رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آذر ۱۳۹۹

راهنمای خرید چمدان و ساک مسافرتی

لینک این مطلب کپی شد!

سفر یکی از اتفاقات دلپذیر زندگیست که همانقدر که جذاب و جالب است می تواند استرس های خود را داشته باشد . یکی از مواردی که باعث کاهش استرس و دل نگرانی می شود داشتن چمدان و ساک مسافرتی مناسب و بادوام می باشد چرا که تمام لوازم مورد نیاز سفر را در آن جای داده و هر آن باید نگران چرخها ، زیپ ، دسته وبدنه آن بود که از هم جدا نشود و سفر را تلخ نکند . پس انتخاب یک چمدان یا ساک مسافرتی خوب خیلی در سفر موثر است . داشتن یک چمدان مسافرتی راحت و جادار که بتوان تمام وسایل مورد نیاز در طول سفر را در خود جای دهد بسیار هوشمندانه است .

-خرید-چمدان-و-ساک-مسافرتی1 راهنمای خرید چمدان و ساک مسافرتی

در سالهای دور بسته های پارچه ای به عنوان بسته بندی توشه راه مسافران بوده اما اگر کمی جلوتر بیاییم به وجود جعبه هایی چوبی یا چرمی برمیخوریم که می توان آنها را نمونه های اولیه و ابتدایی چمدان درنظر گرفت.امروزه اساس کار همان است و شکل ظاهری جعبه های چوبی یا چرمی قدیمی زیاد متفاوت نشده اما استفاده از لوازم و مواد تازه در ساخت چمدان ها باعث تنوع بسیار در بازار شده است.اگر وسایلی که حمل می کنید کمی سنگین است و نمی توانید آنهارا به راحتی حمل کنید ، حتما لازم است که از چمدان ، ساک و یا کوله پشتی های چرخدار استفاده کنید تا به سلامتی تان آسیبی نرسد و یا اگر احساس کردید که نوع ۳۶۰ درجه آن مناسب شماست ، می توانید این نوع را خریداری نمایید .

اگر زیاد به تنهایی مسافرت می روید می توانید از کوله پشتی های جادار استفاده کنید که می توانند بسیار مناسب شما باشند و تمام وسایل شما را در خود جای دهند و اگر تمایل زیادی به استفاده از کوله پشتی ها دارید و کار شما دردفاتر می باشد می توانید
از کوله پشتی هایی که دارای محفظه هایی برای نگه داشتن لپ تاپ ، پاور بانک ، تبلت و دیگر وسایل دیجیتال تعبیه شده اند را تهیه کنید که شرکت ایران دلسی کوله پشتی هایی برای این منظور تولید کرده است که دارای محافظی برای نگه داشتن انواع مختلف لپ تاپ در اینچ های مختلف ، انواع تبلت ها و دیگر وسایل دیجیتال می باشد و از جنس مرغوبی برخوردار می باشد .
اگر در مناطقی زندگی می کنید که همیشه هوا مرطوب می باشد و در اغلب اوقات با بارش باران رو در رو می شوید ، کوله پشتی های ایران دلسی می توانند برهترین گزینه برای خرید شما باشند چرا که از جنس های مرغوب در تولید آنها استفاده شده است که از ورود آب به داخل آن جلوگیری می کند .

-خرید-چمدان-و-ساک-مسافرتی2 راهنمای خرید چمدان و ساک مسافرتی

نکاتی که قبل از خرید چمدان باید به آن توجه کنید

راحتی در استفاده :هرچه حمل و نقل چمدان راحت تر باشد مناسب تر است و هیچکس به دنبال چمدانی که حمل و نقل آن سخت باشد نیست.
چرخ ها :وجود چرخ های مناسب در زیر چمدان به سهولت استفاده از آن کمک زیادی می ‎کند.
وضعیت سلامت :همه افراد از لحاظ جسمی قادر به بلند کردن چمدان و حمل آن نیستند.
بسته بندی سازمان یافته :اینکه محیط داخلی چمدان به گونه ای طراحی شده باشد که وسایل به خوبی در داخل آن جای بگیرند.
ایمنی :اینکه وسایل درون چمدان از ایمنی لازم برخوردار باشند.

بهتر است که برای خرید چمدان مقصد مسافرت و نحوه رفتن به آنجا را در نظر بگیرید.
نیاز های خود را در هنگام خرید یک چمدان در نظر بگیرید این امر به شما در انتخاب یک چمدان و یا کوله پشتی خوب کمک خواهد کرد.
مثلا یک جهانگرد به کوله پشتی نیاز دارد که بتواند کیسه خواب و چادر و قطب نمای خود را در آن قرار دهد. یک مسافر تجاری به چمدانی نیاز دارد که لپ تاپ و وسایل الکترونیکی خود را در آن جای دهد، در حالی که یک آرتیست به چمدانی نیاز دارد که بتواند لباس های زیاد خود را در آن قرار دهد.
همچنین لازم است قبل از خرید چمدان در نظر بگیرید که مقصد شما چگونه مکانی است ، مثلا این که سفر شما اهداف تجاری دارد یا قرار است با چمدان به کوه و دشت بروید و آن را روی صخره ها حمل کنید.

به وزن چمدان دقت کنید

اولین و در واقع مهمترین نکته در زمان خرید چمدان مسافرتی، وزن آن می باشد. بدون شک شما هم علاقه مند نیستید که چمدانی داشته باشید که به دلیل وزن سنگین، حمل و نقل آن بسیار سخت باشد و یا اینکه به علت وزن بالا مجبور باشید که برای آن اضافه بار پرداخت کنید.

اندازه چمدان باید به اندازه ای باشد که توانایی بلند کردن آن را داشته باشید زیرا ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که کسی برای کمک به شما در اطرافتان نباشد.
همچنین اندازه چمدان باید با استاندارد فرودگاه های مختلف مطابقت داشته باشد زیرا خطوط هوایی مختلف الزامات مختلفی در مورد اندازه چمدان ها دارند.
وزن چمدان از اهمیت بالایی برخوردار است و هرچه چمدانی که خریداری می‎ کنید سبک تر باشد ، توانایی حمل بار بیشتری خواهید داشت.
لازم است که بلندی چمدان متناسب با قد شما باشد، به طوری که بتوانید چمدان را به راحتی از روی زمین بلند کنید.
اندازه وزن مجاز بین المللی حمل بار در هواپیما را در نظر بگیرید زیرا از قوانین فوق العاده سفت و سختی برخوردار هستند.
همچنین بهتر است که چمدان خود را با توجه به میزان باری که می ‎خواهید حمل کنید انتخاب کنید، نه کوچک تر و نه بزرگ تر.

جنس چمدان تاثیر زیادی در وزن آن که به طور کلی شامل موارد زیر می باشد:

چمدان پلی کربنات

چمدان هایی که از جنس پلی کربنات هستند، معمولاً مقاومت خیلی بیشتری در مقایسه با سایر چمدان ها دارند و در برابر ضربه دچار آسیب دیدگی نمی شوند. تنها مشکل این چمدان ها این است که احتمال دارد در اثر جابجایی دچار خط و خش شوند که می توانید با استفاده از یک رویه پارچه ای از این مشکل جلوگیری کنید.

چمدان پارچه

چمدان های پارچه ای معمولاً از جنس پلی استر و نایلون هستند از مقاومت کمتری در مقایسه با چمدان های پلی کربنات برخوردار می باشند. این چمدان ها به دلیل وزن بسیار کمی که دارند بهترین گزینه برای سفرهای هوایی و سفرهایی که نیاز دارید وسایل بیشتری را با خود حمل کنید، خواهند بود. جنس برخی از چمدان های پارچه ای به صورتی است که در برابر خط و خش مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. از این رو در زمان خرید چمدان مسافرتی پارچه ای حتماً به این موضوع توجه کنید.

چمدان پلاستیکی

بسیاری از چمدان های پلاستیکی موجود در بازار علی رغم داشتن مقاومت بالا در مقایسه با چمدان های پلی کربنات وزن و قیمت پایین تری دارند. اما نمی توان کیفیت آنها را با کیفیت چمدانهای پلی کربنات مقایسه کرد. چمدان های پلاستیکی مناسب کسانی است که به دنبال خرید چمدان مسافرتی ارزان و سبک هستند.

رنگ

در انتخاب چمدان، دقت کنید که رنگ چمدان مورد نظرتان به گونه ای باشد که آن را با چمدان شخصی دیگر اشتباه نگیرید و همچنین بهتر است از رنگ های سفید و کرم بپرهیزید زیرا به سرعت کثیف می ‎شوند و می‎توانید برای چمدان خود محافظ خریداری کنید تا به راحتی قابل شناسایی باشد.

چرخ های چمدان

برخی چمدان ها دارای دو چرخ هستند و برخی دیگر دارای چهار چرخ و تعداد چرخ های چمدان به حفظ تعادل آن هنگام جا به جایی کمک زیادی می ‎کند.

چمدان ها ی ۴ چرخ راحت تر از چمدان های ۲ چرخ حرکت می ‎کنند و همچنین، چرخ ها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و شبیه به چرخ های اسکیت بورد باشند که چرخ های پلاستیکی مقاومت بالایی ندارند و به راحتی می ‎شکنند.

دسته مخصوص کشیدن چمدان

حمل چمدان هایی که دارای این نوع دسته ها هستند بسیار راحت ترند، چرا که به جای بلند کردن آن ها کافیست آن ها را روی زمین بکشید.هنگام خرید چمدان حمل آن را یک بار امتحان کنید تا مطمین شوید هنگام کشیدن آن روی زمین چمدان با پای شما برخورد نکند.یکی از متداول ترین مشکل اکثر چمدان های مسافرتی این است که دسته چمدان می شکند. بنابراین یکی از نکات بسیار مهمی که برای خرید چمدان مسافرتی مناسب و باکیفیت اهمیت دارد، توجه به جنس و طراحی دسته آن می باشد.

بهترین چمدان از نظر دسته، چمدانی است که دسته آن به دو طرف میله داشته باشد، چرا که این نوع چمدان ها معمولاً قوی تر و مستحکم تر از چمدان های تک میله ای می باشند.معمولا در فرودگاه ها به دلیل پرت کردن چمدان ها در قسمت باربری اکثرا دسته چمدان ها می ‎شکنند. اگر از بودجه کافی برخوردارید چمدان دو دسته خریداری کنید تا خیالتان از این بابت راحت باشد.اما اگر جنس خوبی از چمدان را خریداری می ‎کنید، مشکلی نیست که چمدانتان یک دسته باشد زیرا از مقاومت خوبی برخوردار است.

-خرید-چمدان-و-ساک-مسافرتی7 راهنمای خرید چمدان و ساک مسافرتی

قابلیت افزایش محیط داخلی

محیط داخلی برخی از چمدان ها قابلیت افزایش دارد و به این صورت که با کشیدن یک ژیپ داخلی ، اندکی به فضای داخلی چمدان اضافه می ‎شود و این ویژگی برای کسانی که زمان بازگشت از مسافرت بارشان افزایش میابد مناسب است.

جیب ها

جیب های چمدان یک ویژگی مفید برای سازماندهی بهتر وسایل شما درون چمدان است.شاید ترجیح می دهید که برای دسته بندی کردن بهتر وسایل خود، چمدان هایی را خریداری کنید که حاوی چندین جیب متعدد باشند. در زمان خرید این نوع چمدان ها دقت کنید که جیب های طراحی شده فضای اصلی چمدان را محدود نکرده باشند، چرا که در چنین مواقعی نه تنها جیب ها به زیاد تر شده فضا کمکی نکرده اند، بلکه باعث اشغال فضای اصلی نیز می شوند.به سراغ خرید چمدان هایی بروید که از لایه های مخفی با دوخت تمیز و محکم تشکیل شده باشند تا طول عمر چمدان افزایش پیدا کند و بعد از مدتی ظاهر آن خسته کننده نشود.

قفل های امنیتی

این نکته که چمدان از قفل های امنیتی برخوردار باشد بسیار مهم است و هرگز چمدانی که این ویژگی را ندارد خریداری نکنید.در زمان خرید چمدان مسافرتی زیپ و قفل آن را به دقت بررسی کنید.
یکی دیگر از نکات مورد توجه برای چگونگی خرید چمدان مسافرتی مناسب توجه به جنس زیپ چمدان می باشد. به طور کلی زیپ چمدان هایی که کیفیت و مقاومت خوبی نداشته باشند، به سرعت می شکند که برای تعمیر و تعویض آن لازم است هزینه زیادی پرداخت کنید.

بهترین نوع چمدان مسافرتی، چمدانی است که زیپ آن به طور کامل در داخل چمدان جای گرفته باشد.

اگر معمولاٌ چمدان خود را بیش از ظرفیت پر می کنید، بهتر است که در زمان خرید دقت کنید، زیپ چمدان از جنس کویل پلی استر باشد، چرا که این نوع زیپ توانایی تحمل فشارهای بسیار بالا را دارد.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در زمان خرید چمدان مسافرتی، قفل آن می باشد. به شما توصیه می کنیم به هیچ عنوان به سراغ چمدان هایی که قفل ندارند، نروید. چرا که احتمال سرقت این نوع چمدان ها بسیار بالا است و سرقت چمدان در زمان مسافرت در حالی که کلیه مدارک و لوازم مهمتان در آن قرار دارد، اتفاق بسیار فاجعه باری خواهد بود.

-خرید-چمدان-و-ساک-مسافرتی4 راهنمای خرید چمدان و ساک مسافرتی

ضد آب بودن جنس چمدان

یکی از بزرگترین نکات برای انتخاب چمدان ، ضد آب بودن جنس آن است که این ویژگی در هنگام بارش باران بسیار ارزشمند است.همچنین لازم است بدانید که استفاده از محافظ چمدان به تمیز ماندن و ماندگاری بیشتر چمدان بسیار کمک می ‎کند.

دستگیره های جانبی

وجود دستگیره های جانبی چمدان ، حمل و نقل آن را بسیار راحت تر می ‎کند.همچنین ذکر این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که دستگیره های چمدان باید برای حمل وسایل سنگین مناسب باشند و از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

کمربند داخلی چمدان

این کمربند ها قابل تنظیم اند و برای کمک به فشرده سازی وسایل شما درون چمدان بسیار مناسب اند و آن ها همچنین وسایل شخصی شما را در جای خود ، ایمن نگه می ‎دارند.

به جنس چرم چمدان دقت کنید

یکی از پرطرفدارترین چمدان های مسافرتی، چمدان هایی با جنس چرمی هستند. اگر شما هم علاقه به خرید چمدان چرمی دارید، حتماٌ باید به درجه آن توجه کنید. بهتر است به دنبال چمدانی بروید که از جنس چرم لایه لایه نشده، تولید شده باشد، چرا که این نوع چمدان علاوه بر ظاهری بسیار زیبا از جنس پایداری برخوردار می باشد.چمدان هایی که از جنس چرم پردازش شده باشند، بعد از مدت کوتاهی ترک می خورند، بنابراین توصیه می کنیم که از خرید این نوع چمدان ها خودداری کنید.یکی دیگر از چمدان های چرمی که خرید آن را توصیه نمی کنیم، چمدان های ساخته شده از تکه های چرم می باشند.

دوام

برای داشتن یک چمدان با کیفیت لازم نیست که هزینه هنگفتی پرداخت کنید و با این حال، چمدان مورد نظر باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد و تحمل ضربه های احتمالی وارد شده در حین سفر را داشته باشد. بسته به نوع فعالیت ، مقصد و سبک سفر، نیاز های شما متفاوت خواهد بود.منظور از یک چمدان با دوام چمدانی است که از وسایل شما به خوبی محافظت کند.در انتخاب چمدان به دنبال چمدان نرم و با کیفیت باشید.یکی از دغدغه های هر مسافری خرید یک چمدان با دوام و راحت است. ۳ مورد کلی را باید همیشه مد نظر قرار دهید؛ قاب، پارچه و ضد آب بودن چمدان. اگر چمدان دارای یک قاب درونی است دقت کنید که جنس آن از فایبرگلاس باشد، زیرا بسیار سبک است و استقامت زیادی دارد. در مورد پارچه باید بگویم که پارچه های سبک و محکم مثل برزنت را برگزینید. ضد آب بودن جزء موارد بسیار مهم می باشد؛ به دنبال جنس های پارچه ای ضدآب مثل نانو باشید.

زیپ

زیپ چمدان باید با کیفیت باشد و به راحتی پاره نشود و یا هنگام بارش باران ، از ورود آب به داخل چمدان جلوگیری کند.

انتخاب چمدان با ویژگی های ایمنی

یکی از بهترین راه های حفظ ایمنی وسایلتان این است که آن ها را هنگام قرار دادن در داخل چمدان بسته بندی کنید.

هرگز وسایل ارزشمند نظیر طلا و جواهرات را در داخل چمدان قرار ندهید ، آن ها را همیشه بسته بندی کنید و در کیف دستی شخصی خود نگه داری کنید.

در اینجا به توضیح چند مکانیسم ایمنی برای انتخاب چمدان می ‎پردازیم:

در صورت مسافرت هوایی، به محض فرود چمدان خود را بررسی کنید، به این ترتیب در صورت مفقود شدن وسایل خود هرچه سریعتر می‎توانید با شرکت هواپیمایی خود تماس حاصل کنید .

-خرید-چمدان-و-ساک-مسافرتی3 راهنمای خرید چمدان و ساک مسافرتی

 

انتخاب چمدان بر اساس قیمت

ممکن است قیمت یک چمدان خوب بالا باشد اما بهتر است با این دید به قضیه نگاه کنید که این فقط یک چمدان نیست بلکه قرار است در طول سفر شما حکم کمد لباس تان را داشته باشد.قیمت به طور کلی نشان دهنده کیفیت است. با افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید . بسیاری اوقات چمدان های گران قیمت، داری نوعی ضمانت اند.همچنین بهتر است از خرید چمدان های شرکت های برندینگ صرف نظر کنید ، زیرا آن ها در ساخت چمدان بیشتر به ظاهرآن توجه می‎کنند نه کیفیت آن.

آیا باید چمدان از جنس نرم خریداری کنیم یا سخت؟

پاسخ : هر یک از چمدان های نرم و سخت کاربرد های مشخص و متفاوتی دارند که برای هر شخص می تواند متفاوت باشد .چمدان هایی که دارای جنس نرم می باشند، می توانند به راحتی در هر قسمتی که می خواهید جای دهید و این برخلاف چمدان های از جنس سخت و مقاوم می باشد که در هنگام جای دادن این نوع چمدان در قسمتی از ماشین یا خانه یا هرقسمت دیگری ، چه پر باشد و چه خالی باشد ، در ابعاد خودش جای شما را می گیرد و این یکی از نکاتی بود که باید به آن دقت کنید .
چمدان هایی که جنس آن ها نرم است،قاعدتا باید وزن کمتری داشته باشند و حمل آنها آسان می باشد ولی چمدان هایی که جنس آن ها سخت می باشد قاعدتا باید نسبت به چمدان های نرم از وزن بیشتری برخوردار باشند و فضای بیشتری را در بر گیرند و توصیه می شود در حین خرید به این موضوع هم توجه کنید .اگر وسایل مهمی را می خواهید حمل کنید و می خواهید امنیت آنها بیشتر باشد ، توصیه می شود که از چمدان های سخت استفاده کنید تا صدمه ایی به آن نرسد .

سایز ساک و چمدان باید چه اندازه باشد ؟

پاسخ : به عنوان قاعده کلی برای هر نفر چمدان در ابعاد ۲۰ تا ۲۴ اینچ مناسب است که می تواند تمام وسایل شخصی خود را در آن جای دهد و برای خانوار می توان این ابعاد را به ۳۰اینچ برای یک خانواده ۳ نفره در نظر گرفت .
اگر شما با هواپیما سفر می کنید و می خواهید که ساک یا چمدان تان را در بالای سرتان قرار دهید می توانید از چمدان های ۲۲اینچ برای راحتی کارتان استفاده کنید .

ساک دستی (Carry On)

کیف همراه مسافر قرار است به راحتی ما کمک کند و از پرداخت هزینه بار جلوگیری کند، درحالیکه به یک مورد آزار دهنده تبدیل شده است. البته شرکت های هواپیمایی و قوانین ناقص آن ها نیز مقصر می باشند. بنابراین در این جا به ذکر نکاتی که در انتخاب بهتر برای خرید ساک و چمدان دستی شما را کمک می کند، می پردازیم.

شرکت های هواپیمایی اندازه بار شما را کنترل می کند، نه قسمت اداری امنیت حمل و نقل؛ بنابراین عبور شما از این بخش در فرودگاه به منزله مطابقت آن با قوانین پرواز و فرودگاه نیست.
تمامی فضاهای تعبیه شده برای بار مسافر در بالای سرش یکسان نیستند و از یک هواپیما به هواپیمای دیگر تغییر می کند.
شاخص های اندازه گیری: شرکت های هواپیمایی دلتا، یونایتد و امریکن در سنجش ارتفاع بار همراه مسافر به مراتب کمتر از شرکت های ویرجین و ساوت وست می باشد. به طور کلی این ارتفاع در شرکت های مختلف بین ۱۲۰ تا۱۴۰سانتی متر می باشد. که ارتفاع ۱۲۴ سانتی متر مناسب اکثر فضاها می باشد.
در نظر گرفتن چرخ ها: اگر با شاخص های اندازه گیری ساک دستی آشنا شده اید، باید بدانید که در محاسبه این بار چرخ های چمدان شما هم به خودی خود به ارتفاع چمدان شما می افزاید در نتیجه بهتر است از چمدان هایی که چرخ هایشان در داخل تعبیه شده استفاده کنیم تا هم چرخ ها آسیب نبینند و هم ارتفاع بار بیشتر از حد مجاز نشود.
چهار چرخ در مقابل دو چرخ: اکثر مسافرین از انتخاب چمدان با دو چرخ اجتناب می کنند درحالی که این چمدان برای سهولت در چرخش در راهرو های باریک هواپیما مناسبتر است. شما هم پس از امتحان آن به این باور خواهید رسید.

جیب ها: مسلماً چمدان و کیف هایی با تعداد جیب های بیشتر بهتر و مناسب تر است چرا که در این صورت دیگر شما روی راه پله های فرودگاه نگران پیدا کردن کارت پرواز و مدارک خود نخواهید شد. بهتر است ساک دستی دو نوع جیب جادار و باریک داشته باشد. در جیب جادار کیف لوازمی مثل مجله را بگذارید که می خواهید در طول سفر همراهتان باشند اما در جیب باریک تر مدارک و چیز هایی را بگذارید که می خواهید در کمتر از ۲ ثانیه به آن ها دسترسی داشته باشید. چمدان و کیف های تقسیم بندی شده خوب هستند، اما به یاد داشته باشید تقسیم بندی طراحان آن ها با سلیقه شما متفاوت است. براین اساس بهتر است برای خرید ساک و چمدان هایی که حاوی این گونه تقسیم بندی نیستند را، انتخاب کنید چرا که می توانید وسایل خود را بدون محدودیت در آن ها جای دهید.
قسمت های حساس و شکننده چمدان

نمای ظاهری

به چمدان های سیاه نه بگویید. طراحی چمدان ها به یک هنر پویا تبدیل شده و هر روز شاهد طرح های باور نکردنی و زیبا در این صنعت می باشیم. مردم به چمدان دست شما توجه می کنند؛ چه کسی می داند شاید شما به دلیل ظاهرتان خدمات بهتری از کارمند هتل و یا شرکت هواپیمایی دریافت کنید.

-خرید-چمدان-و-ساک-مسافرتی6 راهنمای خرید چمدان و ساک مسافرتی

برخی از برند های چمدان به علت کیفیت و استحکامشان شهرت یافته اند. برند Briggs و Riley دارای ضمانت مدام العمر به صورت رایگان می باشند. Tumi دارای ۵ سال ضمانت است. TravelPro و Victorinox (تعداد محدودی از مجموعه هایشان) هر دو گارانتی مادام العمر دارند. بسیاری از ضمانت نامه ها نقص های مرتبط با مواد و ساختار را تضمین می کنند. در انتخاب خود بسیار دقت فرمایید و روی طول مدت ضمانت نامه خیلی حساب نکنید چون یک چمدان بدون مشکل به خودی خود چندین سال عمر می کند و لزومی به مراجعه ماهیانه برای تعمیر نخواهد داشت.

-خرید-چمدان-و-ساک-مسافرتی راهنمای خرید چمدان و ساک مسافرتی

 

 

 

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

  • شاهین

    عالی.ممنون

    ۲۸ شهریور, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *