جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دسر مشکوفی زعفرانی

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۹

دسر مشکوفی زعفرانی یکی از دسرهای معروف مازندران ، بروجرد و قزوین که خوش رنگ و خوشمزه می باشد و طرفداران زیادی دارد . همانطور که می دانید دسر برای هضم غذا بسیار مفید است و در ایران نیز از دیرباز دسر نه به رنگ و لعاب امروزی بلکه ساده تر بر سر سفره ها بوده است . در این مطلب طرز تهیه این دسر خوشمزه رو برایتان شرح می دهیم امیدوارم درست کنید و لذت ببرید .

مشکوفی زعفرانی دسر مشکوفی زعفرانی

مواد لازم

نشاسته گل: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر پر چرب: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب سرد: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب: ۱ استکان
کره: ۵۰ گرم
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
وانیل: ½ قاشق چایخوری
این مواد برای ۱۰ نفر مناسب می باشد .

طرز تهیه

ابتدا نشاسته و آب را به صورت جداگانه با هم خوب مخلوط کنید تا وقتی که نشاسته کاملا در آب حل شود. در یک ظرف جداگانه شیر و شکر را با هم مخلوط کنید و به ترکیب آب و نشاسته اضافه کنید.ترکیب فوق را روی شعله ملایم گاز بگذارید و مدام هم بزنید چون نشاسته زود ته می‌گیرد و گوله می‌شود. وقتی ترکیب به جوش آمد و روی آن حباب تشکیل شد کره، وانیل و گلاب را اضافه کنید و حسابی هم بزنید. اگر دسر مشکوفی را به صورت یک رنگ و زعفرانی می‌خواهید وقتی مشکوفی به غلظت مناسب رسید (غلظتی شبیه فرنی که حدود یک ساعت زمان می‌برد) زعفران را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

اگر دسر مشکوفی دو رنگ زعفرانی و سفید یا همان وانیلی دوست دارید ابتدا در ظروف سرو (جام یا پیاله) نیمی از مشکوفی را بریزید و نیمی دیگر را زعفران بریزید. وقتی مشکوفی وانیلی خوب سرد شد و خودش را گرفت (نشاسته زود خودش را می‌گیرد) مشکوفی زعفرانی را روی مشکوفی وانیلی بریزید.

برای طرز تهیه دسر مشکوفی سه رنگ، مقداری از مشکوفی را به صورت سفید در ظروف سرو بریزید. برای مشکوفی زعفرانی به همان ترتیب گفته شده عمل کنید و در بخشی دیگر از مشکوفی زمانی که خیلی داغ است یک قاشق مرباخوری پودر کاکائو بریزید و خوب هم بزنید تا گوله نشود. مشکوفی سریع می‌بندد و سرد و ژله‌ای می‌شود به همین خاطر باید زعفران و کاکائو را در حالی که داغ و روی گاز در حال قل خوردن است به آن اضافه کنید. روی دسر مشکوفی را با پودر پسته یا گل سرخ تزیین کنید.

مشکوفی زعفرانی 1 دسر مشکوفی زعفرانی

*طرز تهیه دسر مشکوفی بروجردی هم به همین ترتیب است.
*طرز تهیه دسر مشکوفی قزوینی هم مثل دسر مشکوفی مازندرانی و بروجردی است.
*دسر مشکوفی را در قالب هم می‌توانید بریزید. کف قالب‌های مورد نظرتان را با کمی روغن مایع چرب کنید و مشکوفی را در آن بریزید تا خودش را بگیرد و سپس در ظرف مورد نظرتان برگردانید.
*دسر مشکوفی شبیه دسر پاناکوتا ایتالیایی است با این تفاوت که ژلاتین ندارد.
*فرق مسقطی و مشکوفی در این است که مسقطی شیر ندارد و با آب درست می‌شود اما به مشکوفی که با شیر درست می‌شود مسقطی یا لرزونک شمالی هم می‌گویند. مشکوفی بیشتر طعم و مزه‌ای شبیه فرنی تهیه شده با نشاسته دارد.
*برای درست کردن مشکوفی برشی بعد از درست شدن مشکوفی آن را در یک ظرف مستطیل یا مربع شکل بریزید و اجازه دهید سرد شود. وقتی سرد شد آن را در یخچال بگذارید تا خوب خودش را بگیرد و سفت شود. ۳۰ دقیقه کافی است. سپس مسقطی را با یک چاقوی تیز به صورت لوزی یا مربع برش بزنید.

*از جمله خواص نشاسته در طب سنتی این است که گلو را نرم می‌کند، سرفه و درد سینه را آرام می‌کند و ضدخفقان است به خصوص زمانی که سرما خورده‌اید. این را به فواید مشکوفی هم می‌توان اضافه کرد و اگر سرفه خشک و سینه درد دارید مشکوفی گرم بخورید تا سینه‌تان نرم شود. نشاسته برای سرفه کودکان هم مفید است و چون بسیار انرژی‌زا است در بدنسازی هم بسیار توصیه می‌شود. نشاسته چاق کننده است پس دسرهایی که با نشاسته درست می‌شوند مثل مشکوفی هم باید با احتیاط و کم مصرف شوند. البته اگر مشکل کمبود وزن و لاغری دارید دسر مشکوفی برای شما بسیار مفید است.

مشکوفی زعفرانی 2 دسر مشکوفی زعفرانی

نشاسته

*نشاسته ماده‌ی پودری سفید رنگ و بدون بویی است که در دانه یا ساقه های زیرزمینی همه‌ی گیاهان می‌توانید ردپایی از آن بیابید.گندم، ذرت و سیب زمینی از جمله گیاهانی هستند که نشاسته فراوانی در آن ها وجود دارد.معمولاً از نشاسته برای انجام کارهای مختلف و به ویژه برای پخت و پز استفاده می‌شود. اگر از نشاسته به عنوان یک ماده غذایی برای تهیه انواع مختلف سس‌ها و چاشنی‌ها استفاده شود غلظت آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. نشاسته نه تنها در صنایع غذایی بلکه در تولید پارچه و کاغذ، شستشوی لباس به روش صنعتی و همچنین به عنوان بستری برای کشت دانه های ژله ای و رشد مخمرها نیز کاربرد دارد.

وقتی شما از گیاهان نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، گندم یا ذرت تغذیه می‌کنید، نشاسته‌ای که در این گیاهان وجود دارد در بدن شما به قند تبدیل می‌شود و به این ترتیب شما می‌توانید از انرژی آن استفاده کنید. درست از همان لحظه‌ای که شما یک ماده غذایی سرشار از مواد نشاسته‌ای را داخل دهانتان قرار می‌دهید، با ترشح بزاق فرآیند تبدیل ماده نشاسته‌ای به ماده قندی آغاز می‌شود و با تجزیه نشاسته و تبدیل آن به قند، بدن می‌تواند از انرژی آزاد شده در نتیجه این فرآیند، انرژی مورد نیازش را تأمین کند. به همین سبب است که مواد گیاهی می‌تواند منبعی برای تأمین انرژی انسان‌ها و بسیاری از موجودات گیاه‌خوار باشد.

 

 

نشاسته دسر مشکوفی زعفرانی

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *