جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اهمیت پایگاه اینترنتی در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ دی ۱۳۹۲

در عصر حاضر که نقش اینترنت در زندگی روزمره مردم و آسان‌سازی فعالیت‌های تجاری سازمان‌ها و کسب‌وکارها در حال افزایش است، صنعت گردشگری نیز از این امر بی‌نصیب نمانده است و اینترنت هر روز در حال بازی کردن نقش مهم‌تر و بزرگ‌تری در عرصه این صنعت است.
ورود اینترنت به این عرصه، باعث به‌وجود آمدن تغییرات زیادی در این صنعت شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به رزرو بلیت کلیه وسایل حمل‌ونقل و هتل‌ها، ‌آشنا شدن با جاذبه‌های توریستی از طریق تورهای مجازی، خواندن سفرنامه و گزارش‌ها که اغلب همراه با عکس و فیلم هستند و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در این میان داشتن یک وب‌سایت برای کلیه کسب‌وکارها و سازمان‌های دولتی و خصوصی فعال در این عرصه امری کاملا ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا این امر زمینه تعامل ساده و ارزان با مشتریان، کارگزاران و سایر متقاضیان خدمات گردشگری را فراهم می‌سازد. پیش از این در مقاله‌ای به اهمیت دارا بودن پایگاه اینترنتی در سه بخش از بخش‌های مختلف صنعت گردشگری پرداخته بودیم. در این مطلب نیز به اهمیت این موضوع برای چهار بخش دیگر خواهیم پرداخت.

شرکت‌های حمل‌ونقل گردشگر
با توجه به طیف گسترده این شرکت‌ها، خدمات قابل ارائه توسط پایگاه اینترنتی آنها نیز بسیار متنوع است. مهم‌ترین خدماتی که هم‌اکنون به عنوان اولین کاربرد این‌گونه پایگاه‌ها شناخته می‌شود، رزرو اینترنتی بلیت است. کلیه شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی، ریلی، دریایی و زمینی باید چنین امکانی را فراهم کنند تا گردشگران بدون واسطه و بدون صرف هزینه‌های حمل و نقل و تحمل مواردی همچون ترافیک و سایر مشکلات بتوانند نسبت به خرید بلیت وسیله مربوطه به سادگی و با امنیت کامل در پرداخت‌های اینترنتی اقدام کنند. همچنین اطلاعات ناوگان حمل و نقل، امکانات آنها و همچنین در صورت وجود، امکان درخواست سرویس‌های خاص و سفارشی نیز باید از طریق پایگاه، اطلاع‌رسانی شود.
شرکت‌های تورگردان
هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های تور گردان در سراسر دنیا از طریق پایگاه‌های اینترنتی خود نسبت به فروش تور اقدام می‌کنند و این مساله موجب افزایش سودآوری آنها و کاهش وابستگی‌شان به واسطه‌هایی همچون دفاتر خدمات مسافرتی و نمایندگان سازمان‌ها شده است. آنها از این طریق می‌توانند، نسبت به اعطای تخفیف‌های ویژه به مسافرت‌های گروهی اقدام کنند که این امر خود باعث جذب هر چه بیشتر مسافران می‌شود. همچنین با توجه به ارتباطات گسترده‌ای که این شرکت‌ها دارند، می‌توانند با ایجاد پرتال‌هایی که اطلاعات تمامی فراهم‌آورندگان خدمات گردشگری یک شهر، کشور، منطقه و به‌طور خلاصه هر گوشه از جهان در آنها درج شده است، نسبت به ارائه پیشنهادهای ویژه و خاص قیمتی اقدام کنند. همچنین طراحی‌ تورهای خاص به صورت بر خط از طریق خود گردشگران امکان دیگری است که این سازمان‌ها می‌توانند از طریق پایگاه خود ارائه دهند.
سازمان‌های دولتی و بین‌المللی
این‌گونه سازمان‌ها با توجه به وظیفه‌های نظارتی، بازاریابی، قانونی و حقوقی که برعهده دارند، موظفند که پایگاه اینترنتی خود را تبدیل به درگاهی کنند تا گردشگران داخلی و خارجی بتوانند از طریق آنها نسبت به اطلاع از وظایف و حقوق خود و موسسه یا شرکتی که قرار است خدمات گردشگری را از آن خریداری کنند، آگاهی یابند. همچنین در بسیاری موارد وظیفه گزارش و رده‌بندی کیفی فراهم‌آورندگان خدمات گردشگری برعهده چنین سازمان‌هایی است که این اطلاعات باید به‌صورت شفاف و به‌گونه‌ای که دسترسی به آن برای عموم مردم فراهم باشد در پایگاه‌های اینترنتی قرار گیرند.
وظیفه سنگین دیگری که برعهده سازمان‌های دولتی است، بازاریابی و معرفی مقاصد و جاذبه‌های گردشگری کشور مربوطه است که این امر باید معرفی کامل، عکس، فیلم، تور مجازی و کلیه ابزار رسانه را در بر بگیرد و به زبان‌های مختلف ترجمه شود. همچنین نحوه دریافت ویزا، خرید تور، قوانین کشور تابع و کلیه اطلاعاتی که مورد نیاز یک گردشگر خارجی است، باید به آسانی در پایگاه اینترنتی قابل دسترسی باشد. با توجه به ارزان بودن و همیشه در دسترس بودن اطلاعات از چنین روشی، ساخت، توسعه و به‌روزرسانی همیشگی پایگاه‌های اینترنتی باید در دستور کار سازمان‌های بازاریابی گردشگری دولتی قرار گیرند. استفاده مهم دیگر چنین پایگاه‌هایی دریافت سریع پیشنهاد، انتقاد و شکایت‌های گردشگران از سازمان‌های تور‌گردان و دفاتر خدمات مسافرتی است.
راهنمایان تور
راهنمایان تور از طریق وبلاگ‌ها و پایگاه‌های شخصی خود علاوه‌بر معرفی توانمندی‌ها و ارائه سوابق کاری می‌توانند، با قرار دادن سفرنامه‌ها همراه با فیلم و عکس به بازاریابی برای کسب‌وکار خود بپردازند.

نویسنده : سعید معتمد / منبع : دنیای اقتصاد
5199d652ccc4e4dd0d6b372390abd8a6 اهمیت پایگاه اینترنتی در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سعیدمعتمد

    با سپاس از انتشار این مقاله لطفا نام نویسندۀ آن که بنده می باشم را نیز ذکر فرمایید. در ضمن مقاله ها و کتاب های الکترونیکی دیگر در زمینۀ صنعت گردشگری توسط بنده تالیف و ترجمه شده است که در صورت تمایل به انتشار آنها در سایت، آنها را برایتان ارسال خواهم کرد.

    ۲۲ دی, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
    • نجاری

      باسلام و عرض ادب. خواسته شما انجام شد. حتما از مقاله های شما استفاده می کنیم. اگر امکان دارد برای ما ارسال فرمائید.باسپاس

      ۲۲ دی, ۱۳۹۲

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *