رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۰

خانه روستایی چیست ؟

اشتراک گذاری

آیا می دانید خانه روستایی چیست ؟ با ما همراه باشید . کشور ایران روستاهای زیادی دارد که بسیاری از آنها بکر با آب و هوای خنک و گردشگران زیادی سعی می کنند برای دور شدن از ترافیک شهری و شلوغی شهرها به روستاها بروند و آرامش پیدا کنند . روستاها اغلب از تجمع چندین خانواده بوجود می آیند و اکثر مردم آنها به کشاورزی دامداری ، باغداری و در برخی از نقاط صید یا پرورش ماهی مشغول هستند . از زمانی که شهرنشینان به روستاگردی علاقمند شدند مردم روستاهم با در اختیار گذاشتن خانه هایشان جهت اقامت گردشگران منبع درآمد جدیدی پیدا کردند خانه روستایی می‌تواند در اقلیم‌های مرطوب و معتدل، گرم و خشک، سرد و کوهستانی و گرم و مرطوب واقع شود. خانه‌های روستایی می‌توانند به صورت دربست و یا اتاق‌های مجزا به مسافران اجاره داده شود.
خانه روستایی یکی از انواع معماری‌های قدیمی که البته بسیار محبوب است، اگرچه رشد و توسعه شهرنشینی بیشتر متداول شده، اما هنوز هم این خانه‌ها جایگاه خاص خود را دارند. در تمام نقاط ایران در شرایط آب و هوایی مختلف نمونه‌های زیادی را از خانه‌های روستایی مشاهده می‌کنید؛ خانه‌هایی که در بافت روستایی قرار دارند و هر یک ویژگی‌های متفاوتی را برای زندگی کردن ارائه می‌دهند.
شرایط جغرافیایی و اقلیمی در نقاط مختلف ایران باعث شده انواع خانه روستایی در زمین‌های کوهستانی ساخته شود. زیباترین مدل‌های خانه روستایی را می‌توانید در نقاطی که در سرزمین‌های معتدل، مرطوب و پرباران هستند، مشاهده کنید. نوار ساحلی دریای خزر نمونه‌‌ای از زیباترین انواع خانه‌های روستایی را در دهکده‌ها، زمین‌های پر شیب دامنه کوهستان، در کنار جنگل‌ها و … در خود جای داده است.

خانه روستایی

امکانات خانه روستایی ها

برخی از خانه روستاها امکان طبخ غذای محلی دارند و به مسافران سرویس می دهند .نحوه اقامت در خانه‌های روستایی اغلب به صورت کف خواب است و وسایل خواب در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. سیستم سرمایش و گرمایش خانه‌های روستایی با توجه منطقه جغرافیایی متفاوت است. امکانات خانه‌های روستایی میتواند از بخاری گازی، بخاری هیزمی، کرسی تا پنکه سقفی و کولر متفاوت باشد. بیشتر خانه‌های روستایی دارای آشپزخانه مستقل برای پخت و پز مسافران است اما در صورتیکه میزبان در نزدیکی خانه اقامت داشته باشد، امکان سرو صبحانه و غذای محلی برای مهمانان وجود دارد. سرویس بهداشتی و حمام این اقامتگاه‌ها میتواند در داخل یا خارج خانه قرار گرفته باشد.

نواحی مرطوب و معتدل و سرسبز

اقلیم معتدل و مرطوب، مناطق بین رشته‌کوه‌های البرز و دریای خزر است که استان های مازندران و گیلان و شهرهای رشت، لاهیجان، بابلسر، گرگان و ماسال در این خطه قرار دارند. خانه‌های روستایی این مناطق به صورت پراکنده و محوطه‌هایی با دیوار کوتاه دارند. به دلیل بارندگی زیاد، بام خانه‌های روستایی در این مناطق به صورت شیب‌دار است و کف طبقه همکف از سطح زمین بالاتر است. هیچ زیر زمینی در خانه‌های روستایی مناطق معتدل و مرطوب دیده نمی‌شود. در مصالح ساختمانی خانه‌های روستایی این مناطق از مصالح طبیعی مانند چوب، گالی، ساقه برنج، سنگ، خشت، سفال و ساقه‌های نباتی استفاده می‌شود.
نحوه معماری و ساخت انواع خانه روستایی در نواحی شمال ایران در استان‌های گیلان و مازندران و استان گرگان، زمینه را برای جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. شاید تعجب کنید اما مناطقی در استان مازندران در ارتفاعات وجود دارند که جزء دهکده‌های محلی محسوب می‌شوند، بنابراین انواع خانه روستایی در ابعاد مختلف را می‌توانید در یک بافت روستا روستایی تماشا کنید.

اگر چند ساعتی را در مسیر یکی از روستاها رانندگی کنید، به جاده‌های فرعی می‌رسید که برخی از آن‌ها تقریباً ناهموار هستند و شما مجبورید مقداری از راه را پیاده طی کنید. در طول مسیر می‌توانید با انواع خانه‌های روستایی رو به رو شوید و همچنین می‌توانید از نزدیک و نحوه زندگی در این شرایط نیز آشنایی پیدا کنید.
به طور نمونه یکی از زیباترین خانه‌های روستایی در استان مازندران، خانه‌های روستای کندلوس است. انواع خانه‌های روستایی را در روستای کندلوس می‌توانید تماشا کنید؛ جائیکه قدمت تاریخی آن در تمام ایران شهرت دارد. برای یک سفر دلپذیر و آرامش‌بخش بهتر است یک خانه روستایی در این منطقه اجاره کنید و چند روزی را به دور از هیاهوی شهری سپری نمایید.

خانه روستایی

نواحی گرم وخشک و بیابانی

شهرهای شیراز، یزد، یاسوج، کرمان واقع در جنوب ایران دارای اقلیم گرم و خشک است. تراکم روستاها در این مناطق به صورت متمرکز است و خانه‌های روستایی به یکدیگر چسبیده‌اند.بیشتر خانه‌های روستایی در مناطق مرکزی ایران از خشت و گل ساخته شده‌اند.در مناطق گرم و خشک بناها حیاط مرکزی دارد و اتاق‌های مرتفع در چهار سمت محوطه واقع شده‌اند. مصالح ساختمانی از گل و خشت خام که بتواند در مقابل تابش طولانی مدت خورشید دوام بیاورد، تشکیل شده است. سقف‌های خانه‌های روستایی به صورت مسطح و یا گنبدی شکل است که برخلاف مناطق مرطوب خانه‌ها هم‌سطح با زمین است. در درون خانه‌های روستایی اقلیم خشک و گرم، از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود. این خانه‌ها دیوارهای بلندی دارند که از سایه آن برای خنک شدن استفاده می‌گردد.اغلب خانه‌های روستایی مناطق مرکزی ایران دارای حیاط و حوض هستند.

خانه روستایی

نواحی سرد و کوهستانی

شهرهای تبریز، ارومیه، سنندج، کرمانشاه دارای آب و هوایی سرد و خشک هستند که خانه‌های روستایی با توجه به آن اقلیم ساخته شده‌اند. خانه‌های روستایی این مناطق رو به آفتاب هستند و یکدیگر را محصور کرده‌اند. مصالح ساختمانی تیره رنگ و از جنس سنگ است. دیواره‌ها قطور و اتاق‌ها کوتاه هستند.

خانه روستایی

نواحی گرم و مرطوب

نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان همانند شهرهای اهواز، بوشهر، بندرعباس و زاهدان در اقلیم گرم و خشک قرار دارند. در شهرهای مختلف این مناطق با توجه به فاصله از ساحل دریا هرکدام از خانه‌های روستایی از مصالح متفاوتی مانند خشت، آجر، سنگ‌های رسوبی و نی استفاده می‌کنند. اغلب خانه‌های روستایی جنوب ایران با شکل‌های مختلف حصیر تزیین شده‌اند.

در خانه‌های روستای جنوب ایران از رنگ های روشن در خانه های روستایی این مناطق استفاده شده و بناها دارای حیاط مرکزی هستند. استفاده از بادگیرها در ساخت خانه‌های مناطق گرم و مرطوب امری طبیعی است. سیستم سرمایشی خانه‌های روستایی جنوب ایران پنکه، کولر گازی و یا اسپیلیت است. با توجه به آب و هوای گرم این مناطق، اغلب بخاری برقی بعنوان سیستم گرمایشی در نیمه دوم سال کفایت می‌کند.

خانه روستایی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *