌یابد. کوه‌های جبال بارز دشت هامون جازموریان را از نمک‌زار شهداد و دشت لوت جدا می‌کند.

منطقه جبالبارز کرمان یکی از زیباترین، بکرترین و شگفت‌انگیزترین سلسله کوه‌های ایران است که با ۲۵۰ کیلومتر طول، طولانی‌ترین رشته کوه جنوب شرق کشورمحسوب می‌شود. از نقطه آغاز این رشته‌کوه در شمال غربی شهرستان بم (روستای زیبای مرغک) تا چاله جازموریان، نقطه به نقطه این منطقه کوهستانی، سرشار از جلوه‌های زیبای طبیعت است. از جنگل‌های انبوه بنه یا پسته وحشی، بادام کوهی واورس گرفته تا بلندترین آبشارهای ایران، تا ارتفاعات و دامنه‌های بکر و باغ‌های دل‌انگیز گردو و زردآلو و چمن زارها و چشمه سارها وغیره. جهت شمال شرقی- جنوب غربی و نیز طول این رشته کوه باعث گردیده در مسیر برش عرض‌های جغرافیایی، تنوع جالب‌ توجه آب و هوایی را در این خط سنگی با عظمت شاهد باشیم. به طوری که وقتی ابتدای این رشته‌کوه در سرمای زمستان دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه زیر صفر را تحمل می‌کند؛ در بخش‌های مرکزی و انتهایی جبال بارز، دمای مطبوع ۲۰ تا ۲۵ درجه بالای صفر، شرایط خوبی برای زندگی فراهم آورده است و برعکس در ماه‌های تیر و مرداد که مناطق پایینی و انتهای جبال بارز، گرمای طاقت فرسای نزدیک ۵۰ درجه را دارند؛ در بخش‌های بالایی به ابتدایی این سلسله، دمای ۲۵ درجه، لذتی جالب توجه به ساکنان و گردشگران می‌بخشد و این حکایت در دشت‌های پایین دست به ارتفاعات بالا دست نیز ادامه دارد. «علمشاه» بلندترین قله این رشته کوه است که۳۷۴۱ مترارتفاع دارد و در ۴۰ کیلومتری شرق شهر عنبرآباد قرار دارد.

جبال بارز  رشته کوه جبال بارز

جبال بارز  رشته کوه جبال بارز

           
 

نظر کاربران :

  • سید یحیی حسینی

    خیلی از مناطق رشته کوه جبالبارز بکر هستند و هنوز تکنولوژی راه پیدا نکرده

    ۲ تیر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    کوه هزار کوهی است در استان کرمان در بخش راین در جنوب این شهرستان قرار دارد و بلند ترین قله این استان میباشد ارتفاع آن با اندازه گیری دقیق به وسیله دستگاه های جی پی اس ۴۵۰۱ متر برآورد شده است.
    کوه هزار به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون ، هزار نامیده شده است و چهارمین کوه بزرگ ایران و مرتفع ترین قله جنوب کشور (بام جنوب ایران ) است هزار با مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع سرچشمه رودخانه هایی چون هلیل رود و تهرود میباشد

    ۱۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *