جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اما و اگرهای وعده لغو ویزا برای رونق گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ مهر ۱۳۹۲

لغو روادید با برخی کشورها جهان وعده دهان پرکنی است که تحقق آن با توجه به شرایط کشورها نیازمند فرایندی بلند مدت است و باید موضوعاتی از جمله مسائل سیاسی، اقتصادی اجتماعی و حتی بهداشتی مورد توجه قرار گیرد با این وجود کشورهایی مانند ترکیه و مالزی که این روادید را لغو و یا تسهیل کرده اند توانسته اند با مدیریت صحیح هر ساله گردشگران ورودی خود رابه تعداد قابل توجهی افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان گردشگری یکی از راههای باز شدن درهای ورود گردشگران به کشور را لغو روادید با کشورهایی می دانند که بیشترین تعداد گردشگر را به جهان می فرستند از این رو می توان به دنیا گفت نه تنها یکی از راههای ورود گردشگران خارجی به ایران تسهیل شده بلکه با لغو روادید اطمینان بیشتری را درباره وجود امنیت در ایران به گردشگران خارجی می دهیم.

سال گذشته، سید حسن موسوی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی وعده لغو روادید با ۶۰ کشور دنیا را داد و گفت که رئیس‌جمهور وقت، دستور پیگیری این موضوع را صادر کرده است.

پس از آن موضوع لغو روادید در حاشیه اجلاس سران غیرمتعهدها و در دیدارهای روسای سازمان میراث فرهنگی با وزرای گردشگری کشورهای دیگر مطرح شد اما نتیجه چشمگیری تا کنون نداشته است.

اکنون نیز که محمد علی نجفی بر صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نشسته است از بررسی لغو و تسهیل صدور روادید با کشورها در کمیسیون‌های دولت خبر داده است.

او گفته است که وعده لغو روادید با ۶۰ کشور جهان که در دولت قبلی داده شد را پیگیری می کند اما نه در حد ۶۰ کشور. بلکه باید برای بعضی کشورها لغو روادید انجام شود و برای برخی دیگر از کشورها، تسهیل در صدور روادید صورت گیرد.

لغو روادید بین کشورهای همسایه و آسیای شرقی

بیشترین توجه رئیس سازمان میراث فرهنگی برای لغو روادید بین کشورها متوجه کشورهای همسایه و بعد از آن کشورهای آسیای شرقی است به عنوان مثال نجفی، چین را در اولویت قرار داده و ژاپن را نیز برای جذب گردشگر به ایران مهم ارزیابی کرده است.

اما در این باره، امین یوسفی کارشناس حوزه گردشگری به خبرنگار مهر گفت: کشورهایی مانند ترکیه با لغو روادید توانسته سالی سی میلیون گردشگر داشته باشد اما زمانی که گردشگری می خواهد به ایران بیاید باید پروسه های طولانی دریافت ویزا را طی کند. با این حال ایران قصد دارد با کشورهایی مانند چین لغو ویزا داشته باشد درحالی که بررسی نشده چرا باید با کشورهایی که بیشتر جذب کننده گردشگر هستند تا فرستنده و یا به علت مسافت زیاد امکان سفر آنها به ایران کمتر است لغو روادید داشته باشیم مانند بولیوی.

وی ادامه داد: در مورد کشورهایی مانند عراق و افغانستان و پاکستان نیز که جزو همسایگان ایران هستند و سازمان میراث فرهنگی هم آنها را در اولویت قرار داده، نه دستگاههای امنیتی خواهان لغو روادید با آنهاست و نه اینکه طی کردن دریافت ویزا آنها را از ورود به ایران منصرف می کند بنابراین ضرورتی برای لغو ویزا با آنها هم وجود ندارد. بنابراین موضوع لغو ویزا پروسه ای است که باید اول در ایران حل شود و بعد با کشورهایی که بتوانند برای ایران فرستنده گردشگر باشند.

در این باره علی حاجی شیزری، مدیرکل دفتر گردشگری خارجی سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: همسایگی برخی از این کشورها با ایران و مناسبات و ارتباطات سیاسی و اقتصادی که با آنها داریم در لغو روادید با این کشورها و توسعه روابط گردشگری با آنها تاثیر گذار است. کشور آذربایجان یکی از کشورهای گردشگر فرست است که در این زمینه برای ایران در رتبه دوم قرار دارد ترکیه نیز جزو کشورهای گردشگر فرست همسایه ایران است.

شیزری بیان کرد: گرجستان هم اگر چه لغو روادید خود را یک طرفه کرده اما نشان می دهد که در مقابل این کشور، ایران قوانین دست و پاگیر خود را برای گردشگران گرجی از بین برده است و فرصت مناسبی بوجود آمده تا از این راه گردشگران گرجی را جذب کنیم.

همچنان که شیزری توضیح داد لغو روادید با برخی از کشورها مستلزم مصوبه مجلس است و این روند دست و پا گیر در برخی موارد آنها را به سوی تسهیل صدور روادید می کشاند تا لغو آن. بنابراین زمانی که ایران با این کشورها مذاکره می کند و یکی از پیشنهاداتش لغو روادید است در بسیاری از موارد به نتیجه رسیدن آن نیازمند سپری شدن زمان طولانی است.

در حال حاضر ایران با ۴۶ کشور یادداشت تفاهم همکاری های کردشگری به امضا رسانده که در برخی از آنها به تسهیل صدور روادید دو جانبه جهت تبادل گردشگران فی ما بین اشاره شده است و برای افزایش ورود گردشگران خارجی به کشورمان موضوع لغو روادید با کشورهای بازار هدف از سوی این سازمان به طور جد مورد پیگیری قرار گرفته و مکاتبات لازم با مراجع مربوطه در این خصوص انجام شده است.

تشکیل کمیته‌ مشترک برای حل مشکل ویزا

یکی از این مراجع وزارت امور خارجه و اطلاعات است که در این زمینه رئیس سازمان میراث فرهنگی از تشکیل کمیته‌ مشترک میان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات برای حل مشکل ویزا خبر داده و گفته است: نخستین جلسه این کمیته در سطح کارشناسان و نه وزرا، تشکیل شده است.

در این باره، مجتبی کریمی، مسئول صدور روادید در وزارت امور خارجه به خبرنگار مهر گفت: موضوع لغو روادید با ۶۰ کشور از دولت قبل مطرح بود و دولت فعلی نیز بر اجرای این تصصمیم مصمم است. کار لغو روادید کشورها می بایست مورد به مورد در ارگانهای زیربط مطرح و پس از بررسی کارشناسی مورد موافقت قرار گیرد.

کریمی با بیان اینکه گردشگری یکی از موضوعاتی است که برای وزارت خارجه دارای اهمیت است گفت: کشورهایی که لغو روادید می شوند می توانند نقش موثری در احیای صنعت توریسم ایران ایفا کنند.

همانطور که کریمی نیز به آن اشاره کرد باید موضوع لغو روادید با کشورهای دیگر به صورت جداگانه تحت بررسی قرار گیرد یکی از این موارد می تواند مسائل بهداشتی باشد چرا که این موارد برای هر کشوری مهم بوده و ممکن است با به هم خوردن تعادل، کشورها متحمل هزینه های زیادی در بحث سلامت جامعه شوند برای مثال مهم است کشوری که با آن لغو روادید می شود دارای بیماری شایعی نباشد و آن را به ایران سرایت ندهد . بر این اساس نهادهای دیگر از جمله وزارت بهداشت نیز می تواند در موافقت و یا عدم موافقت با لغو روادید بین کشورها تصمیم گیر باشد یا حتی وزارت اطلاعات می تواند مخالفت خود را در مورد تامین امنیت گردشگران در آن کشور اعلام کند. پس تجمیع این نظرات ارگانهای صاحب نظر منجر به عدم موافقت و یا حتی موافقت با لغو روادید با کشورها می شود.

با این حال اکنون گردشگران آذربایجان که به ایران می آیند احتیاجی به گرفتن ویزا ندارند. گردشگران ایرانی نیز در زمان ورود به آذربایجان تنها ویزای الکترونیکی دریافت می کنند که زمان بر نیست و نرخ آن کمتر از ویزای معمولی است.

اما لغو روادید دو طرفه با گرجستان هم یک طرفه شد. چندی پیش دولت گرجستان اعلام کرد به صورت یکجانبه، اقدام به لغو قراردادی کرده که سه سال پیش برای سفر اتباع دو کشور بدون نیاز به ویزا، میان تهران و تفلیس به امضا رسیده بود.

خرداد ماه سال ۹۱ نیز وزیران عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه و به استناد تبصره (۴۳) قانون بودجه اصلاحی سال ۱۳۴۳ کل کشور با برقراری مقررات لغو روادید سی روزه برای دارندگان گذرنامه‌های عادی بین ایران و بولیوی موافقت کرد و اکنون روادید سی روزه برای دو کشور لغو شده است.

اما دولت اندونزی به طور کلی ویزای فوری در فرودگاه به ایرانیان را لغو کرده است. سوم مرداد ماه امسال دولت اندونزی با اعلام خبر لغو اخذ روادید اندونزی در فرودگاه برای ایرانیان، سفارت این کشور در تهران تاکید کرده بود که ویزای بدو ورود (On Arrival) برای ایرانیان صادر نخواهد شد اما آنها می توانند در هر کشوری که باشند با مراجعه به سفارت اندونزی در آن کشور برای دریافت انواع ویزا اعم از توریستی یا بازرگانی و … اقدام کنند.

برای لبنانی ها و ایرانی های گردشگر نیز ویزای فرودگاهی صادر می شود و مصری ها هم می توانند بدون ویزا به ایران بیایند ولی این قرارداد یک طرفه است. در این بین ویزای دوطرفه میان ایران با سوریه و ترکیه نیز به صورت دو طرفه لغو شده است.

در این میان اردشیر اروجی کارشناس برنامه ریزی میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر نظر دیگری دارد. وی معتقد است موضوع رونق گردشگری فقط لغو روادید نیست اگر همه امکانات گردشگری سر جای خودش بود و تنها مشکلمان لغو روادید بود آن موقع می توانستیم بگوییم لغو روادید تنها گلوگاه بسته برای آمدن گردشگر به ایران است.
IMG14384171 اما و اگرهای وعده لغو ویزا برای رونق گردشگری

 

وی ادامه داد: این موضوع کاملا امنیتی است و در هر حال باید وزارت اطلاعات در آن دخالت کند و یا در لغو روادید با کشور عراق و افغانستان موضوع امنیت را لحاظ کند چون مهمترین اتفاقی که به گردشگری آسیب می زند عدم امنیت است. از سوی دیگر بحث انتخاب کشورها به لحاظ تاثیرگذاری آنها در ورود توریست به ایران مهم است چون باید سعی شود با کشورهایی که دارای گردشگر ثروتمند هستند لغو روادید انجام دهیم تا در ورود گردشگر و ارز به ایران موثر باشند.

اکنون کشورهایی مانند ترکیه و مالزی که یا روادید خود را با کشورهای دیگر لغو کرده و یا آنها تسهیل کرده اند سالانه پذیرای میلیونها گردشگر خارجی هستند بنابراین می توان گفت که تجربه لغو روادید در این کشورها ثابت کرده این عامل می تواند در رشد آمار گردشگران ورودی به ایران تاثیر گذار باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *