رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ بهمن ۱۳۹۳

برای حفاظت از اسکلت‌های انسانی نیاز به متخصص داریم

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۲۹-خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ باستان‌شناسان و انسان‌شناسان از نابودی صدها و هزاران اسکلت‌ انسانی در کاوش‌های باستان‌شناسی گله‌مند هستند. آن‌ها معتقدند، ساختار باستان‌شناسی ایران به‌گونه‌ای نیست که حفاری در گورستان انجام شود چراکه صدها اسکلت‌ از محوطه خارج می‌شود بدون آنکه مکان و یا حتی تجهیزاتی برای نگهداری آن‌ها وجود داشته باشد.

به گزارش CHN، سا‌ل‌هاست که در ایران حفاری‌های باستان‌شناسی به‌صورت سنتی انجام می‌شود. باستان‌شناسان بر سر محوطه می‌روند، زمین را حفر می‌کنند، شی خارج می‌کنند و با ثبت و ضبط اشیاء و ارسال به‌موزه‌ها به کار خود پایان می‌دهند. این روند درحالی تداوم یافته که متخصصان میان‌رشته‌ای کوچکترین مداخله‌‌ای ندارند. موضوعی که سبب اعتراض و نگرانی انسان‌شناسان شده است.

«حمیده چوبک»، رییس پژوهشکده باستان‌شناسی با تایید این مطلب به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «درحال‌حاضر تخصص انسان‌شناسی در ایران وجود ندارد به‌طوری‌که تعداد انسان‌شناسان و متخصصان میان‌رشته‌‌ای در این حوزه بسیار اندک است.»

او گفت: «مطالعات باستان‌شناسی در پژوهشکده باستان‌شناسی بسیار محدود است. اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در تشکیلات جدید پژوهشکده این نواقص لحاظ شود.»

چوبک اما در پاسخ به اینکه وقتی هیچ مکان مناسبی برای نگهداری اسکلت‌های انسانی وجود ندارد چرا مجوز حفاری به باستان‌شناسان در گورستان داده می‌شود افزود: «برخی مواقع برای نجات استخوان‌ها و اسکلت‌های انسانی مجوز کاوش داده می‌شود در غیراینصورت بسیاری از اسکلت‌ها در خطر تخریب قرار می‌گیرند اما اینکه هنوز ساختاری برای نگهداری این اسکلت‌ها در برنامه کاری پژوهشکده باستان‌شناسی وجود ندارد کاملا صحیح است و باید این مسئله را در اولویت کاری خود قرار دهیم.»

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی همچنین تاکید کرد: «با توجه به مطالعات اندکی که در پژوهشکده باستان‌شناسی و اسکلت‌های انسانی وجود دارد از یک سو، باید به تربیت نیروی انسانی پرداخت و از طرف دیگر برای پیشبرد اهداف و نجات اسکلت‌ها در گورستان‌های مهم استفاده از پژوهشگر خارجی را در دستور کار قرار دهیم.»

690 برای حفاظت از اسکلت‌های انسانی نیاز به متخصص داریم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *