رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ مرداد ۱۳۹۸

تپه نورالشهدا تهران

اشتراک گذاری

تپه نورالشهدا محل دفن هشت تن از رزمندگان گمنام جنگ ایران و عراق در ارتفاعات کلک‌چال تهران است. پیکر این رزمندگان گمنام در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ از جماران تشییع و در ا تپه نورالشهدا به خاک سپرده شده. نورافکن قرارگرفته بر فراز مزار این شهدا، شبها منظره زیبایی را در میان کوه های تهران ایجاد می کنند. تا کنون به مناسبت‌های مختلف، هیات‌های متعدد کوهنوردی به تپه نورالشهدا صعود کرده‌اند و مراسم‌های مختلفی از جمله صعود و کوه پیمایی خانوادگی در این مکان برگزار گردیده است.
محوطه مزار سه هکتار و دارای قسمت‌های مختلف از جمله حرم، حسینیه، باند فرود هلی کوپتر، برج یادمان به ارتفاع ۴۰ متر و امکانات امدادی و خدماتی می‌باشد. سازه اصلی حرم بر اساس معمار اسلامی ـ ایرانی بوده و گنبد دوار خفته‌ای است که ۲۷ مترمربع دهانه آن است و ۹ و نیم متر ارتفاع دارد؛ گلدسته‌ها نیز با ارتفاع ۱۴ متری ساخته می‌شود. اداره این مزار بر عهده یک هیئت امنا می‌باشد و برای ساخت بنای یاد بود حسینیه و سایر امکانات در آن اقداماتی صورت گرفته است. صبح های جمعه، از اذان صبح تا اذان ظهر در این موقعیت ایستگاه صلواتی برقرار می شود که با صبحانه ساده از زائران پذیرایی می کند. همچنین صبح جمعه، پس از اذان دعای عهد نیز خوانده می شود.

تپه نورالشهدا تهران

چگونگی شناسایی اجساد رزمندگان گمنام
سرهنگ «علیرضا غلامی» از مسئولین تفحص شهدا درباره چگونگی شناسایی اجساد رزمندگان دفن شده در تپه نورالشهدا گفت:اواخر سال ۱۳۷۹ یک عملیات مشترک تفحص برون‌مرزی با عراق داشتیم که سربازان عراقی اعلام کردند یک کمپ اسرا در زمان جنگ در جوار شهر تنومه بصره بوده که تعدادی از اسرای ایرانی در آن منطقه توسط نیروهای ارتش بعث عراق تیرباران شده و شهید شدند   و پیکرشان در آنجا دفن شده است.
در ابتدا عراقی‌ها برای تفحص شهیدان  در آن منطقه ممانعت کردند و پس از دریافت مبلغ ۲۰۰ دلار راضی شدند تا پیکر شهیدان  را از آنجا بیرون بیاوریم؛ بنابراین پیکر ۴۷ شهید عملیات‌های «کربلای ۴ و ۵» در آن نقطه کشف شد. این ۴۷ شهید  تفحص شده هویت نداشتند. پس از رؤیت پیکر آنان ، دیدیم دست‌ها و پاهای اکثر آنها با سیم تلفن بسته شده است.
آدرس : تهران – بوستان جمشیدیه – ارتفاعات کلکچال

تپه نورالشهدا تهران تپه نورالشهدا تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
خبرگزاری ایسنا

           
 

نظر کاربران :

  • امیر

    با سلام

    ممنون بابت مطلبتون. بهتر است از واژه دفاع مقدس به جای جنگ ایران و عراق استفاده شود چرا که ما نه شروع کننده و نه متجاوز بودیم، بلکه در دفاع از کشور عزیزمان بودیم.

    ۲۷ خرداد, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • اعظم چاپی

    باتشکر و سپاس از شما

    ۱ تیر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • زهرا

    سلام خانم یاسمین قاسمی ممنون بابت مطلبتون
    ولی کاش به جای کشته شدگان از واژه {شهید}استفاده میکردید.

    ۴ مرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از دقت نظر شما آن قسمت ازمتن نقل قولی ست از سرهنگ علیرضا غلامی . با این وجود اصلاح شد .

      ۵ مرداد, ۱۳۹۸

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *