رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ آبان ۱۴۰۱

بقعه امامزاده محمد هلال

اشتراک گذاری

بقعه امامزاده محمد هلال ابن علی (ع) با سردرب و هشتی ورودی رفیع و بسیار زیبا و صحن های وسیع که بدنه های داخلی آنها با کاشیهای معرق ومعقلی و کاربندیهای زیبائی تزئین گردیده است. رواقهای مزین به انواع رسمی بندیهای معماری سنتی همراه با گنبد بزرگ و گلدسته های متعدد کاشیکاری ، این مجموعه زیارتی و سیاحتی را به یکی از دیدنی ترین اماکن این ناحیه مبدل ساخته است. قدمت بنای این بقعه به دورانهای قبل از صفویه مربوط میشود . آئینه کاری سقف حرم مطهر آن به نذر و به دستور کریم خان زند صورت گرفته است. گلزار شهدای آران نیز در مجاورت این بقعه قرار دارد و جلوه خاصی به این مجموعه داده است.

بقعه امامزاده محمد هلال

هلال بن علی (ع) که بود؟

حضرت محمد هلال بن علی (ع) در شب اول ماه مبارک رمضان سال ۱۴ هجری قمری در مدینه منوره متولد گردیدند. امیرالمؤمنین(ع) برای ادای نماز مغرب به مسجد رفته بودند که قنبر، غلام آن حضرت، خبر ولادت این نوزاد را به مولایش داد. حضرت با شنیدن این خبر خوشحال گردیدند. چون روی نوزاد را همانند ماه شب چهاردهم درخشان دیدند. برای ادای شکر این نعمت به آسمان نگاه کردند. چون چشمش به هلال ماه رمضان افتاد و ماه هم نو شده بود فرمودند: « اَلحَمدُلِله هذا هِلالً وَجهُهُ . شکر خدای را که فرزندی به ما کرامت نموده که رویش همچون ماه است ». به همین مناسبت او را « محمد هلال »نام گذاشتند و از آن پس بود که به « هلال علی» شهرت یافت.

بقعه امامزاده محمد هلال

تزیینات بقعه امامزاده محمد هلال

این بنا هم اکنون شامل گنبدی زیبا و کاشیکاری شده به ارتفاع ۲۴ متر از کف می باشد و چهار گلدسته که ۲ تای آنها به ارتفاع ۲۵ متر از کف و ۲ منار کوچکتر هر کدام از کف ۱۱ متر ارتفاع دارند. مساحت صحن زیبای امامزاده ۳۰۰۰ متر مربع می باشد و مساحت زیر بنای حرم بعلاوه رواقهایش به ۳۰۰۰ متر مربع می رسد.
داخل حرمفضای زیبای داخل حرم از کف به صورت ۸ ضلعی است که در ارتفاع ۴ متری به شکل دایره می شود و جدار درونی ساقه گنبد را تشکیل می دهد. سقف از طاق بندهای کوچک مقرنس و آینه کاری زیبا و منحصر به فردی تشکیل شده که چشم هر زایری را به خود خیره می کند. ضریحی فلزی از جنس نقره و طلاکوب در سال ۱۳۳۰ هـ. ش در ابعاد ۲/۵×۳ روی سنگ امامزاده شریف در داخل حرم قرار گرفته است.

آستان مقدس حضرت محمد هلال(ع) که امروزه مجموعه ای متشکل از بقعه و بارگاه ، صحن و رواق ها، مساجد و گلزار شهداست، در زمان وفات حضرت به صورت سردابه ای بوده که بر روی آن بنای مختصری ساخته و صندوقی چوبی به جای قبر در وسط آن قرار داده بودند.

800px-Ali_04491 بقعه امامزاده محمد هلال

کتابخانه بقعه امامزاده محمد هلال

همچنین کتابخانه آستان مقدس حضرت محمد هلال (علیه السلام) در سال ۱۳۴۴ (هـ. ش) در ضلع جنوبی صحن مطهر ساخته شده که مساحتی بالغ بر ۳۰۰ متر مربع دارد و محتوی کتابخانه اش ۵۵ هزار جلد نسخ چاپی به زبان های مختلف و ۵۰۰ نسخه خطی ذی قیمت و صدها نسخه چاپ سنگی و مجموعه ای از مجلات و نشریات ادواری علمی و فرهنگی است که مورد توجه دانش پژوهان و عموم قرار دارد.

مردم و اهالی شهر و شهرستان آران و بیدگل همه روزه بویژه ۲۱ رمضان «روز زیارتی امامزاده محمد هلال بن علی (علیه السلام)» و از اقصا نقاط کشور با توجه به کرامات این امامزاده شریف به پابوس ایشان مشرف شده و سر بر آستان این امامزاده بزرگوار می سایند.

80249641-2784117 بقعه امامزاده محمد هلال

شناسنامه حضرت

نام : «محمد اوسط»
لقب : هلال مشهور به «هلال علی»
پدر : حضرت علی بن ابیطالب(ع)
مادر : امامه «نوه حضت رسول (ص)»
تولد : شب اول ماه مبارک رمضان «سال ۱۴ ه.ق»
محل تولد : مدینه منوره
زمان هجرت : بعد از واقعه عاشورا «سال ۶۱ ه.ق»
مسیر هجرت : طائف – طوس – قم – آران
میزبان : بابایعقوب
مدت اقامت در آران : سه سال
وفات : شب جمعه دهه آخر رمضان «سال ۶۴ ه.ق»

بقعه امامزاده محمد هلال

بقعه امامزاده محمد هلال

13910503132533552_PhotoL بقعه امامزاده محمد هلال

img_1 بقعه امامزاده محمد هلال

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *