رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ آذر ۱۳۹۸

تاثیر آلودگی هوا بر صنعت گردشگری

اشتراک گذاری

آلودگی هوا یکی از معضلات زیست‌محیطی محسوب می‌شود که بر فعالیت‌های گردشگری تاثیر بسزایی دارد. گردشگری طبیعی یکی از فعالیت‌های است که در سال‌های اخیر توجه ویژه گردشگران را به خود جذب کرده است و در برخی منابع از آن به اکوتوریسم یاد می‌شود. در حال حاضر آلودگی هوا به یکی از مهم ترین و پیچیده‌ترین معضلات محیط زیست جهانی تبدیل شده است که در صورت بی‌توجهی یا عدم اتخاذ تدابیر مناسب در این خصوص صدمات جبران‌ناپذیری را به بار خواهد آورد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که بیش از ۳ میلیون نفر در اثر تنفس در فضای شهری سالیانه جان خود را از دست می‌دهند، تا جایی که اگر اقدامی نشود، این رقم تا ۲۰۵۰ میلادی دو برابر می‌شود. در پنج سال اخیر، آلودگی هوا ۸ درصد افزایش یافته است و براساس تخمین‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) این آلودگی ۳ میلیون مرگ (نابالغ) را سالیانه رقم می‌زند که باعث شده آلودگی هوا یکی از بزرگترین خطرات برای سلامتی انسان‌ها به شمار آید.
افزایش میزان و تداوم آلودگی هوا شرایط خطرآفرینی را برای سلامتی اکوسیستم و انسانها ایجاد میکند. برخورداری از شرایط زیستی سالم آرزوی هر انسانی است. همچنین گردشگران جهت انتخاب مقصد سفر خود هوای پاک را می پسندند. یکی از مهمترین چالشهای زیست میحطی کلانشهر تهران آلودگی هوا می باشد که ازاین حیث در ردیف آلوده ترین شهرهای دنیا قرار دارد تمرکز بالای منابع الاینده هوا ثابت و متحرک از یک سو و توزیع نامتعادل آن در سطح شهر تهران از سوی دیگر سبب گردیده که در حال حاضر نواحی مختلف شهر درایا سطوح متفاوتی از کیفیت هواباشند. شهرداری تهران به صورت آنلاین وضعیت آلودگی هوا را در صفحه کنترل کیفیت هوا نشان می دهد.

آلودگی هوا تاثیر آلودگی هوا بر صنعت گردشگری
محققان اظهار کردند: بازدید هرچند کوتاه از شهرهایی با آلودگی شدید هوا، می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود. آلودگی هوا می‌تواند مانعی در رشد گردشگری در برخی از شهرهای جهان باشد.
مطالعه جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک(NYU) حاکی از آن است که بازدید کوتاه از شهر آلوده می‌تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی شود که یک هفته یا بیشتر زمان نیاز است تا عوارض آن بهبود یابد. این تحقیق برای اولین بار انجام شده و عوارض تنفسی گردشگران شهرهای آلوده بعد از بازگشت به مقصد را مورد بررسی قرار داد. گزارش‌های بسیاری از بازدید گردشگران از شهرهای آلوده جهان، وجود دارد و درک این واقعیت در سلامتی افراد بسیار مهم است. در این تحقیق سلامت قلب و ریه ۳۴ زن و مردی که از کشورهایی مانند هند، پاکستان و چین بازدید کرده بودند، بررسی شد. نتایج نشان داد که در یک شهر آلوده، عملکرد ریه به طور متوسط ۶ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. گردشگرانی که از شهرهای بسیار آلوده بازدید کردند، حدود پنج علامت تنفسی داشتند و افرادی که از این شهرها بازدید نکرده بودند، علائم کمتری داشتند و یا بدون علامت بودند. دکتر روزمین ویلکاسیم، محقق این تحقیق اظهار کرد: مسافران باید تاثیرات احتمالی آلودگی هوا بر سلامتی را مهم دانسته و اقدامات احتیاطی در این زمینه انجام دهند.

محققان توصیه کردند که افراد پیش از سفر به شهرهای آلوده باید موارد ایمنی را در نظر بگیرند و یا از سفر در ماه‌های خاص پرهیز کنند. همچنین گردشگران بیمار و یا مسن باید به این موضوع بسیار توجه داشته باشند.
مسئله آلودگی یکی از مهمترین مسائل ناشی از تمدن انسانی در میان پژوهشگران و محققان در جهان امروز به شمار میرود. یکی از مهمترین علل افزایش گرم شدن کره زمین و بی ثباتی آب و هوا، انتشار دی اکسید کربن با منشأ انسانی است. در واقع بسیاری از علل آلودگی آب و هوا و گرم شدن کره زمین، فعالیتهای انسانی کنترل نشده در مراحل مختلف توسعه اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعتی، حمل و نقل و تولید انرژی شناخته شده اند. آلودگی اساساً در نتیجه انتشار کربن است که به عبارت دیگر به عنوان CO2 شناخته میشود. انتشار کربن را میتوان سوزاندن سوخت-های فسیلی و تولید سیمان )که عبارتند از دی اکسید کربن تولید شده در طول مصرف سوختهای جامد، مایع و گاز و سوزاندن گاز تعریف کرد .

آلودگی هوا تاثیر آلودگی هوا بر صنعت گردشگری

مطالعات کمی بر روی تاثیر آلودگی هوا بر صنعت گردشگری ورودی چین نشان می‌دهد که نگرانی گسترده در مورد بحران آلودگی هوا در چین تا چه اندازه توانسته است بر صنعت گردشگری این کشور تاثیر بگذارد و آن را با رکود مواجه کند. این مطالعه اثرات مستقیم، غیر مستقیم و کامل آلودگی هوا را بر توریست‌های بین المللی که به چین سفر می‌کنند را با استفاده از داده‌های موجود در ۳۱ استان چینی در دوره زمانی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ محاسبه کرده است. نتایج حاکی از آن است که آلودگی هوا تاثیر منفی مستقیمی بر توریست‌های بین‌المللی که به چین سفر می‌کرده‌اند، گذاشته است. حتی آلودگی هوا تاثیر منفی بر گردشگری خارجی در استان‌های همسایه شهر دچار آلودگی هوا داشته است. هنگامی که آلودگی هوا در استان‌های همسایه جدی می‌شود، بعید به نظر می‌رسد گردشگران بین المللی به شهرهای محلی سفر کنند.
وقتی از آلودگی هوا سخن می رود، منظور به هم خوردن نسبت معمولی اجزاء و عوامل تشکیل دهنده هوا است. بنابراین، آلودگی هوا عبارت است از رها شدن هر گونه ماده ای به اشکال مختلف گاز، مایع و جامد به وسیله انسان در هوا و یا به هر نحوی که توازن اجزاء تشکیل دهنده اتمسفر را به هم بزند.
بر اساس یک تعریف دقیقتر، آلودگی هوا یعنی وجود یک یا چند ماده آلوده کننده مانند گرد و غبار، فیوم ها(ذرات جامدی هستند که در اثر تراکم حالت گازی و معمولاً بعد از تبخیر مواد ذوب شده و غالباً با یک واکنش شیمیایی مانند اکسیداسیون تولید می شوند. )، گازها، میست (اصطلاحی است که به ذرات بزرگ مایع با پراکندگی کم غلظت، اطلاق می شود. در هواشناسی، پراکندگی رقیق قطرات آب با تراکم کم و اندازه کافی برای نشت را میست گویند.) ، بو، دود و بخارات در هوای آزاد با کمیت ها، ویژگیها و زمان ماند که برای زندگی انسان و گیاه و یا زندگی حیوانات خطرناک و برای اموال مضر می باشد و یا به طور غیر قابل قبولی، مخل استفاده راحت از زندگی و اموال گردد.
کیفیت هوا به متغیرهای متعددی بستگی دارد که شرایط جوی محلی و آلوده کننده های منتشره نیز از آنجمله اند. هوا یک متغیر مهم است که آلوده کننده ها بر آن و هوا بر آلوده کننده ها، تاثیر متقابل دارند. باران و برف می تواند آلاینده ها را از هوا شسته و به آب و خاک منتقل کند.
هر یاخته زنده واکنشهای شیمیایی و فرایندهای فیزیکی زیادی را برای ادامه حیات، رشد و تکثیر انجام می دهد. انجام فرایندهای زندگی در محدوده نسبتاً کوچکی از عوامل مانند دما، نور، آب و غذا امکان پذیر است. عوامل ناسازگار مانند آلودگی هوا، فشارهای معمولی بر یاخته را آنچنان افزایش می دهد که به اخلال در فعالیت آن و در نهایت مرگ منجر می شود.
آلودگی هوا می تواند بر آنها اثرات بسیار مخربی داشته باشد و گیاهان هم از آسیبهای آلودگی مصون نمی مانند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *