رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ اسفند ۱۳۹۲

دیپلمات‌ها، بازاریابان جدید گردشگری ایران

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۹ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از دنیای اقتصاد، این روزها صف میهمانان خارجی پاستور طولانی می‌شود؛ مقامات، افراد معتبر و مشهوری که از کشورهای دیگر برای دیدن مقامات دولتی ما به ایران می‌آیند یا سفرای خارجی که استوارنامه خود را تقدیم رئیس‌جمهور می‌کنند. حالا پس از روزهایی که رابطه ما با جهان نامناسب بود و نه تنها مقامات خارجی که حتی مردم کشورهای دیگر نیز بسیار کم به ایران سفر می‌کردند، شرایط سیاسی و فرهنگی کشور به سویی می‌رود که توجه‌های جهانی را به سوی ایران جلب کرده است.
آنچه مشخص است دولت یازدهم نیز در این حوزه اهتمام دارد که در یک رابطه دو طرفه از گردشگری برای بهبود روابط سیاسی بهره بگیرد و به وسیله گشایش روابط سیاسی، توسعه گردشگری را در دستور کار قرار دهد؛ چنانچه صبح دوشنبه رئیس‌جمهور روحانی در دیدار با سفیر جدید اسلوونی به اهمیت صنعت گردشگری در روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: هرچقدر بتوانیم دو ملت را به هم نزدیک کنیم و همکاری‌های گردشگری را توسعه دهیم، روابط در حوزه‌های مختلف گسترش خواهد یافت. وی همچنین تصریح کرد: باید زمینه را برای بخش خصوصی به‌منظور ارتقای همکاری‌ها آماده کنیم. سفیر جدید اسلوونی نیز اظهار کرد: تبادل هیات‌ها در سطح اقتصادی، تجاری و سفر قریب‌الوقوع رئیس پارلمان اسلوونی به تهران، سبب توسعه همکاری‌های ما خواهد شد.

مقامات خارجی، تریبون ایران
با نگاهی به سفرهای اخیر مقامات، دیپلمات‌ها و فعالان بخش خصوصی دیگر کشورها به ایران، می‌توان به سادگی دریافت که رضایت هر کدام از این افراد از سفرشان به ایران و گشت‌هایی که در کشور ما دارند، می‌تواند ترغیب‌کننده حضور وسیع‌تر مردم کشورشان در ایران باشد.
به عنوان مثال هفته گذشته، برای نخستین بار مقام ارشد فدراسیون جهانی راهنمایان تور به ایران آمد تا در بزرگ‌ترین گردهمایی راهنمایان گردشگری در جهان، شرکت کند. او چهار روز را در حالی میهمان ایران بود که باید به‌زودی به کشورش برمی‌گشت تا در کشورش میزبان جشن روز جهانی راهنمایان باشد.
فلیسیتاس رسنیگ، رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری، در طول مدت حضورش در ایران و کرمان از برخی سایت‌های توریستی این استان دیدن کرد. وی در گفت‌وگویی کوتاه، در پاسخ به این سوال که «نظرش درباره ایران چیست؟» گفت: «سوال سختی است. هیچ وقت نمی‌توانم فقط بعد از چهار روز در مورد یک کشور قضاوت کنم. اما در همین چند روز می‌توانم بگویم که ایران منبع غنی فرهنگ است.
همچنین فهمیدم که مردم ایران خیلی مهربان و روشنفکر هستند. در ضمن فاصله زیاد بین شهرها و نبود زیرساخت‌های کافی در ایران توجه مرا جلب کرد.» رسنیگ در خصوص تصویر نامناسبی که از ایران در جامعه جهانی ایجاد شده، تاکید کرد: «این موضوع به من مربوط نمی‌شود، چون من فقط به عنوان توریست به اینجا آمدم و توریست فقط به دنبال صلح است و صلح را با خود می‌آورد.»
وی کاری را که کانون راهنمایان گردشگری ایران (IFTGA) برای برگزاری جشن بین‌المللی راهنمایان تور انجام داده باور نکردنی ارزیابی کرد و میزبانانش را به خاطر تلاش‌شان در برگزاری یک گردهمایی با جمعیت هفتصد راهنمای تور ستود. به نظر می‌رسد حضور در ایران و شرکت در مراسم مختلفی مثل آتش‌بازی، کاشت درخت و بازدید از یکی آثار باستانی ثبت شده در یونسکو؛ یعنی منطقه بم توانسته رضایت خاطر این فعال بخش خصوصی کشور اتریش را فراهم آورد و به تبع اثرات مطلوبی را بر دیگر هموطنان و همکاران وی خواهد داشت. علاوه‌بر حضور چنین افرادی در کشور می‌تواند این مزیت را برای ما به همراه داشته باشد که از پیشنهادهای فنی و فرابخشی آنها نیز استفاده کنیم.
رسنیگ برای پیشبرد صنعت توریسم ایران پیشنهاد داد: «مهم‌تر از همه این است که کاری جدی در مورد زیرساخت‌ها صورت بگیرد. همچنین بهتر است با همه کشورهایی که توریست در آنها زیاد است و مردم آنها خیلی سفر می‌روند، ارتباط کاملی برقرار شود. لیست این کشورها را سازمان جهانی گردشگری اخیرا منتشر کرده که چینی‌ها، آلمانی‌ها و هلندی‌ها در این زمینه پیشتاز هستند. بنابراین طیف گسترده‌ای از توریست‌ها را برای سفر به ایران می‌توانید جذب کنید.»

دیپلمات‌های بازاریاب گردشگری!
فلیسیتاس رسنیگ، تنها میهمان خارجی این روزهای ایران نیست. مسافران خارجی دیگری که یا جزو مقامات نهادهای دولتی و خصوصی دیگر کشورها در ایران هستند نیز غالبا با خاطراتی خوش ایران را ترک می‌کنند. انعکاس نظرات افرادی نظیر خانم رسنیگ در جامعه و کشور خودش، می‌تواند توجهات بسیاری از سفر دوستان را به ایران جذب کند.
چنین افرادی به‌دلیل مقبولیتی که در جامعه و اجتماع همکاران خود دارند، خواه ناخواه به تریبونی برای تبلیغ جاذبه‌های ایران تبدیل می‌شوند و مردم دیگر کشورها با این واقعیت مواجه خواهند شد که ایران، مقصدی متنوع و جدید برای سفر است. بنابراین این یک فرصت برای گونه‌ای متفاوت و مهم از بازاریابی گردشگری فراهم می‌کند تا با رعایت دقت‌نظر از مقامات خارجی دعوت کنیم به کشورمان بیایند، آنها را با فرهنگ و اماکن دیدنی ایران آشنا کنیم و از آنها بخواهیم چهره واقعی ایران را در جهان نشان دهند؛ کاری که در قدم اول می‌تواند از طریق سفارتخانه‌های فعال در ایران صورت گیرد.
14e1b9a188746d38c9c5e5fdc478b8de دیپلمات‌ها، بازاریابان جدید گردشگری ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *