رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ بهمن ۱۴۰۰

خانه موزه شهید بهشتی تهران

لینک این مطلب کپی شد!

خانه موزه شهید بهشتی تهران خانه ای است دو طبقه که اوایل سال ۱۳۹۰ به دستور شهردار محترم تهران خریداری و در دستور کار تغییر کاربری به موزه، با هدف آشنایی هر چه بیشتر با شخصیت و اندیشه های شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی قرار گرفت.

آیت اله دکتر سید محمد حسینی بهشتی در سال ۱۳۴۹ پس از سال ها مدیریت مرکز اسلامی هامبورگ به وطن بازگشت. پس از اقامت در تهران قطعه زمینی را در منطقه قلهک خریداری کرده و خانه ای در آن بنا کرد. ایشان تا هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ در این خانه اقامت داشت. پس از شهادت آیت اله دکتر بهشتی ، اوایل سال ۱۳۹۰ خانه ایشان به دستور شهردار محترم تهران تملک شده و در دستور کار تغییر کاربری به موزه، با هدف آشنایی هر چه بیشتر با شخصیت و اندیشه های شهید بهشتی قرار گرفت.

1775-e1643795092539 خانه موزه شهید بهشتی تهران

این موزه در برگیرنده یادگارهایی از آن شهید و یادآوری هایی از روزهای انقلاب و شخصیت های آن دوران است. در طبقه همکف، اتاق شورای انقلاب اسلامی بازسازی شده و شورایی که به فرمان حضرت امام خمینی با همکاری آقایان شهید مرتضی مطهری، آیت الله سید علی خامنه ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید محمد جواد باهنر، محمد رضا مهدوی کنی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و چند تن دیگر از بزرگان تشکیل شده بود، ایجاد شده شده است. در این بخش هم چنین کتابخانه شخصی ایشان با محتوای قرآنی، دینی، فلسفه و اخلاق، جامعه شناسی احیا شده است.

بخشهای مختلف موزه

طبقه همکف

در بخش همکف موزه، فضای شورای انقلاب اسلامی بازسازی شده است و به ایجاد حس فضایی شورا که به فرمان حضرت امام خمینی با همکاری آقایان مرتضی مطهری، محمد جواد باهنر، محمد رضا مهدوی کنی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و چند تن دیگر از بزرگان تشکیل می شد، پرداخته شده است.

در این بخش هم چنین کتابخانه شخصی ایشان با محتوای قرآنی، دینی، فلسفه و اخلاق، جامعه شناسی و حتی فیزیک و زیست شناسی و علوم تجربی احیا گردیده است. در ادامه ی این فضا، ورود به گالری تصاویر را داریم که شامل تصاویر حزب جمهوری اسلامی، سفر به پاریس، دستگیری و بازداشت توسط ساواک، سفر به ترکیه، لبنان و سوریه، سفر به هامبورگ و تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی، تأسیس دبیرستان دین و دانش، جلسات گفتار ماه، مدرسه حجتیه، مدرسه صدر، تولد و شجره نامه ای است که اصالت آن تا امام زین العابدین می رسد.

1776-e1643795070143 خانه موزه شهید بهشتی تهران

فضای پژوهشکده و نشر اندیشه ها در طبقه اول

این بخش از موزه، دارای بانک اطلاعاتی جامع، از روزنامه ها، اعلامیه ها، اسناد محرمانه و … می باشد. هم چنین کتابخانه ای جامع و مفصل از کتاب های شخصی ایشان و مقالات و کتاب های تدوین و تألیف شده توسط ایشان را شامل می شود. مجموعه ای از تصاویر و فضای کوچک زیر زمین، فضای حیاط با همان محبوبه های شب، رازقی ها و گل های محمدی فضای این بخش را تکمیل نموده است.

1777-e1643795049118 خانه موزه شهید بهشتی تهران

نحوه دسترسی به خانه موزه شهید بهشتی تهران

آدرس : تهران خیابان شهید دستجردی ، کوچه صبر ، خیابان شهید مطهری ، کوچه شهید بهشتی ، شماره ۱۲

1774-e1643795122582 خانه موزه شهید بهشتی تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *