جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ تالار و عمارت کوشک نیاسر

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ آبان ۱۴۰۱

باغ تالار و عمارت کوشک نیاسر ازآثار جالب و دیدنی شهر نیاسر می باشد که در ختان کهنسال و بس رفیع آن زبانزد خاص و عام می باشد.درختان سر به فلک کشیده که بسیار زیبا و دل انگیز است. در این باغ قدیمی و زیبا که آب چشمه اسکندریه در میان آن جاریست و به آبشار منتهی می گردد. درختان آن از این آب سیراب می شوند عمارت بسیار زیبا و بدیع بنا نهاده شده است که به کوشک تالار معروف است . این عمارت و بنای تاریخی که روبه ویرانی بود به همت شهرداری و همکاری مسئولین ذیربط مرمت شده و آماده بازدید مهمانان گرانقدر می باشد. از دیگر خصوصیات این مکان مشرف بودن آن به تمامی شهر نیاسر و اطراف آن می باشد. به عبارت دیگر در هر نقطه از نیاسر این امکان قابل رؤیت می باشد.

باغ تالار و عمارت کوشک باغ تالار و عمارت کوشک نیاسر

شهر نیاسر

این شهرکه مرکز بخش نیاسر از توابع شهرستان کاشان و استان اصفهان بوده و در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال غربی کاشان قرار دارد. شهر نیاسر از طریق اتوبان در فاصله ۲۴۰ کیلومتری تهران، ۲۶۰ کیلومتری شهرستان اصفهان قرار دارد. هر ساله از اواسط اردیبهشت، نیاسر به یکی از بهشت های دیدنی ایران تبدیل می شود. نیاسر یکی از مراکز مهم تولید گل محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی در کشور است. چنین ویژگی کم نظیری به سبب قرارگیری در دامنه کوه های کرکس و وجود چشمه پر آب اسکندریه و قنات های زیادی است.محدوده هایی به وسعت ۸۰۰ هکتار را به زیر کشت برده است.

نیاسر شهری قدیمی است که تمام تاریخ و قدمت خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه شناخته می شود. آبشار نیاسر هم در واقع زاییده همین چشمه است.

niasar1902 mm3 باغ تالار و عمارت کوشک نیاسر

جاهای دیدنی اطراف باغ تالار و عمارت کوشک

غار تاریخی رئیس و لایه کهن زیرین آن، چهار طاقی ساسانی، بافت تاریخی با بناهای عمومی و مسکونی متعدد و گوناگون، باغهای گسترده. گلستانهای زیبا و قرارگیری در دامنه کوه به همراه چشمه اسکندریه و آبشار معروف نیاسر و باغ و کوشک تالار. این شهر را به یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری کشور تبدیل نموده است. این شهر همه ساله و به خصوص در ایام گلابگیری پذیرای گردشگران و تورهای گردشگری از اقصی نقاط کشور است.
با توجه به نوشته های کتاب تاریخ کاشان و با استناد بر این مطلب که «آن موضع که باالفعل باغ تالار است آن روز مضرب خیام و محل قیام اردوی کیوان پوی بود »……« مع القصه آن چشمه و آن تالار از بناهای مستحدثة اسکندر مزبور است » . هستة اولیة باغ در زمان اسکندر اول بوجود آمده است .
بعد ها این باغ در تملک مرحوم عبدالرزاق خان کاشی که به حکومت کاشان از دیوان اعلی مستقل گردید. درآمد و سپس مرحوم محمد حسین خان ملک الشعرای کاشانی آن را مالک شد. بعد از فوت او عالی جاه میرزا ابوالقاسم خان که عموزادة ملک الشعرای بهار است آن باغ را آباد کرد . بدین ترتیب با بخشیده شدن باغ توسط فتحعلی شاه به صبای کاشانی، باغ تالار به دست خاندان صبای کاشانی می افتد. از زمان رضا شاه تا اوایل انقلاب اسلامی آخرین مالکین خصوصی باغ تالار و کوشک آن ، خاندان ضرابیها بوده اند. در سنوات اخیر باغ تالار از ورثة خاندان ضرابی خریداری شد و به صورت یک مکان عمومی در آمد که زیر نظر شهرداری نیاسر اداره و سازماندهی می شود .
در ضمن کوشک واقع شده در آن با توجه به شیوة ساخت و نحوه پوشش دورها دارای قدمت قاجاری است. ولی بر روی ویرانه های بنای دیگری بنا شده است.عمارت کوشک باغ تالار ثبت آثار ملی شده است.

niasar20374 باغ تالار و عمارت کوشک نیاسر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد