رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ خرداد ۱۳۹۵

بروجن شهری پر جاذبه در چهارمحال و بختیاری

اشتراک گذاری

بروجن یکی از مرتفع‌ترین شهرهای کشور است که این ویژگی آن را از نظر زیستگاه جانوری و گیاهی بسیار غنی و پر جاذبه کرده‌ است.‏

‏به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه چهارمحال و بختیاری- شهرستان بروجن از جمله شهرهای مهم استان چهارمحال و بختیاریاست که در دشتی به وسعت حدود ۵۸۰ کیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه منطقه و در محل تلاقی راه‌های سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس قرار گرفته است.

این شهرستان به دلیل دیدنی‌های فراوانی که در خود دارد در سال‌های اخیر به صورت یکی از قطب‌های گردشگری استان در آمده است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به چشمه و گردشگاه سیاسرد بروجن، چشمه زاغی روستای دهنو، چشمه گلوگرد، چشمه آب سفید، چشمه علی روستای امام قیس ،‌ چشمه مادر و دختر شهر گندمان، هفت چشمه شهر بلداجی، تالاب بین المللی چغاخور، ‌تالاب گندمان، تالاب چال‌تراشاره کرد.

‌ پارک بزیال بلداجی، ‌پارک قزل گریش شهر فرادنبه، پارک ملت بروجن، طبیعت روستای گردبیشه، ارتفاعات کوه کلار و سبز کوه، ‌تنگ وستگان، ‌باغات اطراف چغاخور و آورگان، نقوش سنگی برجسته سولک در تنگ کوهستانی سولک (ساوالک) از دیگر اماکن دیدنی‌ این شهرستان محسوب می‌شوند.

امامزاده حمزه‌علی بلداجی، امامزاده قیس و شیث روستای امام قیس، امامزاده سلطان ابراهیم روستای سرپی،‌ امامزادگان عسگرعلی و مادر و دختر شهر گندمان، ‌امامزاده میرحیدرشاه شهر نقنه، ‌مسجد جامع نقنه، مسجد مدنی و مسجد شیخ علی بروجن، ‌مسجد قلعه نو( ابوذر ) و مسجد امام بلداجی ‌را می‌توان به عنوان مراکز زیارتی و مذهبی این شهرستان معرفی کرد.

از مهم‌ترین اماکن تاریخی این شهرستان می‌توان از پل مصلی بروجن، خانه حفیظی‌ها (موزه مردم شناسی)بروجن ،حمام مکتب خانه بروجن ،‌حمام تاریخی گندمان ،‌حمام تاریخی بلداجی،حمام تاریخی سفیددشت، کلیسای روستای معموره، بقایای قلعه تاریخی ضرغام السلطنه بختیاری درشهر فرادنبه و بقایای قلعه شهر سفید دشت نام برد.

انواع بافته‌های داری نظیر گلیم و البسه محلی، نمد، گیوه‌دوزی از صنایع دستی رایج این شهرستان است.

گیوه دوزی بروجن از زمان قاجار به بعد در همه بازارها و بازارچه‌های ایران برای خود جایی باز کرد، در زمان‌های قدیم گیوه بهترین پوشش برای نگهداری پای مردم ایران به ویژه در سنگلاخ‌ها و کوهستان‌‌ها بود؛ مهم‌ترین گیوه ساخت این شهر در زمان‌های گذشته، گیوه ملکی یا همان گیوه شاهی بود که آوازه ساخت این نوع گیوه که هنوز برخی از کوچ نشینان قشقایی استان فارس، آن را به پا دارند، به نمایشگاه‌های جهانی نیز رسیده بود.

گز بلداجی، انواع لبنیات، انواع گلیم، گبه و قالی از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان به شمار می‌آیند.

شهرستان بروجن کارنامه‌ زرین در تربیت فرزندان فرهیخته در زمینه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی و اجتماعی دارد، جهانگیرخان بختیاری، ابوالقاسم بختیار، داراب افسر بختیاری، حیدرعلی طالب‌پور و بهمن بروجنی تنها نام برخی از مشاهیر این شهر است.

گویش مردمان بروجن فارسی، بختیاری و ترکی قشقایی است.

شهرستان بروجن با مرکزیت شهربروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز استان با مساحت دو هزار و ۲۵۷ کیلومتر مربع وجمعیتی بالغ بر۱۱۸هزار و۶۸۱ نفر ، شامل سه بخش ۶ شهر و ۵ دهستان، و با ارتفاع دوهزار و۲۲۰ متر از سطح دریا قرار دارد .

480 بروجن شهری پر جاذبه در چهارمحال و بختیاری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *