جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دانستنی هایی جالب درباره هواپیما

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ فروردین ۱۳۹۹

هواپیما یکی از اختراع ها و نوآوری های شگفت انگیز و جالب انسان ها است که از زمان اختراعش تا کنون همزمان با دگرگونی ها و تغییراتی که داشته، توانسته نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی مخصوصا در حوزه سفر و گردشگری داشته باشد. ما به کمک هواپیما توانسته‌ایم کیلومترها مسافت را با سرعتی بسیار زیاد پشت سر بگذاریم. هواپیما شکل بازرگانی، سفر و حرکت انسان‌ها در جهان را تغییر داد. اما این وسیله فناورانه، از دید طراحی و ساخت، دارای جزئیات بسیاری است که علم هوانوردی و مهندسی هوا-فضا به آنها می‌پردازد. شما با خرید بلیط هواپیما ارزان می توانید به راحتی لذت سوار هواپیما شدن و دیدن ابرها و آسمان را تجربه کنید. دانستن برخی از این نکات که در ساخت و طراحی هواپیماها کاربرد دارد موجب می‌شود متوجه پیچیدگی این اختراع مهم انسان بشویم.

هواپیما دانستنی هایی جالب درباره هواپیما

چرا شکل پنجره های هواپیما بیضی است؟

هواپیماها در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند و در ارتفاع زیاد از سطح زمین، فشار هوای بیرون با داخل هواپیما فاصله زیادی پیدا می‌کند. از طرف دیگر به دلیل سرعت هواپیما و بهینگی مصرف سوخت، بدنه هواپیما به شکل استوانه‌ای ساخته می‌شود. دانشمندان فعال در صنعت هوانوردی پس از سقوط چند هواپیما در چندین دهه قبل و با آزمایش‌های بسیار، متوجه شدند پنجره های بیضی، به شکل بهتری می‌تواند مقاومت بدنه در مقابل فشار هوای بیرون را مدیریت کند. اما پنجره های مستطیلی منجر به فروپاشی ساختار بدنه هواپیما می‌شوند.

چرا چراغ های داخل هواپیما را در شب خاموش می‌کنند؟

خلبانان در طول شب نور داخل کابین را کم می‌کنند. البته این کار برای آرامش و خوابیدن مناسب است. اما دلیل اصلی آن امنیتی است. چشم ما برای هماهنگی با تاریکی و نور کم، نیاز به زمان دارد. اگر حادثه‌ای برای هواپیما پیش بیاید و لازم باشد مسافران خروج اضطراری داشته باشند فرصت کافی برای تطابق چشم با محیط تاریک بیرون وجود ندارد. بنابر این، اگر داخل هواپیما نور کم باشد، چشم شما آمادگی کافی برای رفتن به محیط تاریک را دارد. فرقی نم کند سفر شما داخلی باشد یا خارجی، بلیط هواپیما مشهد را تهیه کرده باشید که مسافت آن کوتاه است یا پرواز کوالالامپور، قوانین هوایی یکسان می باشند.
چرا رنگ بیشتر هواپیماها سفید است؟
هواپیماها زمان زیادی را در آسمان یا در محیط های باز فرودگاهی سپری می‌کنند. در نتیجه بسیار مورد تابش با نور خورشید قرار می‌گیرند. رنگ سفید بخش بزرگی از نور برخورد کرده را بازتاب می‌دهد و در نتیجه سطح هواپیما کمتر گرم شده و تحت تاثیر آفتاب قرار می‌گیرد. همچنین رنگ سفید زمینه هواپیماها موجب می‌شود اطلاعات نوشته شده روی بدنه، به آسانی خوانده شوند.

رنگ صندلی هواپیما دانستنی هایی جالب درباره هواپیما

 

چرا رنگ صندلی بیشتر هواپیماها آبی است؟

رنگ روکش صندلی های هواپیما الزاما یک شکل نیست. ولی بیشترین رنگ مورد استفاده آبی است. زیرا رنگ آبی هم بهتر شستشو داده می‌شود و هم از نظر روانی آرامش‌بخش است و حس تازگی و خنکی را به دلیل آنکه یک رنگ سرد است به مسافران می‌دهد. این کمک می‌کند تا استرس و خستگی مسافران در طول پرواز کم شود.
فاضلاب هواپیما به کجا می‌رود؟
بر خلاف تصور رایج، فاضلاب هواپیما حتی اگر بر فراز اقیانوس پرواز کند به بیرون ریخته نمی‌شود. بلکه در محفظه‌ای در هواپیما جمع شده و در فرودگاه توسط خودروها مخصوصی به شکلی بهداشتی، به فاضلاب شهری منتقل می‌شود.
خواب و غذای خلبان و کمک خلبان هواپیما
در طول پروازهای طولانی خلبان و به طور کلی کادر پروازی استراحت می‌کنند و می‌خوابند. زیرا هوشیاری آنان بسیار مهم است و کم خوابی عامل بسیار خطرناکی برای سطح هوشیاری و دقت کادر پروازی است. نکته جالب دیگر درباره خلبان ها این است که خلبان و کمک خلبان دو غذای متفاوت می‌خورند که اگر یکی از آنان به غذا حساسیت داشت و یا در آن غذا مشکلی بود، نفر دیگر در سلامت کامل باشد و بتواند پرواز را مدیریت کند.
چطور هواپیماها در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند؟
پرواز هواپیما در ارتفاع بالا موجب می‌شود در مصرف سوخت صرفه جویی شود و به دلیل دور بودن از مسیر حرکت پرنده ها، امنیت بیشتری دارد. اما پرواز بر فراز اتمسفر، چالش های بسیاری دارد. دمای هوا چندین درجه زیر صفر است و فشار هوا و مقدار اکسیژن هوا آنقدر کم است که زندگی انسان را به خطر می‌اندازد. پس هواپیما برای آنکه بتواند در این منطقه پرواز کند، باید فشار هوا، دما و مقدار اکسیژن را برای مسافران مناسب نگه دارد. این فرایند مستلزم جریان پیوسته هوا است که از بیرون به درون هواپیما آمده و سپس با روند مشخصی خارج شود. این هوا بیشتر توسط موتور هواپیما تامین می‌شود. اما در فناوری‌های جدیدتر، مستقیم از هوای بیرون هواپیما تامین می‌شود. بدنه هواپیما هم نقش مهمی در توانایی هواپیما برای پرواز در ارتفاع بالا ایفا می‌کند. بدنه باید همزمان با سبک بودن، بسیار مقاوم باشد و بتواند فشار هوا و سرعت زیاد را تحمل کند. آلیاژ آلومینیوم متداول‌ترین فلز به کار رفته در بدنه هواپیما است. اما به تازگی فیبر کربن هم به فناوری ساخت هواپیماها وارد شده است.

چرا در هواپیما احساس تشنگی می‌کنیم؟
به دلیل ارتفاع بالای هواپیما، فشار هوا در ارتفاعی که هواپیما پرواز می‌کند کاهش می‌یابد. همچنین تهویه هوای هواپیما باید علاوه بر تامین اکسیژن کابین، به تنظیم فشار هم کمک کند. مجموع این عوامل موجب می‌شود سطح رطوبت موجود در هوای هواپیما نسبت به سطح زمین کمتر باشد. این موجب از دست دادن رطوبت بدن و احساس تشنگی است. به همین دلیل گفته می‌شود که در طول پرواز بهتر است به طور پیوسته نوشیدنی و مایعات مخصوصا آب آشامیدنی مصرف کنید.

چرا در هواپیما غذاها به نظر بی مزه هستند؟
غذاهای هواپیما هیچ فرقی با دیگر غذاها ندارند! مساله در اینجاست که در ارتفاع بالا و در اثر کاهش رطوبت در هواپیما، غدد چشایی ما که وظیفه تخمین میزان مزه غذا را دارند حساسیت خود را از دست می‌دهند. همچنین حس بویایی که نقش مهمی در درک ما از مزه‌ها دارد، در اثر کمبود رطوبت واکنش کمتری نشان می‌دهد و این هم به برداشت بد ما از مزه غذای هواپیما دامن می‌زند. برخی پژوهش ها نشان می‌دهد عواملی مانند صدای هواپیما، لرزش‌ها و نوع صندلی آن نیز حتی به القای این حس به ما تاثیرگذار است. این ها تنها بخشی از نکات جالب درباره هواپیما بودند، اگر به این مطالب و اطلاعات درباره جاهای دیدنی و گردشگری علاقه دارید، مجله سفرستان mag.safarestan.com را بخوانید تا از سفر خود بیشتر لذت ببرید.

غذاهای هواپیما دانستنی هایی جالب درباره هواپیما

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 9 میانگین: 4.1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد