جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه فخرالملوک تهران (رستوران سنتی نان و نمک)

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ مهر ۱۳۹۵

این خونه، یه بنای قاجاریه که بیشتر از ۱۲۰ سال قدمت داره و صاحب اصلیش میرزا محمود وزیر بوده. میرزا محمود، اواخر دوره ناصرالدین شاه به وزارت منصوب میشه و تو دوره های مظفرالدین شاه و محمدشاه قاجار، وزیر ابنیه و علوم بوده. دو تا دختر هم داشته به اسمهای فخرالملوک و نیرالملوک که هر دوشون تو این خونه بزرگ میشن.
فخرالملوک با یه روحانی به اسم جعفر خدیور محسنی اراکی ازدواج می کنه و سالها تو این خونه می مونه. پسرشون محمدرضا تو همین خونه بزرگ میشه و بعدها میشه جراح مغز و اعصاب و مهاجرت می کنه آمریکا.
خونه بعد از فوت پدر و مادر، متروک می مونه و تبدیل میشه به زباله دونی تا اینکه خانم بهره مند که خیلی علاقه داشته میراث گذشته رو حفظ کنه، سال ۷۴ خونه رو از ورثه می خره و سال ۸۸ هم خونه در فهرست آثار ملی ثبت میشه.
تازه از این موقع است که مرمت خونه شروع میشه و تبدیل میشه به سفره خونه سنتی و سال ۹۱ هم افتتاح میشه.
ساختمون، یه حیاط کوچیک و جمع و جور داره و یه حوض آبی وسطش. یه شاه نشین داره که پر آیینه کاری و گچ بری و مقرنس کاری های واقعاً زیباست. سقفش هم آیینه کاری و گچبری قشنگی داره. اتاق شاه نشین قبلاً ارسی داشته، اما چون حسابی داغون شده بوده، به جاش درهای شیشه ای نصب می کنن. این ساختمون یه اتاق گوشواره، بالکن، پشت بام و سرداب هم داره.

شماره تلفن: ۰۲۱۳۳۵۴۰۸۹۱
وب سایت:www.nan-namak.ir

آدرس: ایران – تهران – تهران خیابان امیرکبیر، خیابان جاویدی، پلاک ۱۱۴

1 1 10 خانه فخرالملوک تهران (رستوران سنتی نان و نمک)

1 2 10 خانه فخرالملوک تهران (رستوران سنتی نان و نمک)

1 3 9 خانه فخرالملوک تهران (رستوران سنتی نان و نمک)

1 4 8 خانه فخرالملوک تهران (رستوران سنتی نان و نمک)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    اگر براي ديدن تاريخ مي رويد كه ساختمان زيباست و چشم نواز ، اما اشياء به صورت ناهماهنگ و از هر دوره اي كنار هم جمع شده اند و با هم بيگانه اند. اما غذا خوردن در اين مكان را توصيه نمي كنم.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • شاغلام

    غذاها خوب نبود، جوجه ترش و لقمه نگینی گرفتیم.
    جوجه ترش اصلا جوجه ترش نبود و کاملا سفت و نپخته بود و طعم بدش نشون میداد گوشتش یخ زده است.
    لقمه بطور غیر طبیعی ای مزه ی زیره و پیاز میداد، که این ادویه بازی تکنیکیه که برای طعم دار کردن گوشت مونده استفاده میکنن. برنج ایرانی نبود و زعفرون هم رنگ بود. دوغ، دورچین و برخوردشون انصافا خوب بود.
    فضا شلوغ و بد سلیقه چیده شده بود. راهنمایی به محل نشستن، سرویس بهداشتی و قلیانسرا وجود نداشت. شاید شاعرانه ش این باشه، حس میکنید معذب کنار پیرزنی بزک کرده و مظلومی نشستین و باید از سکوت و غذای بدش لذت ببرین.
    در آخر که شایسته ست در این محلات که ناامنی به وضوح بیداد میکنه و رستوران دار پول بدی هم نمی گیره شخصی رو برای مراقبت از ماشین مشتری ها استخدام کنه.
    یک لقمه، یک جوجه ترش و یک پارچ دوغ جمعا ۷۸۰۰۰ تومن.

    ۶ مهر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • فرشته

    متاسفانه عکس ها بسیار فریب دهنده هستند چاره ای هم نیست. وقتی عکسی کارشده از یک نمای خاص از مکانی گرفته می شود و متن جذابی هم برای آن نوشته می شود دیگر کار تمام است. در دام افتاده ایً . رستوران فخرالملوک نان و نمک هم از بدترین نوع تجربه ی بود که از یک مکان تاریخی داشتم. به هیچ وجه به هیچ وجه مدیر ان آن محل – یک زوج زن و شوهر بودند- و کارمندان – دو آقای که به نظر نیروی کار بسیار ارزان شهرستانی بودند- بدون هیچ آموزشی و اگاهی از محلی که هستند با سرو وضعی که تمام خستگی آن راه را به تنت می نشاند… نه سلامی نه خوش امدی. میرسی سرگردان که بالا بروی پایین بمانی. غذای که به نظر ۹۰ درصد مربوط به شبهای گذشته بود چون دل پیچه ی سختی عایدمان شد… و فضای خانه هم که بسیار خفه و پر از اشیای ناهماهنگ است. فکر می کنیم هر چه وسایل کهنه ی باشد ولی قدیمی فضا را به اصطلاح سنتی می کند.. خلاصه اصلا به تجربه اش نمی ارزد. مگر این که آن زوج محترم کمی اموزش ببیند و فقط به کاسبی فکر نکنند که بسیار بعید است…

    ۲۱ مرداد, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *