رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ فروردین ۱۳۹۳

حمام خانی بستک

لینک این مطلب کپی شد!

حمام خانی بستک با قدمت دوره قاجاریه در غرب استان هرمزگان و در شهر بستک قرار دارد.
حمام خانی بستک در سال ۱۳۷۳ مورد مرمت قرار گرفت و به عنوان یکی از آثار تاریخی و دیدنی استان هرمزگان به حساب می‌آید. این حمام قدیمی از جمله حمام‌های استان هرمزگان است که به حمام زیرزمینی معروف هستند.

در اینگونه حمام‌ها زمین را در ابعاد مختلف و اندازه لازم گود می‌کنند و بنای حمام را در درون آن ایجاد می‌کنند تا هم استحکام و طول عمر دیوارهای آن بیشتر باشد و هم گرمای بیشتری را در ایام سرد زمستان در خود نگه دارند.

از این گونه حمام‌ها می‌توان به حمام سیبه اشاره کرد که در دهستان کوخرد در بخش کوخرد واقع شده‌است. آب مورد نیاز حمام خانی بستک در قدیم از طریق برکه‌ها و آبگیرهای بزرگ و متعددی که در شهر و اطراف آن وجود داشته تأمین می‌شده‌است.

آب از برکه به کمک حیوانات باربر، حمل و به قسمت‌های مختلف حمام منتقل می‌شده‌است. در فصل زمستان نیز آب به وسیله آتش هیزم گرم شده و مورد استفاده أهالی قرار می‌گرفت.

سبک بنا از نوع چهار طاقی است که گنبدی مستطیل بر بالای چهار طاق ساخته شده بنا دارای ۱۴ گنبد کوچک و بزرگ می‌باشد. خطوط طاق نمای گرداگرد جداره داخلی گنبد و خطوط بدنه حمام نشان از ذوق و سلیقه معماران این بنا دارد.

این بنا از بسیاری جهات بی شباهت به حمام گنجعلیخان کرمان نیست، البته در ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تر.

حمام خانی بستک در سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۲۲۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

bastak حمام خانی بستک

bastak_002 حمام خانی بستک

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *